ماشین بدون راننده گوگل؛ محصولی که تجربه 2 میلیون مایل رانندگی خودران را در چنته دارد
ماشین های خودرانگوگل در حال حاضر بیش از 2 میلیون مایل (3.2 میلیون کیلومتر) در جاده های عمومی رانده شدند؛ اما آنها برای قرار گرفتن در موقعیت فعلی، دو میلیون مایل کاملا متفاوت را پشت سر گذاشته اند. آنچه که در یک میلیون مایل اول اتفاق افتاده با آن چیزی که اکنون وجود دارد کاملا متفاوت است.
گوگل برای اولین بار در سال 2010 نشان داد که مشغول کار بر روی سیستم رانندگی خودران است. در آن زمان وسیله نقلیه مستقل گوگل چیزی در حدود 140 هزار مایل (حدود 225 هزار کیلومتر) رانندگی خودران را تجربه می کرد؛ اما امروز این خودرو قادر است تا با مهارت در خیابان های سانفرانسیسکو براند. در مقاله ای که چند روز قبل منتشر شد، دیمیتری دُلگاو (Dmitri Dolgov) رئیس بخش سیستم های خودران گوگل توضیح داد که این بخش از دستاورد با سرعت قابل قبولی بدست آمده است؛ چرا که این این قسمت از کار برای مهندسان نسبتا آسان بوده است. دیمیتری می گوید: “ 90 درصد از رانندگی های شما در سفرهای شهری و بین شهری در بزرگراه ها، آزاد راه ها و یا تقاطع های معمولی خواهد بود؛ اما برای خلق یک ماشین خودران واقعی باید تمام پارامترهای رانندگی را در نظر گرفت. ما می دانیم که برای رسیدن به وضعیتی بهتر نیاز به تجربه های بیشتری برای مقابله با چالش های پیش رو خواهیم داشت.”
این اتومبیل ها در گوشه و کنارهای شهر رانده شدند و گستره وسیعی از شرایط را تجربه کردند، گوگل بیشتر و بیشتر آموخت. دیمیتری دلگاو معتقد است که میلیون مایل دوم به گوگل کمک کرد تا شرایط رانندگی در موقعیت های غیر عادی را نیز بیاموزد. مسلما در این مایل ها شرایط غیر قابل پیش بینی زیادی اتفاقی افتاد و این خودرو با راه های اشتباهی مواجه شد. برای به دست آوردن یک تجربه تمام عیار – که به اصطلاح همان 10 درصد نهایی خواهد بود – گوگل بیشتر وقت خود را صرف این خواهد کرد که این خودروها، به گفته دلگاو در “خیابان های شهری پیچیده” چه کنند؟ در این محیط ها به آنها گفته می شود که موانع مختلف را بهتر تشخیص دهند. موارد مختلفی همچون وسایل نقلیه اورژانس، منطقه های ساخت و ساز و لاین های بسته را درک کرده و در زمان مناسب، واکنش درست را انجام دهند.
یکی از مهارت هایی که ماشین های خودران گوگل در میلیون مایل دوم آموخته اند، این است که چگونه نرم تر و روان تر برانند. این باعث شده تا حرکت ماشین امن تر و البته تجربه رانندگی نیز برای سرنشینان خودرو لذت بخش تر گردد. علاوه بر این، حرکت این خودرو در کنار دیگر وسایل نقلیه باعث شده تا رانندگان به بهترین شکل با این ماشین های خودران تعامل داشته و وسایل نقلیه خود را کنترل کنند. این نکته آخر یکی از مهمترین موارد بوده است. قوانین تجدید نظر شده ایالت کالیفرنیا اجازه می دهد تا ماشین های خودران، بدون پدال یا فرمان در مسیرهای ویژه ای مورد آزمایش قرار بگیرند. گوگل قبلا توسط دولت مجبور شده بود تا یک اپراتور را برای کنترل ماشین در مواقع ضروری در پشت خودرو بنشاند. ماشین خودران گوگل در حال کاملتر شدن است. رانندگی خودران بحث داغ این روزهای صنعت خودروسازی است و کمپانی های بزرگ این عرصه در حال حرکت به سمت تولید چنین محصولاتی هستند. تسلا پرچم دار حرکت در این مسیر است؛ اما بدشانسی های اخیری که این شرکت با سیستم اتوپایلوت خود داشته، شاید گوگل را بیشتر ترغیب کرده تا بتواند گوی سبقت را از رقیب برباید. مسلما برای رسیدن به چنین هدفی، ماشین های خودران گوگل هنوز مایل های زیادی را در پیش رو خواهند داشت.
منبع: تک بوک
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.