اولین تست ماشین های خودران در جاده های عمومی بریتانیا انجام شد

اولین تست رانندگی خودران در جاده های عمومی انگلستان با به حرکت درآمدن یک ماشین بدون راننده در شهری در اطراف لندن آغاز شد. این آزمایش در روز سه شنبه انجام شده و آغازگر راهی طولانی برای تست های جاده ای در بریتانیا خواهد بود. برای اطمینان از ایمنی هر چه بیشتر این آزمایش، این خودرو با سرعتی پایین و در منطقه ای کم رفت و آمد حرکت کرد؛ اما هنوز هم نقطه عطفی برای بریتانیا به حساب می آید. این کشور در تست جاده ای ماشین های خودران در پشت سر ایالات متحده قرار گرفته است.

ماشین خودران Lutz Pathfinder توسط موسسه رباتیک آکسفورد و کمپانی Oxbotica وابسته به این دانشگاه توسعه یافته است. این خودرو در یک منطقه کوچک در جنوب انگلستان – شهر میلتون کینز (Milton Keynes) با سرعت 5 مایل بر ساعت (8 کیلومتر بر ساعت) گردش کرد. بر اساس گزارش رویترز، این خودروی بدون راننده به راحتی در اطراف می چرخید و برای عبور عابران پیاده از خیابان توقف می کرد. این آزمایش تحت نظارت مرکز Transport Systems Catapult که یک سازمان غیر انتفاعی است، انجام گرفت.

این وسیله نقلیه تخم مرغی شکل، با خط هایی بنفش، باتری الکتریکی و سنسورهای در حال چرخش لیدار (فناوری با عملکرد مشابه با رادار) بیشتر از هر وسیله نقلیه خودران دیگری، شبیه به نمونه های اولیه از ماشین های خودران گوگل بود که در حال حاظر در ایالات متحده مورد آزمایش قرار می گیرند. از زمانی که دولت، چراغ سبز خود را برای آزمایش وسایل نقلیه خودران در جاده های عمومی در سال گذشته نشان داد، این اولین آزمون از تست های متعددی است که در ماه های آینده بر روی این خودرو در بریتانیا انجام خواهد شد. پروژه دیگری که در این چند ماه کلید می خورد، توسط Venturer و در خارج از بریستول عملیاتی خواهد شد. سخنگوی کمپانی Oxbotica گفت که این کمپانی برای اولین بار است که وسیله نقلیه خود را در یک منطقه عمومی جدا نشده مورد آزمایش قرار می دهد.

دولت بریتانیا نیز درست شبیه به دولت ایالات متحده قصد دارد تا سختگیری های زیادی در این راه نکند. دولت بریتانیا می گوید که به جای در پیش گرفتن روش های خشک و مقرراتی، کمی قوانین را برای آزمایش وسایل نقلیه خودران باز تر در نظر خواهد گرفت. این برنامه به منظور تشویق کمپانی ها برای ساخت هر چه بیشتر خودروهای خودران تا سال 2020 است. گفته می شود که صنعت تولید خودروهای خودران در سال 2025 چیزی بالغ بر 1.1 میلیارد دلار سودآوری خواهد داشت.

سازمان دهندگان این پروژه می گویند که در حال حاضر هدف از راه اندازی خودروهای خودرانی همچون Lutz Pathfinder برای آن است تا مردم با مفهوم وسایل نقلیه خودران آشنا شده و به آنها خو بگیرند. نیل فولتن (Neil Fulton)، یکی از مدیران مستقیم این پروژه در Transport Systems Catapult به خبرگزاری رویترز گفت: “اگر مردم ببینند که این وسایل نقلیه قادرند تا خود را هدایت کنند، کم کم می توانند به آنها اعتماد کنند.” 

سازمان دهندگان این پروژه می گویند که قصد دارند تا 40 خودروی بدون راننده را تا سال آینده در میلتون کینز راه اندازی کنند. در هر صورت خودروسازانی همچون جگوار، لندرور و ولوو پروژه ماشین های خودران خود را در بریتانیا رهبری می کنند. آنها به دنبال این هستند تا بتوانند کمپانی های سردامدار این عرصه، همچون گوگل و اوبر را پشت سر گذارند. در آینده مشخص خواهد شد که کدام کمپانی برای پیشبرد اهداف خود، استراتژی بهتری داشته است.

منبع: تک بوک