کانسپت کامیون اویکو Z آینده صنعت حمل و نقل را متحول خواهد کرد

کمپانی اویکو اولین کانسپت کامیون مسافت طولانی خود را با نام کامیون زد (Z Truck) رونمایی کرد. در این وسیله نقلیه جدید چگونگی به کارگیری انرژی های جایگزین و فناوری های جدید خودران مورد بررسی قرار گرفته به این امید که شاید بتواند تغییری در آینده صنعت حمل و نقل جاده ای جهان ایجاد کند. نام Z از اول کلمه “Zero” به معنای “صفر” گرفته شده است. صفر در تولید گازهای گلخانه ای، صفر در حوادث، صفر در استرس و صفر در اتلاف وقت راننده!

کمپانی اویکو در مصاحبه خود با خبرگزاری New Atlas عنوان کرد که طراحی این کامیون جدید توسط مرکز طراحی صنعتی CNH صورت گرفته است. کانسپت جدید اویکو تا 37 درصد بهره وری در سوخت خواهد داشت، این درصد از بهره وری در سوخت حتی آن را بالاتر از کانسپت کامیون ولوو قرار خواهد داد. اگر چه این کامیون اولین محصول از پروژه آسمان آبی بوده و نخستین گام در این پروژه است؛ اما اویکو انتظار دارد که از برخی المان های به کار گرفته شده در این کانسپت برای ساخت نسل های آینده محصولات خود الهام بگیرد. برخلاف کامیون الکتریکی شهری مرسدس بنز و همچنین کامیون نیمه اتومات هیدروژنی نیکولا، موتور کامیون زد از گاز طبیعی مایع (LNG) که برپایه متان است قدرت خود را تامین می کند. این موتور 460 اسب بخاری گشتاور 2000 نیوتن متر تولید شده را به چرخ ها منتقل می کند. اویکو می گوید: “انتخاب این سوخت بهترین و ساده ترین راه حل برای رفع معضل آلودگی هوا و کاهش انتشار دی اکسید کربن در آینده است.”

سوخت گاز طبیعی مایع در یک مخزن 1200 لیتری (264 گالن) که از آلومینیوم ساخته شده است، ذخیره شده و یک لایه فویل انعکاسی از این مخزن در برابر تابش گرما محافظت می کند. شکل مکعب مربعی این مخزن استفاده بهینه از فضای در دسترس را امکان پذیرتر کرده است. با کامل پر شدن مخزن سوخت، کانسپت کامیون Z مسافتی در حدود 2200 کیلومتر را طی خواهد کرد. آیرودینامیک بهتر، استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته پایین و یک سیستم بازیابی انرژی حرارتی از اگزوز بهره وری در سوخت را بالاتر برده است. بهرو روی در سوخت از طریق استفاده از لاستیک های Michelin X Line Energy نیز بهبود یافته است. قطر بزرگ و استفاده از رشته های باریک در ساخت آن باعث می شود که در هر 100 کیلومتر رانندگی حدود 0.75 لیتر سوخت کمتری در مقایسه با استفاده از لاستیک های معمولی مصرف شود.

فشار تایر، سایش و حرارت لاستیک ها در میان داده هایی است که راننده می تواند از طریق برنامه Human Machine Interface  که به اختصار HMI گفته می شود در داخل کابین مشاهده کند. HMI یک واسط کاربری بین انسان و ماشین است که اطلاعات تطبیقی و یا اطلاعات لازم در هر زمان را به نمایش می گذارد. این داده ها بر روی فضای داخلی شیشه جلوی این کامیون به نمایش درآمده و به راحتی قابل رویت است. کابین نیز با رویکرد راننده محور توسعه یافته است. می توان از آن برای رانندگی معمولی، رانندگی خودکار، دفتر کار و یا محلی برای استراحت استفاده کرد. هر چیزی که ممکن است برای یک سفر طولانی لازم باشد برای این کامیون در نظر گرفته شده است. یک تخت تاشو، حمام، آشپزخانه، یخچال، سینک و سرگرمی دیواری از جمله امکانات رفاهی کانسپت کامیون زد اویکو است. یک دیوار کشویی در عقب کابین قرار گرفته که 500 میلیمتر به فضای عقب کابین در صورت نیاز، اضافه خواهد کرد. سیستم تهویه مطبوع نیز دمای بهینه سازی شده‌ای را برای راننده فراهم می کند. کانسپت اویکو Z Truck هفته گذشته در نمایشگاه IAA رخ نشان داد.

منبع: تک بوک