پتنت جدید فولکس واگن تکنولوژی خودران را تحت کنترل راننده قرار می دهد

سیستم تکنولوژی های خودران و مستقلی که توسط بزرگان این حوزه بکار گرفته می شود معمولا راننده را از معادلات این بازی خارج می کند. امروزه با وجود این سیستم نیاز است تا فقط راننده دست های خود را بر روی فرمان قرار دهد و بقیه کارها توسط خود وسیله نقلیه انجام خواهد شد؛ اما گویا کمپانی فولکس واگن چندان به این روش اعتقادی ندارد. این کمپانی به تازگی پتنتی را به ثبت رسانده که به خوبی نشان می دهد این غول خودروسازی علاقمند نیست تا عنصر انسانی را از شرایط رانندگی دور کند بلکه این پتنت، تکنولوژی خودرانی را نشان می دهد که در کنار راننده بکار گرفته خواهد شد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وب سایت VW Vortex، فولکس واگن به تازگی در آلمان درخواست ثبت پتنتی را برای سیستم خودران داشته که به راننده این امکان را می دهد تا بدون آنکه نیاز باشد سیستم خودران ماشین را غیر فعال کند، داده های ورودی خود را نیز به ماشین اعمال کند. هنگامی که این سیستم وضعیت یا تصمیم گیری های متعددی را تشخیص دهد، هشداری از طریق صفحه نمایش سرگرمی خودرو به راننده نشان داده می شود. راننده در این حالت می تواند از طریق یک سطح حساس به فشار تعبیه شده بر روی اهرم دنده، دستورالعمل های لازم را به سیستم منتقل کند. به عنوان مثال اگر ماشین خودران فولکس واگن در مسیر خود به وسیله نقلیه ای برخورد کند که به آهستگی در حال حرکت بوده از راننده می پرسد که قصد دارد این وسیله را رد کند یا در همان لاین به حرکت خود ادامه دهد. نمایشگر لمسی کوچکی که بر روی اهرم دنده قرار گرفته، گزینه ای را به راننده ارائه داده تا راننده با فشار آن به ماشین دستور دهد که از وسیله نقلیه جلویی عبور کند.

پتنت جدید فولکس واگن همچنین نشان می دهد که این سیستم به دستورات ورودی های مختلف از سمت راننده نیز پاسخ خواهد داد. به عنوان مثال با قرار دادن کف دست بر روی اهرم دنده، سیستم خودران غیر فعال شده و راننده به طور کامل اختیار ماشین را در دست خواهد گرفت.

رویکرد فولکس واگن در این پتنت که به راننده اجازه می دهد تا تعامل بیشتری با اتومبیل خودران خود داشته باشد، تصمیم زیرکانه این کمپانی را در بکارگیری از این تکنولوژی نشان می دهد. راننده همواره باید با این وسیله نقلیه مستقل در ارتباط باشد و این کار می تواند تا حد بسیار زیادی اتفاقات اخیری را که برای سیستم اتوپایلوت تسلا پیش آمده را رفع کند؛ گویا این کمپانی پس از رسوایی دیزل گیت اعتماد چندانی به سیستم های کامپیوتری ندارد! اما در هر حال، امیدواریم که این پتنت در تولیدات الکتریکی آینده این کمپانی به کار گرفته شود.

نویسنده: امید اصغرزاده

منبع: autoblog