هیچچیزی همانند خودرو دنیا را تغییر نداده است.
خودرو تنها به معنی حمل افراد در فواصل کوتاه و زمانهای کوتاه نیست. از نظر بسیاری از افراد خودرو یک آزادی است. خودرو چیزی است که خارج از خانهی شما زندگی کرده و شما را هر زمان و هرجایی که بخواهید میبرد. در اکثر موارد این خودرو میتواند کاملاً آرام، راحت، سریع و قابلاعتماد باشد. خودرو خارقالعادهترین وسیلهای است که انسان تا به امروز ساخته است…
اما در طول سالهای متمادی خودروهای زیادی تولید و حذف شدهاند. اکثر آنها در مقایسه با گذشته بهبود داشتهاند اما تنها تعداد معدودی از خودروها بهتر و البته متفاوت بودهاند. خودروها دنیا را تغییر دادهاند اما همهی آنها این کار را انجام ندادهاند!
تنها تعدادی از خودروها هستند که این کار را انجام دادهاند و ما تصمیم گرفتهایم در دو قسمت جریان ساز ترین خودروهای تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید!
- رولزرویس سیلورگوست (1907)
چرا این لیست را بجای مرسدس بنز پتنت موتورواگن که به عنوان اولین خودروی تاریخ شناخته میشود با رولز رویز آغاز کردیم؟ از نظر ظاهری شما نمیتوانید دنیا را پیش از آنکه به وجود بیایید تغییر دهید. از طرف دیگر بنز اصلاً برای فواصل طولانی کارایی نداشته زیرا حتی فاقد باک سوخت بوده است.
اما در مقابل سیلورگوست را داریم که اولین خودرو با قابلیت اطمینان یک محصول مدرن بوده است. این خودرو رسماً به عنوان مدل 40/50hp شناخته میشود دارای رنگ نقرهای بوده و خب نام آن نیز همین را نشان میدهد. سیلورگوست توانست 27 بار از لندن به گلاسکو برود. با طی مسافتی بیشتر از 24 هزار کیلومتر در جادههای ناهموار آن زمان، سیلورگوست حتی به مشکل هم برنخورد. از همینجا بود که نام رولزرویس به عنوان یکی از فوقالعادهترین کمپانیهای تاریخ بر سر زبانها افتاد.
- فورد مدل (T (1908
از زمان معرفی اولین خودرو تا دسترسی انبوه مردم به آن 22 سال طول کشید. در سال 1908 بود که فورد مدل T معرفی شود. سواری خودرو حتی با استانداردهای آن زمان هم عجیب بود اما هدف تولید انبوه در یک خط مونتاژ و با یک رنگ بدنه بود. این خودرو در سال 1908 و با قیمت معادل امروزی 20 هزار دلار به فروش رسید. پس از ظهور متدهای جدید تولید قیمت فورد مدل T رفتهرفته کاهش یافت.
پس از مدتی کوتاه و تا سال 1923 نیمی از همهی خودروهای فروخته شده در آمریکا از نوع مدل T بودند و قیمت زیر 300 دلار داشتند که ارزش امروزی آن حدود 4200 دلار میشود. این خودرو در 12 کشور و 4 قاره جهان و به تعداد بسیار زیادی ساخته شد و بیش از هر خودروی دیگری جهان را روی چرخ قرار داد.
- کادیلاک تایپ 53 (1916)
این خودرو ارزش یادآوری خاصی را ندارد. پدر این کادیلاک یعنی تایپ 51 بود که از پیشرانهای پیشرو یعنی اولین 8 سیلندر تولید انبوه سود میبرد و کادیلاک آن را تنها یک سال پیش از بازنشسته کردن تایپ 51 معرفی کرده بود؛ اما تایپ 53 اولین خودرویی بود که ویژگی متمایزی در آن به چشم میخورد.
