شورولت کلرادو ZH2 در همکاری با ارتش آمریکا ساخته می شود

در پی انتشار یک تیزر تبلیغاتی که در ماه آگوست گذشته منتشر شد، کمپانی جنرال موتورز (GM) در ماه اکتبر از روی ماشین شورولت کلرادو ZH2 پرده برداشت. یک پیکاپ به شدت غنی که برای استفاده های نظامی طراحی شده است. این وسیله نقلیه برای سفر به نقاط شناخته شده و ناشناخته ساخته شده که با تکیه بر قدرت انتقال پیل های الکتریکی خود به عنوان منبع قدرت نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آزمایش این وسیله نقلیه از سال آینده توسط ارتش انجام خواهد شد.

کلرادو ZR2 مدل 2014 تنومندترین کامیونت ساخته شده توسط شورولت تا به امروز بوده است؛ اما کلرادو ZH2 که در همکاری با ارتش ایالات متحده (AUSA) ساخته شده، به راحتی آن را پشت سر می گذارد. این محصول جدید به لطف لاستیک های مخصوص BFGoodrich Mud Terrain و همچنین سیستم تعلیق اصلاح شده در ارتفاع 6.5 پایی (195 سانتیمتر) از سطح زمین قرار می گیرد. برای آنکه مقایسه بهتری داشته باشید، بد نیست بدانید که مدل استاندارد کلرادو 2016 چیزی در حدود 180 سانتیمتر ارتفاع دارد. کامیونت جدید ارتشی شورولت در حد و اندازه های یک پیکاپ متوسط ساخته شده و 213 سانتیمتر پهنا دارد.

با این ابعاد، به نظر می رسد که کانسپت کلرادو ZH2 بشدت مستحکم تر از مدل های کلرادو معمولی خواهد بود. تخته های دیواره قسمت بار این خودروی 4x4 بالاتر آمده و با شیب ملایمی به سمت سقف رفته است. در وسط کاپوت استتار شده آن، برآمدگی وجود دارد و چراغ های باریک و کشیده جلو حالت مرموزی را به آن داده است. جلو پنجره به بهترین شکل ممکن طراحی شده و نشان شورولت در مرکز آن خودی نشان می دهد. وینچ قرار گرفته در زیر سپر جلویی آن که شامل دو قلاب قرمز رنگ بوده، بخوبی نمایان است. چراغ های آفرود بر روی سقف آن خودنمایی کرده و ال ای دی های تعبیه شده بر روی ضربه گیر بزرگ آن تصویر زیبایی را از نمای روبرو ارائه می دهند.

کمپانی شورولت جزئیات زیادی از انتقال قدرت پیل های هیدروژنی آن منتشر نکرده است اما بوضوح به این نکته اشاره داشته که پیل سوختی این خودرو به یک مزیت بزرگ برای نیروهای ارتش تبدیل خواهد شد. کلید این قضیه به قابلیت تولید برق توسط این باتری برای تجهیزات و ابزار مختلف مربوط می شود. محور توان دهی الکتریکی (Exportable Power Take-Off) که به اختصار EPTO خوانده می شود به نیروهای ارتشی اجازه می دهد تا حتی زمانی که این خودرو پارک شده، بتوانند از باتری آن استفاده کنند. فراتر از آن، موتور الکتریکی این خودرو در عمل بسیار بی سرو صداتر از موتورهای گازسوز کار می کند. صوت و حرارت پایین یک مزیت آشکار برای عملیات های نظامی است. به علاوه آنکه برای حرکت در زمین های خشک و صحراهای بی آب و علف، این موتور الکتریکی گشتاور زیادی را به هر چهار چرخ این خودرو وارد خواهد کرد.

کمپانی جنرال موتورز در ساخت و توسعه کانسپت کلرادو ZH2 با مرکز مهندسی و توسعه تحقیقات تانک ارتش ایالات متحده (TARDEC) همکاری کرده است. این کمپانی قبل از تحویل این محصول به ارتش ایالات متحده در اوایل سال 2017 به منظور آزمایش های میدانی، تست های کالیبراسیون آن را در آزمایشگاه میلفورد خود انجام خواهد داد.

چارلی فریز، مدیر اجرایی جنرال موتورز در بخش پیل های سوختی این کمپانی می گوید: “در طول یکسال آینده، ما انتظار داریم تا پاسخ ارتش را درباره محدودیت های استفاده از سیستم نیروی محرکه این پیل های الکتریکی در تست های میدانی، دریافت کنیم.”

نویسنده: امید اصغرزاده

منبع: newatlas