تویوتا و سوزوکی به دنبال توسعه همکاری در بخش R&D هستند

رئیس کمپانی سوزوکی موتور ، اسامو سوزوکی (Osamu Suzuki) و آکیو تویودا (Akio Toyoda)، ریاست کمپانی تویوتا، در دفتر مرکزی تویوتا در شهر توکیو اعلام کردند که قصد دارند تا دست در دست یکدیگر بخش تحقیق و توسعه خود را گسترش دهند. بر اساس گفته های آکیو تویودا “تویوتا در ایجاد ارتباط با دیگر کمپانی های این عرصه به خوبی عمل نکرده است. بزرگترین همکاری ما تا کنون با شرکت خودروسازی کوچک دایهاتسو (Daihatsu) بوده است.” شاید گفتن چنین جمله ای، اثر خفیفی از پشیمانی کمپانی تویوتا در همکاری جدید خود با شرکت NUMMI مستقر در فریمانت کالیفرنیا باشد. به خصوص با انتشار بیانیه جدید تویوتا، این امر کمی خود را پررنگ تر نشان می‌ دهد. تویوتا در این بیانیه می گوید: “تویوتا از این واقعیت آگاه است هنگامی که صحبت از یکسان سازی استانداردها و همکاری با دیگر کمپانی های خودروسازی به میان می آید، ممکن است از رقبای آمریکای شمالی و اروپایی خود عقب بیافتد.”

تکنولوژی در شکل های مختلف خود با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت است و این شرایط، کار را برای کمپانی های بزرگ و کوچک برای باقی ماندن در رقابت، مشکل کرده و باعث می شود تا بازیگران اصلی این عرصه، به تنهایی به مسیر خود ادامه دهند. تویوتا نیز برای باقی ماندن در بین بزرگان این صنعت، به همکاری نیاز دارد. آکیو تویودا به این نکته اشاره کرده است که ایمنی مسافر، مشکلات زیست محیطی و سیستم های رانندگی خودران، همگی از عناصر کلیدی هستند که هر کمپانی خودروسازی برای باقی ماندن در گردونه رقابت ها با آن روبرو خواهد بود. آزمایشات مربوط به تست های این موارد، همگی گرانقیمت بوده و مسلما با گسترش هزینه ها، کمپانی های خودروساز نیز برای تولید وسایل نقلیه مدرن و هماهنگ با استانداردهای روز دنیا، به کمک نیاز خواهند داشت.

رئیس کمپانی تویوتا می گوید: “ما یک پیشنهاد همکاری در زمینه امکان گسترش بخش تحقیقات و توسعه در فناوری های پیشرفته و مدرن، همچون فناوری اطلاعات از کمپانی سوزوکی دریافت کردیم. سوزوکی یک پیشنهاد صریح و بی پرده برای ما داشت و با این تفکر که تویوتا می داند با چالش های زیادی که به آنها اشاره کردیم، مواجه خواهد بود، این پیشنهاد همکاری را پذیرفت. این یک شانس بزرگ برای هر دو شرکت خواهد بود تا چالش های پیش روی خود را با کمک یکدیگر حل کنند؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم که برای کشف امکانات، با یکدیگر همکاری کنیم.”

دایهاتسو در آینده نیز همچنان برای تویوتا به عنوان یک ابزار مناسب در بازارهای نوظهور عمل خواهد کرد؛ اما در حال حاضر و با امضای این تفاهم نامه همکاری فی مابین این دو شرکت، این کمپانی به دانش چگونگی ساخت خودروهای کوچک سوزوکی نیز دسترسی خواهد داشت. اسامو سوزوکی اذعان کرد: “سوزوکی در حال حاضر، تمرکز کسب و کار خود را بر روی ساخت وسایل نقلیه کوچک در ژاپن و هند معطوف کرده است.” این استراتژی جدید، از سال 2013 که این شرکت از بازارهای آمریکایی و کانادایی کنار کشید، به عنوان دستور کار برای این کمپانی دیده شد. سوزوکی نیز از این شرایط سود خوبی خواهد برد. این شرکت می تواند با انعقاد این قرارداد به عنوان یک تولید کننده وسایل نقلیه کوچک، بر روی کاهش هزینه ها و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در محصولات خود تمرکز کند.

نویسنده: امید اصغرزاده

منبع: autoblog