بررسی خودروی الکتریکی هیوندای آیونیک مدل 2016

هیوندای در نهایت پس از معرفی مدل هیوندای آیونیک هیبریدی، نسخه الکتریکی آن را نیز راهی بازار کرد. در حالی که مدل هیبریدی این ماشین رقابت مستقیمی با ماشین تویوتا پریوس دارد، مدل الکتریکی آن نیز به رقابت با خودروهای الکتریکی نیسان لیف، بی ام دبلیو i3 و کیا Soul برخاسته است.

خوشبختانه هیوندای آیونیک (Hyundai Ioniq) یکی از بهترین خودروهای الکتریکی موجود در بازار است. در حالی که این مدل نیز مسلما بدون مشکل نخواهد بود؛ اما بخوبی می تواند در بازار امروزی به رقابت بپردازد. باتری پلیمری لیتیوم – یونی 28 کیلووات ساعتی این خودرو کمک می کند تا موتور آن بتواند 119 اسب بخار قدرت و 295 نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته این اعداد تنها در حالت اسپرت (Sport) در دسترس خواهد بود، در حالت های معمولی (Normal) و سازگار با محیط زیست (Eco) مقداری از این انرژی برای افزایش محدوده حرکتی آن ذخیره می شود. در نسخه الکتریکی آیونیک ویژگی های کارآمدی دیده می شود. سیستم تهویه مطبوع ویژه، ترمز احیا کننده و بدنه آیرودینامیک از جمله آنهاست، به همین دلایل نسخه الکتریکی این مدل کمی متفاوت تر به نظر می رسد.

پانل پلاستیکی خاکستری رنگی که بر روی جلو پنجره قرار گرفته به حرکت موثرتر هوا کمک کرده و کسانی که به دنبال رینگ های خاص تر هستند از این مدل راضی خواهند بود. البته لازم به گفتن نیست که طراحی آیونیک با تویوتا پریوس (طراحی فضایی تری دارد) متفاوت است. این خودرو از راه دور بیشتر شبیه به ماشین های بنزینی معمولی است؛ البته این به هیچ عنوان نمی تواند یک نقطه ضعف برای آن به حساب آید. در داخل ویژگی های قابل توجه تری وجود دارد. در حالی که رنگ خاکستری فضای داخلی آن کمی کسل کننده به نظر می رسد، برخی قطعات مسی رنگ قرار گرفته در اطراف کابین آن می تواند فضای مناسب تری برای جوان ترها فراهم کند. طراحی داخلی آن مجلل تر از نیسان لیف است؛ اما از بی ام دبلیو i3 باشکوهتر نخواهد بود.

این خودرو نیز به مانند دیگر خودروهای الکتریکی معمول، چندان شخصیت اسپرتی ندارد؛ اما می تواند در نوع خود قابل توجه باشد. هیوندای آیونیک الکتریکی در 10.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. هر چند موثرترین رنج حرکتی را زمانی ارائه خواهد داد که با سرعت 30 تا 65 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. یکی از آزاردهنده ترین چیزها در رانندگی درون شهری ترمز گرفتن های پی در پی است؛ اما در این مدل به لطف ترمزهای احیا کننده این کار به آسانی انجام خواهد شد. این ویژگی، یک شیوه جدید در رانندگی است. هیوندای آیونیک الکتریکی در سرعت های بالا درست به مانند دیگر خودروها با بوق هشدار می دهد و این درحالی است که هیچ صدای اضافی از موتور به گوش نمی رسد. در هنگام رانندگی با این اتومبیل تنها سر و صدای ایجاد شده، صدای باد و چرخش لاستیک ها بر روی جاده خواهد بود.

لیست ویژگی های این خودرو کاملا چشمگیر است. رینگ های آلیاژی 16 اینچی، اندرویداتو و اپل کارپلی، دوربین پشت، چراغ های ال ای دی، سیستم کنترل کروز و اکثر منوهای استاندارد مشخصات ذکر شده برای این اتومبیل است. به این مجموعه، صندلی های چرم با سیستم سرمایش و گرمایش را نیز اضافه کنید. در پشت فضای کافی برای بزرگسالان نیز وجود دارد. اگرچه اتاق آن به اندازه نیسان لیف بزرگ نیست؛ اما با وجود صندلی های تاشوی عقب می توان فضای قسمت بار را از 350 لیتر به 1140 لیتر افزایش داد. از دیگر چیزهایی که در برگه مشخصات این خودرو آمده است حداکثر سرعت آن است. هیوندای آیونیک مدل 2016 می تواند به حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

این خودروی الکتریکی با یک بار شارژ کامل، مسافتی در حدود 174 مایل (280 کیلومتر) را پوشش خواهد داد. نسخه پریمیوم این خودرو در بازار بریتانیا با قیمت 24،495 پوند معامله می شود.

منبع: تک بوک