کانسپت الکتریکی فولکس واگن ID محصولی برای سال 2020

فولکس واگن ID یک ماشین الکتریکی محور عقب، پنج درب هاچ بک بوده که پیش نمایشی از خودروهای برقی فولکس واگن در سال 2020 است. پیشرانه الکتریکی این خودرو نیرویی برابر با 168 اسب بخار را تولید کرده و ادعا شده که با یک شارژ کامل باتری، مسافتی بین 249 تا 373 مایل (400 تا 600 کیلومتر) را طی خواهد کرد. این محدوده حرکتی به سادگی شعاع حرکتی 186 مایلی (حدود 300 کیلومتر) گلف الکتریکی این کمپانی را که سال گذشته معرفی شد، تحت الشعاع قرار می دهد.

قرارگیری موتور الکتریکی این خودرو در قسمت عقب، فضای خالی را در بخش جلویی این ماشین فراهم کرده است. این خودرو می تواند در یک شعاع 9.9 متری با یک فرمان دور زده و این یک مانور عالی برای یک وسیله نقلیه شهری محسوب می شود. کانسپت جدید الکتریکی فولکس واگن بدون شک یکی از ستاره های به نمایش درآمده در نمایشگاه اتومبیل پاریس 2016 است. ماشین برقی ID اولین مدل از پنج خودروی برقی خواهد بود که تولید آن توسط فولکس واگن برنامه ریزی شده است. این مجموعه شامل خودروی کانسپت Budd-e بوده که در نمایشگاه CES در ژانویه گذشته به روی صحنه رفت، یک کراس اوور که در سال 2017 رخ نشان خواهد داد، یک خودروی سدان و یک ماشین اسپرت است.

کدهای قرار گرفته در طراحی این خودرو به آسانی معرف کمپانی فولکس واگن است. این خودروی جدید ویژگی های آشنایی از مدل های موجود فولکس واگن را در اختیار دارد. عناصر کلیدی طراحی آن عبارتند از؛ کاپوت پایین آمده، جلوی کوتاه و تا حد زیادی بی پیرایه، شیشه شیب دار جلوی اتومبیل، رینگ های بزرگ با چرخ های 20 اینچی، در شیشه ای عقب و سقف گسترده آن که همگی به خوبی زبان طراحی فولکس واگن را حکایت می کنند. کانسپت ID با 4100 میلیمتر طول، 1800 میلیمتر پهنا و 1530 میلیمتر ارتفاع، 9 میلیمتر عریض تر و 77 میلیمتر بلندتر از نسل هفتم گلف است. LED های بکار رفته در چراغ هایی جلویی این خودرو به تقلید از چشم انسان طراحی شده است. هنگامی که این خودرو خاموش بوده و یا در پارک است، گرافیک چراغ های جلو به گونه ایست که گویا چشمها بسته شده است؛ اما هنگامی که استارت زده شود، چراغ های LED جلو نمایان خواهد شد و گویی که این خودرو چشمهای خود را باز کرده است. در این هنگام لوگوی فولکس واگن در قسمت جلو عقب نیز روشن خواهد شد. بخش های زیرین سپر جلو، رکاب های جانبی و دیفیوزر عقب در سایه ای از رنگ آبی روشن به شدت خودنمایی خواهد کرد.

در حالی که فولکس واگن با کانسپت ID یک وسیله نقلیه 4 نفره را خلق کرده است؛ اما نسخه ای از این مدل می تواند 5 سرنشین را نیز در درون خود جای دهد. این کمپانی ظرفیت اسمی این خودرو را افزایش نداده؛ اما می گوید که با تا کردن صندلی های عقب، ظرفیت فضای بار تا 980 لیتر افزایش خواهد یافت. کانسپت الکتریکی ID بر روی پلتفرم جدید MEB این غول خودروسازی استوار شده است. پلتفرم اورجینالی که کانسپت فولکس واگن Budd-e نیز بر روی آن علم شده است. پیشرانه الکتریکی 125 کیلوواتی این خودرو بر روی اکسل عقب جای گرفته است. اگرچه این ماشین هنوز به طور واقعی تست نشده است؛ اما شبیه سازی های کامپیوتری نشان می دهد که شتاب صفر تا 100 را در زیر 8 ثانیه بدست آورده و حداکثر سرعت آن نیز به 160 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

انرژی موتور الکتریکی کانسپت جدید ID از یک باتری لیتیوم – یونی که در زیر پلتفرم MEB و در فاصله بین دو محور که با بهترین توزیع مناسب نصب شده، تامین می شود. فولکس واگن هنوز ظرفیت این باتری لیتیوم – یونی را اعلام نکرده است. این کمپانی ادعا کرده که باتری این خودرو با 30 دقیقه شارژ می تواند 80 درصد از شارژ از دست رفته خود را بازیابی کند.

گروه خودروسازی فولکس واگن در نمایشگاه اتومبیل پاریس تایید کرد که قصد دارد تا سال 2025 چیزی حدود 1 میلیون خودروی برقی را به فروش برساند.

نویسنده: امید اصغرزاده

منبع: autocar