در جایی که خودروهای قبلی از اهرم و هندل استفاده میکردند و پدالها نیز آرایش عجیبی داشتند، کادیلاک دارای اهرم دنده و ترمزدستی بین صندلیهای جلو بود و سه پدال کلاچ، ترمز و گاز در آن به چشم میخورد. میلیونها نفر از این ایده پیروی کردند.
- آستین 7 (1922)
مدت تولید 17 ساله و حدود 300 هزار دستگاهی بهخودیخود باعث میشود آستین 7 در لیست ما قرار گیرد اما این بچه آستین به خاطر الگوی جاسازی خود در این لیست قرار گرفته است. این خودرو نشان میدهد که چگونه با استفاده از متریال کم و ارزان میتوان چنین محصولی را ساخت. به همین دلیل بود که ب ام و لیسانس تولید اولین محصول خود را از آستین گرفت و نیسان نیز اگرچه این کار را انجام نداد اما از آستین 7 به عنوان نمونهای الگو در زمان ساخت اولین محصولش استفاده کرد.
آنها حتی آستین را در آمریکا نیز فروختند و کمپانی آمریکن آستین مسئول این کار بود. همین خودرو باعث شد اولین پروتوتایپ جیپ به وجود آید.
- لانچیا لامبادا (1922)
شاید با خود فکر کنید که سیستم تعلیق مستقل و ساختار مونوکوک به خلاقیتهای همین چند دهه پیش مربوط میشود اما اینگونه نیست. خودروی فوقالعادهی لانچیا لامبادا دارای این دو سیستم در زمانی بود که تقریباً همهی خودروهای دیگر از شاسی نردبانی و فنرهای فولادی و همان تکنولوژی استفاده شده در اسب و درشکه سود میبردند. لامبادا همچنین از پیشرانهای V شکل استفاده میکرد.
اما منصفانه باید گفت لامبادا دنیا را تغییر نداد ولی کار خود را به خوبی انجام داد.
- ب ام و 328 (1936)
این مواد نیستند که بهخودیخود باعث جلبتوجه میشوند بلکه رفتن در کوره باعث میشود که اجزا با یکدیگر ترکیب شوند و حاصل کار خودرویی فوقالعاده باشد. شاید بی ام و 328 در نگاه اول یک رودستر مرسوم باشد اما یکی از بهترین خودروهای پیش از جنگ محسوب میشود. نصب هوشمندانه سر سیلندر، آئرودینامیکی فوقالعاده و توجه زیاد به کاهش وزن باعث تولید خودرویی سبک و هیجانانگیز شده بود. این خودرو اگرچه از پیشرانهای 2 لیتری استفاده میکرد اما میتوانست به سرعت 160 کیلومتر در ساعت دست یابد. ب ام و نیز با ساخت این خودرو به شهرتی دست یافت که هنوز که هنوز است همه آن را با لذت رانندگی میشناسند.
- فولکسواگن تایپ 1 (1938)
شما این خودرو را با نام بیتل میشناسید. دستور ساخت تایپ 1 توسط هیتلر داده شد و طراحی آن نیز بر عهده فردیناند پورشه بود؛ اما تایپ 1 با حضور در فیلمهای هربی به اوج شهرت رسید ولی در اواخر به خاطر سواری کند و ناراحت خود شناخته میشد؛ اما بیتل به مثابه فورد مدل T پس از جنگ بود و تا سال 2003 که آخرین سال حضورش در بازار محسوب میشد بیش از 21 میلیون دستگاه از آن ساخته شد. اگر استفاده از یک نام واحد در تمام زمان تولید همچون گلف یا کرولا را فاکتور بگیریم، تایپ 1 را میتوان پرفروشترین خودروی تاریخ دانست.
- ویلیز (MB (1941
بسیاری از خودروها در طول حیات خود از سایر محصولات الهام گرفتهاند و البته هماکنون نام و نشانی هم از آنها باقی نمانده اما داستان مدل B نظامی ویلیز فرق میکند. این خودرو تنها 4 سال تولید شد اما ماحصل آن دست یافتن جیپ به شهرتی جهانی بود. همچنین پیش از آنکه دیگران کاری بکنند این خودرو به یک نماد تبدیل شد. این خودرو برای اهداف جنگی و همچنین غیرطبیعی ساخته شده بود و حس آزادی و فراخی داشت.
