خریداران ایرانی، آپشن دوست هستند و نمونه آن را میتوان در سفارش گرمکن صندلی و حتی فرمان گرمکندار در این سرزمین اکثراً گرم دید. اما آیا آپشنهای متنوعی که خودروسازان ارائه میکنند ارزش اضافه پرداخت را دارند؟ در این نوشتار شما را با 5 آپشنی که از دیدگاه سایت Cars.co ارزش پرداخت پول اضافی را ندارند آشنا خواهیم کرد!
خرید خودروی جدید با صرف هزینه زیادی همراه است اما همهی ما این را قبل از خرید میدانیم؛ و به خاطر اینکه بسیاری از مصرفکنندگان احساس میکنند خودروی موردنظرشان باید خاص باشد خودروسازان و یا برخی نمایندگیها طیف وسیع و متنوعی از آپشنها را ارائه میکنند. خوشبختانه بسیاری از آپشنهایی که قبلاً عرضه میشدند هماکنون بهصورت استاندارد در خودروها وجود دارد که از جمله آنها میتوان به سیستم تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک و کیسههای هوا اشاره کرد.
اما هنوز هم برخی از آپشن ها وجود دارند که صادقانه باید گفت بهدردنخور هستند. بله شما میخواهید خودرویی که میخرید یکتا باشد اما قطعاً بودن پول بیشتر در حسابتان اولویت بالاتری است نه؟ قطعاً برخی آپشنها ارزش اضافه پرداخت دارند و برخی حتی میتوانند جان شما را حفظ کنند اما هنوز هم مواردی هستند که نه تنها پولتان را حرام میکنند بلکه در زمان فروش خودرو هیچ ارزشافزودهای ایجاد نمیکنند.
این شما و این هم 5 آپشن اضافهای که واقعاً ارزش هزینه بیشتر ندارند.
- ناوبری ماهوارهای
سیستمهای ناوبری ماهوارهای در عصر پیش از ظهور گوشیهای هوشمند یک ویژگی لوکس محسوب میشدند. این روزها سیستمهای ناوبری یکپارچه بهطور گستردهای در دسترس بوده اما هنوز هم خرید آنها هزینهبر است. برای مثال سیستم ناوبری MMI پلاس آئودی را در نظر بگیرید که در مدل A3 اسپورت بک با هزینه قابلتوجهی ارائه میشود. این سیستم اطلاعات مسیر و ترافیک را به اطلاع راننده میرساند.
اگر خواهان ناوبری پایه باشید بازهم باید چند صددلاری بپردازید که برابر با اختلاف قیمت مدل موردنظر با یک تریم بالاتر میباشد. با وجود برنامههایی همچون گوگل مپ و ویز، دلیل چندانی برای سفارش ناوبری ماهوارهای مخصوصاً در زمانی که تنها از برنامه ناوبری روی گوشی استفاده میکنید وجود ندارد. این برنامهها حداقل استفاده از اینترنت را داشته و بسیار ارزانتر از سیستمهای ناوبری خودرویی میباشند.
- صندلیهای تهویه دار با/بدون عملکرد ماساژ
صندلیهای گرم شونده خوب هستند و همیشه در آبوهوای سرد به درد میخورند. این صندلیها نسبتاً ارزان هم به شمار میآیند. اگر شما خواهان صندلیهای گرم و سرد شونده باشید که معمولاً با تنظیمات برقی هم همراه هستند قیمت آپشن موردنظر بیش از سه برابر خواهد شد.
یک صندلی جلوی تهویه دار در مرسدس بنز E کلاس چند هزار دلار قیمت دارد که در زمان فروش خودرو اصلاً به چشم نخواهد آمد؛ و صندلیهای ماساژوردار هم اینگونه بوده و شما به ندرت نیازمند ماساژ خواهید بود… مهم نیست که این صندلیها به چند روش بدن را ماساژ میدهند زیرا هرگز عملکرد مناسب ماساژ واقعی را نخواهند داشت.
