داستان محصولات سری 5 پژو از سال 1968 آغاز شد یعنی زمانی که سازندهٔ فرانسوی سدان جدید 504 را بهعنوان جایگزین مدل 404 در نمایشگاه پاریس آن سال رونمایی کرد. این خودرو بهسرعت به یکی از بهترین و موفقترین محصولات تاریخ پژو تبدیل شد. 504 در اروپا تا سال 1983 به تولید رسید و طی این سالها بیش از سه میلیون دستگاه از آن تنها در اروپا ساخته شد؛ اما 504 صرفاً بهصورت سدان تولید نمیشد بلکه پژو نسخههای استیشن ، کوپه ، کابریولت و حتی پیکاپ آنرا هم به تولید رساند.
در سال 1969 نیز سدان 504 بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد اما این تنها دلیل شهرت این شیر پرآوازهٔ فرانسوی نیست که آنرا به خودرویی خاص در تاریخ پژو تبدیل کرده است زیرا 504 زندگی دوگانهای داشت یعنی باوجوداینکه تولید آن در سال 1983 در اروپا خاتمه یافت اما همچنان تا چندین دهه بعد به حیات خود در کشورهای آفریقایی و کشورهای دیگری چون آرژانتین و چین ادامه داد تا جایی که حتی در همین قرن فعلی هم 504 در نیجریه و کنیا توسط شرکای پژو تولید میشد.
بنابراین پژو 504 یکی از معدود خودروهایی است که تا سالها پس از خاتمهٔ تولید توسط شرکت مادر، همچنان در کشورهای دیگر تولید میشد. این خودرو حتی هنوز هم در کشورهایی که هزینههای نگهداری پایین و فراوانی قطعات یدکی فاکتورهای بسیار مهمی برای استفاده از خودرو هستند، به شکل گستردهای مورداستفاده قرار میگیرد. حال این شیر پیر اما باتجربه و پرافتخار با نوه یا بهتر بگوییم ندیدهاش (!) یعنی 508 جدید ملاقات کرده است. خودرویی که بهتازگی در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شده است.
وجود تفاوت سنی پنجاهساله بین این دو خودرو به این معنی است که این دو سدان فرانسوی از لحاظ رانندگی و طراحی بسیار باهم متفاوت هستند؛ بنابراین قرار گرفتن این دو ماشین در کنار هم نشان میدهد که چقدر خریداران خودروها تغییر کردهاند. 504 بهعنوان خودرویی جانسخت که برای رانندگی در مسیرهای ناهموار مناسب است و کیلومترها دورتر از محل تولدش در اروپا به تولید رسیده، شهرت دارد اما 508 هیچکدام از این ویژگیها را ندارد و خودرویی نیست که برای تودهٔ مردم ساخته شده باشد ولی بااینحال 508 هم مانند جَدش نقطهٔ عطفی در تاریخ پژو محسوب میشود.
به دلیل به اینکه این روزها در اروپا و در دیگر کشورهای دنیا محبوبیت شدید کراساوورها موجب کاهش فروش سدانها شده، بسیاری از خودروسازان قصد دارند سدانهای خود را کنار گذاشته یا تعداد آنها را در سبد محصولات خود کم کنند؛ اما پژو راه دیگری را در پیش گرفته است. این شرکت فرانسوی بجای کنار گذاشتن سدان اصلی خود یعنی 508، تصمیم گرفته آنرا کاملاً متحول کرده و با ارائهٔ خودرویی بسیار جذاب و جوانپسند، بار دیگر توجه خریداران را از کراساوورها به سدانها معطوف کند.
بنابراین در اینجا دو خودروی کاملاً متفاوت باهم ملاقات کردهاند اما این دو ماشین در یک ویژگی مهم باهم اشتراک دارند که نمیتوان آنرا نادیده گرفت. پژو بهندرت زبان طراحی خود را عوض میکند و به همین دلیل در تاریخ این شرکت تعداد انگشتشماری از محصولات استایل و طراحی انقلابی داشتهاند. دو نمونه از این محصولات انقلابی اما دقیقاً 504 و 508 هستند. 504 زبان طراحی پژو را بهطور کامل متحول کرد. این خودرو اولین محصول پژو بود که از طراحی کلاسیک 404 فاصله گرفت و استایلی کاملاً مدرن را به نمایش گذاشت. همچنین 504 آغازگر طراحی گربهسان مانند پژو بود. در حال حاضر هم نسل جدید 508 دقیقاً همین رویه را تکرار کرده و زبان طراحی پژو را کاملاً تغییر داده است.
علاوه بر این، با نگاه به نمای جلویی این دو سدان متوجه ویژگی مشترک کاملاً ظریفی خواهید شد. طی چندین سال، پژو نام مدلهای خود را با فونت خاصی روی دماغهٔ آنها کار میکرد که این ویژگی در 504 هم دیده میشود؛ اما بعدها این ویژگی منحصربهفرد در محصولات پژو محو شد و سالهای سال خبری از آن نبود تا اینکه حالا پژو آنرا در 508 جدید دوباره احیا کرده است. البته به گفتهٔ «ژیل ویدال» مدیر طراحی پژو، این هرگز یک طراحی رترو نیست بلکه این نکتهٔ کوچکی از گذشته است که امروزه دوباره مطرح شده است.
اما صرفنظر از این ویژگی قدیمی، مدیر طراحی پژو وعده داده که محصولات این شرکت همچنان رادیکال باقی بمانند و در محصولات بعد از 508 نیز همچنان کفهٔ ترازو به سمت ویژگیهای جدید سنگینی کند نه قدیمی. وی دراینباره گفته است:
«ما به ایدههای تازهای نیاز داریم تا به سمت آینده حرکت کنیم اما از طرف دیگر به دلیل اینکه ما یکی از قدیمیترین برندهای خودروسازی دنیا هستیم، تاریخ بسیار جالب و پرافتخاری داریم».
آقای ویدال همچنین گفته است که هدف نهایی این است که پژو به یک برند بدون زمان تبدیل گردد؛ بنابراین احتمالاً 508 آخرین محصول جدیدی نخواهد بود که ویژگیهایی را از گذشته قرض گرفته است.
از طراحی که بگذریم بهتر است نگاهی به مشخصات فنی و پیشرانهٔ این دو شیر فرانسوی داشته باشیم. در این رویارویی، هردو خودرو با قدرتمندترین نسخهٔ خود شرکت کردهاند. قویترین مدل نسخهٔ سدان 504، تیپ TI بوده که به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز است. این موتور که از سال 1971 برای 504 ارائه شد، 106 اسب بخار قدرت دارد. انتقال این نیرو هم توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب صورت میگیرد. از سوی دیگر، قویترین نسخهٔ 508 تازهنفس از یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با 225 اسب بخار قدرت استفاده میکند که این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.