بازیافت باتری وسایل نقلیه ی الکتریکی توسط کمپانی BMW

کمپانی BMW قصد دارد با بازیافت باتری های استفاده شده ی وسایل نقلیه ی الکتریکی، از آنها به عنوان ذخیره ساز برق استفاده کند.

بعد از اتمام عمر باتری وسایل نقلیه ی الکتریکی، چه اتفاقی برای آنها می افتد؟ کمپانی BMW اخیرا روشی را طراحی کرده که از طریق آن می توان باتری های تخلیه شده ی وسایل نقلیه ی الکتریکی را در موارد دیگر به کار گرفت. به گزارش MIT و Electrek، ترکیب مقدار مناسبی از باتری ها برای ایجاد ذخیره سازی قدرت می تواند به عنوان یک منبع ثانویه برای انجام کارهای جانبی مورد استفاده قرار بگیرد. اینطور که به نظر می رسد، بعد از تمام شدن عمر باتری های لیتیوم یونی و عدم توانایی آنها در نگه داشتن شارژ مورد نیاز وسایل نقلیه، می توان آنها را برای موارد کاربردی دیگر به کار گرفت. بنا بر مطالعات انجام شده توسط مرکز انرژی های پایدار (CSE)، عمر مفید باتری های لیتیوم یون در وسایل نقلیه ی الکتریکی، به طور معمول بین 8 تا 10 سال است. بعد از این مدت زمان، فعال کردن عمر ثانویه برای برنامه های کاربردی می تواند مزایایی را برای مصرف کننده و کمپانی های تولید کننده در بر داشته باشد.

کمپانی BMW و Bosch Energy Storage Solution با ترکیب 200 ماژول باتری استفاده شده از 100 وسیله ی نقلیه ی الکتریکی توانستند یک سیستم ذخیره سازی با قدرت 2.8 مگاوات در ساعت را در ایستگاه شارژ هامبورگ آلمان راه اندازی کنند. ماژول های باتری ترکیب شده به عنوان منبع انرژی اضافی در نیازهای دوره ای و موقت نصب و راه اندازی شدند. کمپانی بوش در این باره بیانیه ای را صادر کرده است: "این مرکز ذخیره سازی برق از 2600 ماژول باتری موجود در 100 وسیله نقلیه ی الکتریکی تشکیل شده است. امتیاز قدرت آن 2 مگاوات بوده و ظرفیت ذخیره سازی در آن به 2800 کیلو وات در ساعت می رسد. این میزان، انرژی مورد نیاز برای یک خانه ی دو نفره را به مدت 7 ماه تامین می کند. این انرژی ذخیره شده برای عرضه ی عمومی طراحی نشده است؛ با اینحال، توسط کمپانی واتن فال و همراه با انرژی تامین شده از تجهیزات قابل کنترل انعطاف پذیر، به بازار اصلی کنترل ذخیره فروخته شدند."

با این تفاسیر، به نظر می رسد که حتی در صورت تمام شدن عمر باتری وسایل نقلیه ی الکتریکی و ناکارامدی آنها در نگه داشتن انرژی کافی برای رسیدن به محدوده ی مسافتی مورد نظر، باز هم چندان بی فایده نخواهند بود و از ارزش کافی برای ذخیره ی انرژی به عنوان یک منبع ثانویه برخوردار هستند. قیمت باتری های لیتیوم یونی در حال کاهش است. با افزایش قابل پیش بینی ظرفیت تولید و آمادگی کمپانی های بزرگ برای تولید اجتناب ناپذیر وسایل نقلیه ی الکتریکی در چند سال آینده، در نهایت شاهد تمام شدن عمر میلیون ها باتری خواهیم بود که دیگر قادر به تامین نیازهای وسایل نقلیه ی الکتریکی نیستند. اگر آن باتری های استفاده شده برای ذخیره سازی انرژی فرعی مورد استفاده قرار بگیرند، پس استفاده از آنها به عنوان پنل های خورشیدی که روی سقف ها تعبیه می شود نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود. 

منبع: تک بوک