- سانروف و سقف پانوراما
اگر به دنبال این هستید که ب ام و X3 جدید خود را با سانروف پانورامیک برقی خریداری کنید پس انتظار چند هزار دلار قیمت بیشتر را داشته باشید. این بهایی گزاف برای داشتن شیشهای بالای سر است که اجازه میدهد نور آفتاب به سرتان بتابد و کابین خودرو را در تابستان به یک گلخانه تبدیل نماید. روزهایی که اجازه داشتید سرتان را از سانروف بیرون بیاورید و بیرون آن داد بزنید گذشتهاند بنابراین آیا واقعاً نیازی به این آپشن وجود دارد؟ اگر به دنبال این هستید که احساس حضور در یک خودروی روباز را شبیهسازی کنید شاید بهتر باشد به دنبال خرید یک خودروی روباز باشید!
- مه شکنها
خودروسازان بیشتری میخواهند مه شکنهای جلو را حذف کنند و این امر ثابت میکند که سفارش مه شکنهای جلو واقعاً هدر دادن پول است. نیویورکتایمز گزارش داده مه شکنها سال پیش توسط خودروسازان حذف شدهاند زیرا به لطف چراغهای جلوی تکنولوژیک امروزی دیگر نیازی به آنها وجود ندارد. دیگر سؤالی که در زمان سفارش این آپشن باید از خود بپرسید این است که واقعاً چه مقدار از مه شکن استفاده میکنید؟ اگر در منطقهای زندگی میکنید که واقعاً مه وجود ندارد بنابراین سفارش آن در خودرو حرام کردن پول است.
همچنین بسیاری از مه شکنها بیشتر شبیه نور جانبی عمل کرده و کارایی واقعی چندانی ندارند. مه شکنها تنها محدوده کمی از جلوی خودرو را روشن میکنند بنابراین میتوانید بدون آنهم به رانندگی خود بپردازید.
- رینگهای بزرگ
این مورد به نوع خودرویی که میخرید بستگی دارد اما اکثر اوقات رینگهای بزرگتر کاملاً باعث هدر رفت بودجه شما میشوند. اگر خواهان یک ب ام و x3 با رینگهای 21 اینچی هستید باید بازهم چند هزار دلاری را کنار بگذارید. همهی این پول در واقع صرف کمی زیباسازی ظاهر خودرو میشود. شاید احساس کنید همین دلیل برای سفارش یاد شده کافی است اما تا زمانی که لاستیکها را تعویض نمایید صبر کنید… قیمت لاستیک بسته به سایز رینگ افزایش مییابد بنابراین شاید در هنگام تعویض لاستیک آرزو کنید کاش همان رینگهای 16 اینچی عادی را نگه میداشتید. تا زمانی که هدف شما از سفارش رینگهای بزرگتر بهبود هندلینگ و پایداری خودرو در پیست و امثال آن نباشید باید بدانید که صرف هزینه برای آنها دلیلی ندارد. جدای از همهی اینها یک قانون کلی وجود دارد: هرچه دیواره لاستیک کوتاهتر باشد سواری خودرو سفتتر خواهد بود.
تنها برخی آپشن های معدود وجود دارند که میتوان پول خود را برای آنها صرف کرد. این موضوع را حتماً باید پیش از سفارش آپشن ها در نظر داشت. خرید خود را نه با قلب بلکه با عقل انجام دهید و در زمان نگاه به لیست آپشن ها از خود بپرسید که آیا واقعاً به آنها نیاز دارید یا خیر. به این ترتیب شما میتوانید پول زیادی را صرفهجویی کنید و در زمان فروش خودروی خود احتمال حمله قلبی را کاهش دهید!
- مورد قابل ذکر داخلی
یکی از به درد نخورترین آپشن هایی که صنعت خودرو به خود دیده زه جانبی پراید است که البته نیازی نیست شما آن را سفارش دهید! خود خودروساز گرامی پول زه را از شما گرفته و به دلایل کاملا عملی و مهندسی (!) زه را از روی درهای پراید حذف کرده تا به این ترتیب ظاهر نوینی برای پراید سی و چند میلیون تومانی شما ایجاد شود! از این همه خلاقیت لذت ببر خریدار گرامی…!
منبع: cars
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.