طراحی ظاهری و داخلی یک خودرو اگر نگوییم مهمترین فاکتور، قطعاً جزو بالاترین و پراهمیتترین فاکتورها برای خریداران خودروهای جدید است. خریداران در نگاه اول با ظاهر خودرو انس میگیرند و اگر خودرویی نتواند از نظر ظاهری جذابیتهای لازم را برای خریداران ایجاد کنند با واکنشهای منفی آنها روبرو خواهند شد.
اگرچه زیبا یا زشت نامیدن یک خودرو به سلایق افراد بستگی دارد اما خب طراحی و زیبایی خودروها نیز استانداردها و قوانین خاص خود را داشته و به همین خاطر است که اکثر خودروهای زیبا در اذهان مردم باقی ماندهاند و در واقع خودروها بیشتر به واسطه طراحی خود در نزد مردم شناخته شدهاند تا پرفورمنس و یا ویژگیهای دیگر خود.
یکی از بهترین و کارکشتهترین برندهای خودروسازی در سراسر جهان مرسدس بنز است که به جرات میتوان آن را جزو شناختهشدهترین خودروسازان دانست. مرسدس بنز از نظر تکنولوژی و لوکس بودن جزو پیشتازان این صنعت بوده و اختراعات و نوآوریهای فراوانی را به نام خود ثبت کرده است.
طراحیهای این شرکت نیز همواره زبانزد طرفداران بوده و برخی از شاخصترین و زیباترین خودروهای دنیا محصول این شرکت هستند. طبیعی است که هر فرازی با یک فرود همراه بوده و مرسدس نیز از نظر طراحی پستی و بلندهای فراوانی را تجربه کرده است؛ اما صنعت خودروی کنونی در فشردهترین و رقابتیترین حالت خود قرار داشته و از آنجایی که مرسدس رقبای فراوانی پیش روی خود میبیند بنابراین از نظر طراحی جای هیچگونه خطایی وجود ندارد. البته که این شرایط برای دیگر لوکس سازان همچون آئودی و بی ام و نیز صادق است.
مرسدس بنز همواره جزو نوآورترین شرکتها در بحث طراحی بوده و یکی از بارزترین مثالهای آن نسل اول مرسدس CLS است که غوغایی به پا کرد. در واقع مرسدس با تولید CLS کلاس بخش سدان های کوپه را پایهریزی نمود و پس از آن نیز دو رقیب دیگر هموطن محصولاتی را در این بخش تولید نمودند.
اما بخش طراحی یکی از مهمترین بخشهای یک خودروساز بوده و سکانداری آن نیز به هرکسی نمیرسد. پیش از این افراد مشهوری همچون برونو ساکو مدیر طراحی مرسدس بنز بودهاند و در چند سال اخیر نیز مرسدس با ریسک بزرگی که کرد این سمت را به گوردون واگنر جوان واگذار نمود.
همچون هر مدیر طراحی دیگر، واگنر با ورود به بخش طراحی مرسدس سعی کرد هویت تازهای به محصولات این برند ببخشد که دستپخت او و تیمش در این سالها با بازخوردها و واکنشهای فراوانی مواجه شده است.
اما در چند ماه اخیر واکنشهایی جنجالی به طراحی محصولات مرسدس بنز مشاهده شده است. همهچیز از نسل جدید CLS شروع شد، جایی که نمای جلوی ملقب به “شکارچی” و طراحی چراغهای عقب آن با بازخوردهای منفی میان اکثر طرفداران مواجه شد. چراغهای جلوی CLS که در برخی از محصولات دیگر مرسدس نیز دیده شده از نظر برخی طرفداران خیلی خلاقانه و جالب نبوده و این موضوع در بخش عقب شکل حادتری به خود گرفته است. البته بازهم باید گفت که این مورد به سلیقهی افراد هم بستگی داشته و نظر ما با همهی افراد یکسان نیست.
دیگر محصولی که با عکسالعمل خاص طرفداران روبرو شده نسل جدید شاسیبلند GLE است که همین چند روز پیش معرفی شده و نمای جلوی سادهی آن به همراه چراغهای عقب انتقاداتی را متوجه تیم طراحی مرسدس کرده است. چراغهای عقب از CLS جدید الهام گرفته و هماهنگی چندانی با کلیت پیکرهی این شاسی بلند ندارد.
اما جدای از دو خودرو به شاسیبلند جدید و تمام الکتریکی EQC میرسیم که آغازگر یک دوران جدید برای این برند میباشد. EQC به عنوان آغازگر راه تمام الکتریکی مرسدس باید طراحی کاملاً متمایزی را نشان میداد و البته انتظارات فراوانی نیز از آن وجود داشت اما با رونمایی از آن اتفاق دیگری رخ داد!
نمای جلوی EQC نوآوری چندانی نداشته و چراغها در سادهترین حالت ممکن قرار دارند. چراغهای عقب نیز به مانند محصولات مدرن پورشه با یک نوار نورانی به یکدیگر مرتبط شدهاند و این بخش نیز انقلابی در طراحی محصولات الکتریکی مرسدس را نشان نمیدهد. انتظار میرفت این شاسیبلند به عنوان محصول از سری محصولات EQ طراحی سطح بالا و کاملاً متمایز و متفاوتی داشته باشد اما اینگونه نشد.
بههرحال همانگونه که پیشتر نیز گفته شد طراحیهای یک خودروساز همواره با فراز و فرود همراه بوده و مرسدس نیز از این قاعده مستثنا نیست. چند سال پیش هم BMW اصلیترین رقیب مرسدس به این بیماری گرفتار شده بود و نتیجهی آن نیز واگذار کردن رتبهی اول پرفروشترین لوکس سازان به مرسدس است؛ اما خب باواریایی ها بیدار شدهاند و معرفی سری 8 و Z4 جدید نشان از روش تازهی این خودروساز دارد.
نکتهی پایانی اینکه شاید محصولات جدید مرسدس بنز از نظر طراحی با برخی واکنشهای منفی روبرو شده باشند اما موفقیت یک خودروساز را کف بازار تعیین میکند نه چیز دیگر. مرسدس در این بخش کاملاً موفق عمل کرده و فروش آن روز به روز افزایش پیدا کرده است.
در پایان شما را با چند رندر کامپیوتری از مرسدس بنز EQC جدید آشنا میکنیم که حاصل زحمات دوست عزیزمان آقای مهزیار تقوی میباشند. از ایشان به خاطر همراهی با مجله خودشان تشکر کرده و از شما دوستان عزیز نیز درخواست میکنیم هرگونه درخواست، انتقاد، پیشنهاد و مطلب موردنظر خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.