در اوایل امسال نسل جدید خودرو رم ۱۵۰۰ توسط نشریه موتورترند معرفی شد که در آنجا از یک نمونه مجهز به پیشرانه V8، به حجم ۵.۷ لیتر، جهت بررسی و آزمایش استفاده شده بود و آن را به یک تراک با دینامیک رانندگی همانند یک خودروی سواری تشبیه کرده بود.
در مقاله پیش رو، نشریه مذکور یک دستگاه رم 1500 مجهز به پیشرانه V6 و فناوری جدید ای-تورک را مورد بررسی قرار داده تا تفاوتهای آن با مدل قبلی را برای مخاطبین خود آشکار سازد. بنابراین در ادامه با پدال همراه شوید تا به بررسی ویژگیهای این خودروی جدید بپردازیم.
برای سال ۲۰۱۹، رم از یک سامانه هیبریدی ملایم بهره میبرد. در این سیستم، یک ژنراتور تسمه محرک، وظیفه دینام را برعهده گرفته و باتری ۴۸ ولتی جاسازی شده در دیواره عقبی داخل کابین را در تغذیه مینماید. به کمک این سیستم جدید رانندگان از قابلیت استاپ/ استارت بهتری برخوردار شده و گشتاور بیشتری در دورهای پایین دریافت می نمایند.
فناوری ای-تورک به طور موقت در حدود 122 نیوتنمتر گشتاور بیشتر را در مدل های V6 به وجود میآورد. این رقم در خودروهای V8 مجهز به فناوری مذکور، معادل 176 نیوتن متر است. سامانه ای-تورک همچنین به ارتقای نیروی ترمز، افزایش سرعت واکنش پیشرانه و بهینه سازی مصرف سوخت کمک مینماید.
پس از یک رانندگی کوتاه با مدل V6 رم 2019، برخی کارشناسان رسانه اعلام کردند که اثرات سامانه ای-تورک چندان برایشان مشهود نیست. سیستم استاپ-استارت همانگونه که قول داده شده بود عمل میکرد اما در مورد شتابگیری قضیه چندان ملموس نبود.
پیشرانه V6 در قیاس با نمونه V8 دارای قدرتی بسیار پایینتر است؛ توان خروجی موتور وی6 معادل ۳۰۵ اسب بخار و گشتاور حاصل از آن نیز برابر 365 نیوتن متر است. این در حالیست که پیشرانه وی8 قادر به تولید نیرویی معادل ۳۹۵ اسب بخار و گشتاور 556 نیوتن متر است.
برخی از کارشناسان نسبت به تاخیر در انتقال نیرو به چرخها در خودروی شش سیلندر مجهز به سامانه ای-تورک اظهار گلایه داشتند:مانند این است که در هنگام وزش باد شدید از روبرو مشغول رانندگی باشید.
همچنین در سرعت های بالا کمبود نیرو تا حد زیادی احساس میشود. به قول یکی از کارشناسان اگر شرکت سازنده معادل سرمایهگذاری بر روی ای-تورک، به فکر ارتقای توان پیشرانه نیز بود، انتقال نیرو با این تاخیر مواجه نمیشد.
اما اسکات ایوانز یکی دیگر از کارشناسان حاضر در تست خاطرنشان شد: با وجود آن که بالا بردن دور موتور به منظور عبور از یک تپه و یا مسیرهای مشابه، چندان عادی نیست اما میتوان گفت که این حربه به اندازه کافی موثر بوده و سامانه ای-تورک به صورت یکپارچه وظیفه خود را انجام میدهد و رم ۱۵۰۰ به طور کلی از نیروی کافی برخوردار است.
به سراغ آمار و ارقام برویم تا ببینیم رم1500 چند مرده حلاج است؛ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت نسخه V6 معادل 8.5 ثانیه بوده که مقداری کمتر از نمونه V8 است. در آزمایش قبلی که بر روی نمونه وی8 فاقد سامانه ای-تورک انجام شده بود، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت آن معادل ۶.۱ ثانیه اندازهگیری شد.
همچنین مدل ۲۰۱۹ شش سیلندر در قیاس با نسخه ۲۰۱۳ شش سیلندر، با وجود قدرت مشابه پیشرانه، آهستهتر عمل میکند؛ خودروی مذکور(2013) در مدت ۷.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت میرسد.
خودروی مورد بررسی به سیستم تعلیق بادی با مبلغ ۱۷۹۵ دلار مجهز شده که واقعا ارزشش را دارد و به خوبی دستاندازها را جذب میکند. برخی صداها نیز وارد کابین میشود که چندان آزاردهنده نیست. بهای خودروی مورد آزمایش نیز معادل ۵۵ هزار و ۴۸۵ دلار است.
نتایج حاصل از آزمایش یکچهارم مایل نسخه شش سیلندر2019، برابر 16.5 ثانیه در سرعت 135.9 کیلومتربرساعت است که اندکی آهستهتر از مدل v8 بوده و پایینتر از مدل ۲۰۱۳ با رکورد ۱۵.۷ ثانیه و سرعت 142.1 کیلومتربرساعت جای میگیرد.
مسافت مورد نیاز برای توقف کامل رم وی6 مدل2019 از سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت معادل 40.2 متر است که این فاصله بیشتر از مدلهای 2013 و وی هشت 2019 است.
یکی از نقاط قوت رم1500، حس سبکی و قابلیت مانور بالا در حین عبور از مسیرهای منحنی شکل و پیچهاست. این قابلیت در حین یدک کشی برجستهتر خواهد بود. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک گاهی اوقات عملکرد نرمی ندارد اما به وسیله شیفتر چرخان به راحتی میتوان بین حالات پارک، دنده عقب، درایو و خلاص یکی را انتخاب کرد.
کنسول میانی کابین رم1500، دوازده ترکیب مختلف از چیدمان را ارائه میدهد که میتوان وسایل مختلفی همچون یک کیف پشتی کوچک یا لپتاپ را درون آن جای داد. متریال کابین، از چرم داشبورد و تزئینات فلزی روی آن گرفته تا روکش صندلیها، همگی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. صفحه نمایشگر ۸.۴ اینچی کابین به راحتی قابل استفاده است اما تاخیری کوچک پس از هر بار لمس آن وجود خواهد داشت.
متاسفانه میزان مصرف سوخت نمونه وی6 مورد بررسی چندان مناسب نیست. میزان مصرف سوخت رم 2019 وی6 معادل 15.27(شهر) و 11.9(بزرگراه) لیتردرهر100کیلومتر است.
به طور کلی، رم1500 دارای شاخصههای مثبتی است که آن را به یک تراک رقابتی تبدیل میکند. مواردی همچون: سواری مطمئن، کابین ارگونومیک و جذاب،سواری مطمئن و نیز قیمت مناسب از جمله آنهاست. به هر حال نمونه وی6، طعمی متفاوت از نسخه وی8 را ارائه می دهد؛ اگر شتاب بیشتر همراه مصرف سوخت متعادلتر را مد نظر دارید، گزینه V8 خودروی بهتری برای شما خواهد بود.
منبع: motortrend
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.