بررسی نمونه اولیه کانسپت Shell Project M

آیا آینده ای برای خودروی باز طراحی شده شرکت گورون مورای به نام T25 برای کمپانی شل وجود دارد؟ برای رسیدن به پاسخ، آن را تست می کنیم. آیا خودروی مورای T.25 را به یاد دارید؟ خودرویی کوچک و بسیار کم مصرف که توسط گوردن مورای، طراح سابق شرکت مک لارن طراحی و در سال 2010 معرفی شده بود. خودرویی با تنها 630 کیلوگرم وزن و شعاع چرخش کامل 6 متر با گنجایش سه سرنشین که هیچ وقت به مرحله تولید نرسید.

اما در سال 2015 اعلام شد که شرکت صنایع نفت و گاز شل (Shell)، مایل به همکاری با شرکت طراحی گوردون مورای برای باز طراحی و ساخت دوباره مدل T.25 و بازسازی کامل این خودرو در پروژه ای به نام پروژه ام  (M Project) است. در طی این همکاری، شل از مشاوره شرکت مهندسی جئو تکنولوژی نیز بهره گرفت و یک نمونه اولیه را طراحی نمود. این مدل که یک سال بعد ساخته شد، برای اولین بار توسط AutoExpress آزمایش خواهد شد.

در همین حین و در طرح همکاری جدی، دو شرکت شل و گوردون مورای، دست به مذاکره با شرکت های مختلف خودرو سازی زدند تا خودروی تولیدی آنها علاوه بر کم مصرف و اقتصادی بودن، دوستدار محیط زیست نیز بوده و با ایجاد آلایندگی کمتر در طول عمر مفید خود و طی مسافت 100.000 کیلومتر، انرژی کمتری از انرژی صرف شده برای ساخت و انتقال یک خودرو شاسی بلند معمولی به خیابان ها، مصرف نماید. پیش از این، درباره طرح ابداعی مورای در فرایند ساخت خودرو به نام iStream بسیار شنیده بودیم. طرحی که با ساخت قطعات بدنه از ترکیبات کربن بازیافتی و فولاد سخت، وزن خودرو را کاهش داده و همچنین مقاومت لازم را نیز تامین می کند. خودروی تولیدی پروژه ام شرکت شل و مورای، وزنی کمتر از مدل قبلی T.25 دارد. این خودرو با تنها 550 کیلوگرم و 2.5 متر طول با وجود قابلیت حمل 3 سرنشین در سه صندلی مجزا، حتی از خودرو 2 نفره اسمارت نیز چیزی در حدود 20 سانی متر کوتاه تر است.

این خودرو نه تنها مصرف بسیار کمی دارد، بلکه با توجه به فرایند ساخت، گفته می شود قیمت بسیار پایین و در حدود 10.000 دلار خواهد داشت. مدل قبلی خودرویT.25 ، مصرف 74 mpg یا 3.2 لیتر در صد کیلومتر داشت. اما برای کمپانی شل این مقدار مصرف سوخت کافی نبود. پس با بازکردن موتور 660 سی سی سه سیلندر بنزینی خودرو، سعی به کاهش اصطکاک سطوح داخلی نمودند. این ها همه تغییراتی مکانیکی بود که در خودرو داده شد. اما کاهش اصطکاک نهایی با استفاده از فراورده های روان کننده شرکت شل حاصل شد. در نهایت اصطکاک سطوح داخلی موتور با 20 درصد کاهش نسبت به موتور قبلی مواجه شد.

در مورد بدنه نیز با طراحی بدنه با منحنی های جدید توسط مهندسین شرکت شل و بهبود آیرودینامک بدنه، ضریب اصطکاک بدنه خودرو از 0.33 cd در مدل قبلیT.25 ، به رقم 0.29 cd رسید. نتایج تست مصرف سوخت نیز بسیار تاثیرگذار است. مهندسین مرکز تست میلبروک پرووینگ گراند(Millbrook Proving Ground)  با استفاده از یک سیستم انتقال قدرت جدید، مصرف سوخت این خودرو را در تست سرعت ثابت 45 مایل معادل 72 کیلومتر به رقم فوق العاده 104 mpg معادل 2.3 لیتر در هر 100 کیلومتر رساندند. در واقع این خودرو چیزی در حدود 30٪ مصرف کمتر در مقایسه با رقیب اصلی خود (که احتمالا خودرو اسمارت دو نفره است) دارد.

