شرایط اقتصادی ایران و تشدید تحریم‌های خارجی، تولید خودرو در کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. با این اوصاف، حضور یک خودروی جدید در خط تولیدایران خودرو و سایپا، بعید به نظر می‌رسد. از سویی دیگر، بسیاری از محصولات فعلی غول‌های خودروسازی ایران، به دلیل افزایش قیمت و حضور مدل‌های چینی، جذابیتی برای خریدار ندارند. ادامه‌ی این روند، می‌تواند به تعطیلی خطوط تولید یا حتی ورشکستگی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا منجر شود. اعمال تغییر در محصولات، می‌تواند نقشی مثبت در بازگشت خودروسازان ایرانی به سودآوری داشته باشد.

سوزوکی ویتارا Suzuki vitara

نسل اولی سوزوکیویتارا در سال ۱۹۸۸ معرفی شد تا یک کراس اوور کوچک و اقتصادی باشد. این خودرو، با نسل سوم در سال ۲۰۰۵ به محصولی خانوادگی و پرفروش در سطح جهانی تبدیل شد؛ ضمن اینکه با حضور در ایران، یکی از محبوب‌ترین کراس‌اورهای کشور بود. هرچند که تولید نسل چهارم ویتارا از سال ۲۰۱۵ در چین، هند و مجارستان آغاز شده است، این خودرو همچنان در بسیاری از نقاط دنیا از جمله ایران، با نسل سوم ساخته می‌شود.

ُSUZUKI Vitara

جدیدترین مدل سوزوکی ویتارا ، چهره‌ای مدرن و اسپرت ارائه می‌کند، اما در مقایسه با نسل سوم، اندکی کوچک‌تر است. مدل ۲۰۱۸، با فاصله محورهای ۲.۵ متر ارائه می‌شود، در حالی‌که ارتفاع سقف ۱.۶۱ متر، عرض ۱.۷۷۵ متر و طول بدنه‌ی ۴.۱۷۵ متر دارد. با نگاهی به جدول انتهای مطلب، به راحتی می‌توان دریافت که نسل چهارم در مقایسه با نسل سوم، از تمامی جهات کوچک شده است. این خودرو با صندوق عقب ۳۷۵ لیتر در حالت استاندارد و ۷۱۰ لیتر در صورت جمع‌کردن صندلی‌های عقب، ارائه می‌شود.

 

ُSUZUKI Vitara

در بازار جهانی، ۲ نوع پیشرانه‌ برای سوزوکی ویتارا ۲۰۱۸ وجود دارد که شامل ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۴ لیتری توربوشارژ است. نمونه‌ی استاندارد، با موتور ۱.۶ لیتر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌متر از ۴۴۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. چنین محصولی با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می‌شود و در زمانی حدود ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت ویتارا با موتور ۱۲۰ اسب بخار، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن، کمتر از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

ُSUZUKI Vitara

سوزوکی ویتارا اسپرت یا ویتارا S، مدل دیگری از نسل چهارم این خودرو است که قیمت بالاتری نسبت به مدل استاندارد دارد. ویتارا S، با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۴ لیتر، قدرت ۱۴۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر از ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. این مدل، در زمان ۱۰.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با میانگین مصرف سوخت ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

ُSUZUKI Vitara

آستانه قیمت ویتارا با پیشرانه ۱.۶ لیتر ۱۲۰ اسب بخار، سیستم تک دیفرانسیل و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته در بازار جهانی، ۱۷ هزار دلار است که در صورت سفارش با تجهیزات ۲ دیفرانسیل، حدود ۱۹ هزار دلار، قیمت دارد. این خودرو با پیشرانه‌ی ۱۴۰ اسب بخار ۱.۴ لیتر، سیستم ۲ دیفرانسیل و آپشن‌های نسبتا کامل، با قیمتی نزدیک به ۲۳ هزار دلار، فروخته می‌شود.

ُSUZUKI Vitara

با نگاهی کوتاه به آمار فنی و اطلاعات ظاهری نسل چهارم ویتارا، به راحتی می‌توان متوجه شد که این خودرو در مقایسه با مدل مونتاژ ایران (نسل سوم) هزینه ساخت کمتری دارد و شرکت ایران خودرو می‌تواند با جایگزینی مدل جدید، نه‌تنها قیمت تمام‌شده‌ی محصول خود را کاهش دهد، پاسخ مناسبی هم به نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی در بازار خودروهای مدرن، داشته باشد.

مشخصات سوزوکی ویتارانسل سومنسل چهارم
طول (میلی‌متر)۴,۵۰۱۴,۱۷۵
عرض (میلی‌متر)۱,۸۱۱۱,۷۷۵
ارتقاع (میلی‌متر) ۱,۶۹۴۱,۶۱۰
فاصله محورها (میلی‌متر)۲,۶۳۹۲,۵۰۰
حجم پیشرانه (لیتر)۲.۴  ۱.۶
قدرت (اسب بخار)۱۷۰۱۲۰
گشتاور (نیوتن‌متر)۲۲۷۱۵۶
وزن خالص (کیلوگرم)۱,۵۵۲۱,۱۲۰
حجم صندوق (لیتر)۳۹۸۳۷۵
حجم باک (لیتر)۶۶۴۷


 

منبع: زومیت