تنها آمریکا توانست مدل B را بسازد و البته میتواند ادعای ایفای نقشی جدی در جهان را با همین خودرو داشته باشد.
- جگوار (XK120 (1948
تنها خودرو را در نظر نگیرید بلکه به محتوای آن نیز توجه کنید. بریتانیا در سال 1948 کشوری آشفته بود و دوران پس از جنگ را سپری میکرد. جیرهبندی هنوز هم وجود داشت اما در همین زمان خودرویی از یک کمپانی با نامی جدید معرفی شد. XK120 زیباترین چیزی است که روی چهار چرخ میتوان دید. این خودرو دارای یک پیشرانه کاملاً جدید بود و میتوانست همانند باد به سرعت 193 کیلومتر در ساعت برسد. این در حالی بود که سایر خودروها به زحمت به نصف همین سرعت میرسیدند.
با تمامی این تفاسیر، جگوار XK120 نه یک خودروی مفهومی و نمایشی بود و نه برای ثروتمندان ساخته شده بود بلکه مدلی استاندارد با قیمتی مناسب محسوب میشد. قطعاً XK120 لذتبخشترین خودروی بریتانیا در آن تاریخ است.
- لندروور (1948)
خودرویی کاملاً مفید که از بدنهای آلومینیومی ساخته شده و دارای کمترین انحناها در بدنه است تا هزینههای تعمیر آن به شدت پایین باشد. در واقع این فرم نمادین تا حدود 70 سال حفظ شده است.
لندرور اولین آفرودر نیست اما قطعاً یکی از بهترینهای این رشته بوده و میتواند به جاهایی برود که دیگر خودروها در خواب هم نمیتوانند آنجا را ببینند.
- مرسدس بنز (300SL (1954
مردم همواره با یکدیگر به خاطر معرفی اولین سوپرکار دنیا بحثوجدل میکنند اما مرسدس 300SL با دربهای گالوینگ خود ادعاهای زیادی دراینباره دارد. این خودرو که سبک و زیبا بوده و بدنهای آئرودینامیک دارد از پیشرانه 3 لیتری 220 اسب بخاری تزریق مستقیم سود میبرد که چندین دهه جلوتر از زمان خود بود و سقف سرعت 225 کیلومتر در ساعت آن نیز بیشتر به فیلمهای علمی تخیلی شباهت داشت.
برای دانستن میزان سریع بودن این خودرو باید گفت که 300SL در سال 1955 در مسابقات Mille Miglia شرکت کرد و در میان آن همه خودروهای مسابقهای خالص رتبه پنجم را به دست آورد.
- سیتروئن (DS (1955
آیا DS بهدردنخور است؟ نامی که به نظر میرسد بسیار متکبرانه انتخاب شده و البته با غرور و ناامیدی سیتروئن درهمآمیخته است.
اما نه! اشتباه نکنید! DS بهدردنخور نیست. این خودروی فوقالعاده دارای سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی است که آن زمان انقلابی در صنعت خودرو بود. این خودرو به حدی خوب بود که سیتروئن 60 سال بعد از تولد آن اقدام به تأسیس برند لوکس با همین نام کرد. البته زمان به ما ثابت خواهد کرد که آیا برند DS هم میتواند به اندازه خودروی DS ساختارشکن و موفق باشد یا خیر.
- تویوتا تویوپت کراون (1957)
این خودرو به خاطر موفقیت در این لیست حاضر نشده بلکه حداقل در آمریکا یک شکست کامل بوده است. تویوپت کراون اولین خودروی ژاپنی بوده که در آمریکا فروخته شده است. این خودرو در ژاپن فروش خوبی داشت اما از نظر آمریکاییها خودرویی کند و کوچک و غیرقابلاعتماد به شمار میرفت به همین دلیل تویوتا با ضرر 1.42 میلیون دلاری تنها چند هزار دستگاه از آن را فروخت و در سال 1960 نیز عرضه را متوقف نمود.
