نسل چهارم مزدا 3 که آخرین نسل آن است در سال 2013 معرفی شد و با کدهای BM و BN شناخته می شود. این خودرو از شاسی سبک وزن جدید با فناوری اسکای اکتیو برخوردار شده است و برخلاف مدل های قبلی از پلتفرم C1 فورد استفاده نمی کند. مزدا 3 نسل چهارم، بعد از کراس اوور CX-5 و مزدا 6 سومین خودروی مزدا است که از زبان طراحی جدید KODO استفاده می کند. ضریب آیرودینامیک مدل های سدان مزدا 3 رقم شگفت انگیز 0.26 است. این خودرو مجهز به موتورهای جدید اسکای اکتیو است که از 1.5 تا 2.5 لیتر حجم دارند.
مدل های ارائه شده در بازار امریکا فقط مجهز به موتورهای 4 سیلندر 2.0 و 2.5 لیتری هستند. مدل 2.0 لیتری 155 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن متر گشتاور دارد و مدل 2.5 لیتری 184 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتورها از نسبت تراکم 13.0 برخوردار هستند ولی در بازار اروپا به خاطر کیفیت و اکتان بالاتر سوخت نسبت تراکم آنها به 14 افزایش یافته است. به همین دلیل مدل 2.0 لیتری اروپایی 165 اسب بخار قدرت دارد.
شتاب صفر تا صد مدل های 2.0 لیتری و 2.5 لیتری به ترتیب حدود 8.5 و 7.5 ثانیه است. در خارج از امریکا مزدا 3 حتی با موتور 1.5 لیتری با قدرت 100 اسب بخار نیز عرضه می شود. برخلاف بازار امریکا، محبوب ترین مدل مزدا 3 در اروپا مدل دیزلی آن است که مجهز به موتور 2.2 لیتری 4 سیلندر با 150 اسب بخار قدرت و 380 نیوتن متر گشتاور است. مزدا 3 در سال 2016 فیس لیفت شد و طراحی داشبورد و نمای جلو و عقب آن تغییر کرد. نسل چهارم مزدا 3 با گیربکس های 6 دنده دستی و 6 دنده اتوماتیک قابل سفارش است. مزدا 3 در سال 2014 تا مرحله فینال خودروی سال اروپا پیش رفت ولی موفق به دریافت این لقب نشد.
در این فیلم شاهد بررسی مزدا 3 در دوبی هستیم. مدل تست شده در این فیلم مجهز به موتور 2.0 لیتری 155 اسبی و گیربکس 6 دنده اتوماتیک است.

منبع: خودرو بانک