مزدا امسال ضعیف نبوده است. اگرچه این خودروساز ژاپنی مهم‌ترین محصول خود یعنی مزدا 3 جدید را در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس معرفی خواهد کرد اما 4 عضو خانواده‌ی مزدا در طول 9 ماه گذشته به‌روز شده‌اند.


صادقانه باید گفت به‌روزرسانی‌های صورت گرفته در محصولات این شرکت به جز MX-5 قوی‌تر کاملاً حداقلی بوده و همین موضوع درباره CX-3 2018 هم صدق می‌کند. به این ترتیب تغییرات کمی را در ظاهر مشاهده می‌کنیم و در کابین نیز شاهد فرمانی متفاوت هستیم. تکمیل کننده‌ی کارها نیز ایجاد تغییراتی در سیستم تعلیق و پیشرانه است.


شما با نگاه کردن به ظاهر این کراس اوور به سختی خواهید توانست تفاوت‌ها را تشخیص دهید. تنها تغییر مهم ظاهری در CX-3 نصب جلوپنجره جدید است. ستون‌ها نیز طرح تیره‌تری دارند تا روی طراحی شناور سقف تأکید شده باشد.


با قدم گذاشتن به داخل کابین هم فضایی آشنا را مشاهده خواهید کرد. ترمزدستی سنتی حذف شده و جایگزین آن کلیدی الکترونیکی است. کنترلر مولتی‌مدیا نیز موقعیت بهتری در کنسول مرکزی پیدا کرده و دسترسی به آن آسان‌تر است. همچنین استراحت گاه دست خوبی بین صندلی راننده و سرنشین نصب شده است. وسط صندلی‌های عقب را نیز هم‌اکنون می‌توان تا کرد تا نگه‌دارنده‌های فنجان پدیدار شوند.


مدل‌های فول تری که یکی از آنها در تست نیز حضور دارد ترکیب لذت بخشی از چرم و آلکانترا را ارائه می‌کنند. فضای داخلی CX-3 فیس لیفت بسیار دلپذیر بوده و کیفیت کلی آن نیز ما را بیشتر از فولکس‌واگن T-Roc تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا که هم‌اکنون با اپل کارپلی عرضه می‌شود مدرن‌ترین نمونه‌ی موجود در بازار نیست.


خریداران می‌توانند یک پیشرانه‌ی دیزلی جدید را انتخاب کنند اما پیشرانه‌ی بنزینی 2 لیتری 119 اسبی که در تست هم حاضر است پرفروش‌ترین مدل این کراس اوور باقی خواهد ماند. این پیشرانه هم به‌روزرسانی شده و اصلاحات داخلی آن باعث شده‌اند مصرف سوخت بهتری را شاهد باشیم.


ماهیت خطی پیشرانه به خوبی با شاسی، فرمان و گیربکس 6 سرعته دستی CX-3 هماهنگ است. در کل هماهنگی اجزای فنی این خودرو باعث شده‌اند محصول به‌روز شده‌ی مزدا یکی از هیجان‌انگیزترین سواری‌ها را داشته باشد. البته گشتاور 206 نیوتون متری پیشرانه در دورهای پایین کشش زیادی را به ارمغان نمی‌آورد و از این نظر برخی پیشرانه‌های توربوی رقبا برتر هستند.


با اینکه مزدا CX-3 فیس لیفت از متریال عایق صدای بیشتر سود می‌برد اما با بالا رفتن دور پیشرانه شاهد صدای بیشتر هستیم. اگرچه حداکثر گشتاور تولیدی در دور 2800 حاصل می‌شود اما حداکثر قدرت پیشرانه تا دور 6 هزار در دسترس نخواهد بود. این موضوع برای رانندگی اقتصادی خیلی خوب نیست و رقبای سه سیلندر توربو شاید هزینه‌های مالکیت و مصرف سوخت کمتری برای اکثر رانندگان داشته باشند.


در بزرگراه وضعیت آرامی را شاهد هستیم اما CX-3 هنوز هم از وجود صدای باد و جاده در سرعت‌های بالا رنج می‌برد. با سفارش پیشرانه‌ی قوی‌تر 2 لیتری و گیربکس اتوماتیک اوضاع بدتر هم می‌شود و بنابراین باید خود را برای شنیدن صدای پیشرانه هم آماده کنید.


مزدا سیستم تعلیق را نیز بازنگری کرده اما سواری آن همانند قبل است. CX-3 دست‌اندازها را جذب می‌کند و در جاده‌های پرپیچ‌وخم نیز کنترل بدنه‌ی مناسبی دارد. البته برخی لرزش‌ها به کابین وارد می‌شود که برای چنین خودروی دینامیکی طبیعی جلوه می‌کند.


فضای بار 350 لیتری مزدا CX-3 فیس لیفت در میانه‌های کلاس قرار می‌گیرد اما صندلی‌های عقب برای سرنشینان کمی تنگ هستند.


شما شاید برخی رقبا را ارزان‌تر از مزدا بدانید اما به منظور رقابتی نگه‌داشتن CX-3، مدل پرچم‌دار اسپورت Nav+ فاقد برخی تجهیزات همچون هشدار توجه راننده، چراغ‌های جلوی LED و هشدار نقاط کور می‌باشد. این تجهیزات بخشی از پکیج 650 پوندی هستند. پوشش کامل چرم در کابین نیز یک آپشن هزار دلاری خاص این تریم می‌باشد.

 


مزدا CX-3 هنوز هم کراس اووری با شاخصه‌های رانندگی هیجان‌انگیز است. البته پیشرانه‌های تنفس طبیعی سنتی دیگر باب میل همه‌ی خریداران نبوده و گزینه‌ها و رقبای جادارتر و کاربردی‌تر زیادی در بازار وجود دارند.

مشخصات مزدا  CX-3 Sport Nav+ 2.0 SKYACTIV-G 121PS Manual

  • قیمت: 21695 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 119 اسب بخار/206 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 191 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

 

 

 

منبع: پدال