تست میدانی AutoExpress با این خودرو به تنها دو دور کامل در منطقه میلبروک خلاصه شد. اما همین دو دور به ما نشان داد که این خودرو تا رسیدن به استانداردهای یک خودرو با تولید انبوه، فاصله زیادی دارد. البته مدیران شرکت نیز همین عقیده را داشتند و اظهار می کردند که این تنها یک نمونه اولیه است.

با وجود اینکه این خودرو یک نمونه خام اولیه بوده، نمی توان انکار کرد که این خودرو یک وسیله انقلابی خواهد بود. برای سوار شدن به این خودرو با فشردن یک دکمه، نیمه جلویی خودرو به آرامی به سمت بالا و جلو خم شده و راننده و دو سرنشین عقب پیاده و یا سوار می شوند.

با وجود اینکه این خودرو یک نمونه خام اولیه بوده، نمی توان انکار کرد که این خودرو یک وسیله انقلابی خواهد بود. برای سوار شدن به این خودرو با فشردن یک دکمه، نیمه جلویی خودرو به آرامی به سمت بالا و جلو خم شده و راننده و دو سرنشین عقب پیاده و یا سوار می شوند. صندلی راننده در وسط بوده و دو سرنشین در قسمت پشت وی و بر روی صندلی هایی نسبتا کوچک می نشینند. در هنگام نشستن بر روی صندلی راننده، در صورتی که کاملا راست و عمود بر صندلی بنشینیم، رانندگی و استفاده از پدال ها شبیه خودرو های ون خواهد شد. با اینکه این مسئله در ابتدا کمی آزار دهنده به نظر می رسد اما باعث می شود که دید خوبی از محیط روبروی خود داشته باشیم.

فرمان خودرو در ظاهر قدیمی و تقلیدی به نظر می رسد. هرچند نمایشگرهای پشت آمپر جدید و زیبا بوده اند و اطلاعات کاملی را در اختیار راننده می گذارند. استفاده از ترکیبات کربن در داخل کابین نیز باعث کاهش وزن هرچه بیشتر این خودرو شده اند. با فشردن سریع پدال گاز خودروی مفهومی شل، این خودرو به سختی و با حرکات اضافی شروع به حرکت می کند. البته در صورتی که پدال را به آرامی بفشاریم، شروع حرکت، نرم خواهد بود؛ البته این نرمی تنها تا موقعی ادامه دارد که گیربکس خودرو وارد عمل شود.  تعویض دنده ها کند و با حرکات اضافه بوده و به گفته مدیران کمپانی شل، این ایرادات تا رسیدن به مرحله نهایی برطرف و این گیربکس برای عملکرد دقیق تر و نرم تر، دوباره تنظیم دقیق خواهد شد.

این خودرو در هنگام دور زدن بسیار فرز و چابک عمل می کند. اما این به معنی سواری راحت نیست. در هنگام عبور از موانع و سرعت گیرها بدنه خودرو دچار تنش اندکی شده و با حرکتی با سرعت بیشتر از 50 کیلومتر در ساعت، صدای داخل کابین بلند و آزار دهنده است. در مجموع در مورد این خودرو باید اعتراف کرد که خودرویی است نامطمئن، نا امن و ناقص! اما نباید این نکته را فراموش کرد که این خودرو قرار نیست به زودی به بازار عرضه شود و تا زمان عرضه عمومی دستخوش تغییرات بسیار زیاد ظاهری و عملکردی خواهد شد. این را نیز نباید فراموش کرد که این خودرو در زمره خودروهایی قرار می گیرد که تا آخرین قطره سوخت خود را مصرف می کند. این خودرو برای انجام امور شخصی بسیار مناسب بوده و با مصرف سوخت و آلایندگی بسیار کم جزء خودرو های نسل بعدی به شمار می آید.

 صندلی راننده در وسط بوده و دو سرنشین در قسمت پشت وی و بر روی صندلی هایی نسبتا کوچک می نشینند.

در نهایت نباید عجله کرد و نتیجه گیری نهایی را به زمان عرضه آن به بازار موکول کرد. در ادامه خلاصه ای از مشخصات این خودرو را خواهید دید.

نام مدل : Shell Project M Concept

موتور : سه سیلندر تنفس طبیعی 660 سی سی

گیربکس : 5 سرعته نیمه اتوماتیک ، دیفرانسیل عقب

قدرت : 43 اسب بخار

گشتاور : 64 نیوتون متر

شتاب 0 – 100 : 15.8 ثانیه

حداکثر سرعت : 150 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت : 2.3 لیتر در 100 کیلومتر (چرخه ترکیبی شهر/بزرگراه)

نویسنده: یاور قاسمی

منبع: autoexpress