اما خودروهای جمعوجوری همچون کراون در آینده بخشی از بازار آمریکا را تشکیل دادند و خودروسازان داخلی این کشور نیز درسهایی از تویوتا فرا گرفته و اقدام به ساخت محصولات خاص خود کردند. تویوتا دوباره در سال 1964 به میدان بازگشت و تا سال 1966 دارای 600 نمایندگی در آمریکا بود. خودروی کمری همواره جزو پرفروشترین خودروهای این بازار بوده است.
- فیات 500 (1957)
اگر این مینی بود که راه و روش انقلاب خودروهای کوچک را نشان داد، فیات 500 حد نهایی انقلاب صنعت خودرو در پذیرش چنین خودروهایی محسوب میشود. شاید 500 خودروی ارزان و کوچک باشد اما پشت آن بهترین مغزهای ایتالیایی حضور داشتند. فرم نمادین این خودرو کار دانته جیاکوسا بود و پیشرانه دو سیلندر کوچک آن را نیز مهندس فرمول 1 فراری آئریلیو لامپردی طراحی کرده بود. از نظر سهولت مانور پذیری و پارک در فضاهای بسیار کوچک تا به امروز مشابه فیات 500 را ندیدهایم.
- ترابانت (1957)
ترابانت با وجود آن همه نشان عجیبوغریب نشان داد که حملونقل شخصی در همهی جای دنیا عقاید یکسانی را دنبال میکند. این شمع موتوری دارای سقف زشت و بسیار ناراحت بود.
اما عجیب اینکه تعداد 3.7 میلیون دستگاه از آن ساخته شد و ثابت کرد این خودرو بیشک بخش اعظمی از تاریخ حملونقل قرن 21 را تشکیل داده است.
- لوتوس سِوِن (1959)
این خودرو به حدی ساده بود که شما میتوانستید آن را در حیاط خود مونتاژ کنید و البته به حدی سریع بود که از حضور آن در سری مسابقات گوناگون جلوگیری شد زیرا هیچ شانسی را در اختیار رقبا نمیگذاشت. این خودرو نشاندهنده فلسفه مینیمالیستی کالین چپمن است و البته دو کمپانی با آن به شهرت رسیدند. یکی لوتوس و دیگری کاترهام!
- موریس مینی مینور (1959)
موریس مینی انقلابی از نظر ابعاد و فضاسازی بدنه محسوب میشود و بسیار بهتر از هر خودروی دیگری در تاریخ از فضای محدود استفاده کرد. بیشک مینی اولین خودروی دیفرانسیل جلو بوده و البته اولین خودرویی است که روش طراحی تمامی خودروهای ارزانقیمت را تغییر داد.
- جگوار ای تایپ (1961)
باید حالات افراد را در ژنو و هنگام رونمایی از این خودرو میدیدیم! ممکن نیست که خودرویی به این اندازه زیبا باشد. ای تایپ در عین اینکه بسیار زیباست خودرویی بسیار سریع هم هست؛ و البته مهمتر اینکه قیمت مناسبی هم داشت. برای افرادی که در دنیای واقعی خریدهای زیادی انجام میدهند احتمالاً ای تایپ بهترین پیشرفت هنری دنیای خودروهای اسپرت محسوب میشد.
- لوتوس ایلِن
اینکه لوتوس ایلن خودرویی سبک، زیبا و سریع بود تقریباً بهصورت تصادفی رخ داد. ایلن به حدی هندلینگ خوبی داشت که کمتری خودرویی در تا آن زمان به اندازه ایلن میتوانست چابک و سریع باشد. موضوع سورپرایز کننده اینکه تا به امروز هم خودروهای زیادی نتوانستهاند به ایلن نزدیک شوند.
ادامه دارد…
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.