کانسپت موتورسیکلت ویژن نکست 100 ؛ آینده هم اکنون در دسترس است

کمپانی بی ام دبلیو دو روز قبل در لوس آنجلس از کانسپت موتورسیکلت ویژن نکست 100 (Vision Next 100) رونمایی کرد. یک وسیله نقلیه مفهومی که آینده صنعت حمل و نقل، شاید چیزی در حدود 30 سال اینده را به تصویر می کشد. کانسپت موتورسیکلت Vision Next 100 مفهومی کاملا متفاوت از این نوع وسیله نقلیه را نشان می دهد. در هم آمیختن تکنولوژی واقعیت مجازی با آن، چیزی متفاوت از موتورسیکلت های رایج امروزی ارائه داده است. این وسیله نقلیه به وضوح یک موتورسیکلت است که سبک و سیاق طراحی بی ام دبلیو نیز به خوبی در آن اشکار است.

انتشار گازهای گلخانه ای در این وسیله نقلیه مفهومی صفر است و این بدان معناست که با یک موتور الکتریکی سروکار داریم؛ اما هنوز هم یک موتور به طور معمول وجود دارد.

کانسپت موتورسیکلت ویژن نکست 100 یک طرح مشترک از کمپانی های مینی  (Mini، رولز رویس (Rolls-Royce) و بی ام دبلیو (BMW) است که با برداشتی از فیلم های علمی تخیلی، نگاهی آینده نگرانه به این صنعت داشته است. در این محصول، رولز رویس از منظر ریشه های زیبایی شناسی در این پروژه وارد شده است. با این که این وسیله نقلیه یک موتورسیکلت است؛ اما اساسا عقاید دنیای موتورسواری را تغییر داده است. از نگرانی درباره مکانیسم ایمنی موتور تا تجربه سواری با آن، دستخوش تغییراتی شده است.

به مانند دیگر کانسپت های چشم انداز 100 سال آینده (چندی پیش این کمپانی خودروی کانسپت ویژن نکست 100 را نیز به نمایش گذاشت)، گمان نمی کنیم که این مدل هم یک پیشنهاد جدی برای رسیدن به مرز تولید باشد.

به مانند دیگر کانسپت های چشم انداز 100 سال آینده (چندی پیش این کمپانی خودروی کانسپت ویژن نکست 100 را نیز به نمایش گذاشت)، گمان نمی کنیم که این مدل هم یک پیشنهاد جدی برای رسیدن به مرز تولید باشد. معمولا این قبیل خودروها بیشتر برای نشان دادن چشم انداز آینده یک کمپانی از صنعت خودروسازی است؛ اما از لحاظ نظری ممکن است که چنین محصولی نیز تولید شود.

این کانسپت از دو جنبه با موتورسیکلت های دیگر تفاوت دارد. اول آنکه تولید گازهای گلخانه ای در آن صفر است و دیگر آنکه وجود یک قاب بسیار غیر معمول که به صورت یکپارچه درهم تنیده شده به شما اجازه تغییر مسیر می دهد. فرمان را بچرخانید و سپس کل فریم تغییر شکل می دهد. انعطاف پذیری چیزی است که معمولا طراحان موتورسیکلت برای ساخت فریم از آن اجتناب می کنند؛ بنابراین استفاده از چنین روشی، یک راه حل غیرمتعارف در این صنعت است.

در این محصول هیچ مفصل یا یاتاقان و بلبرینگی در سیستم کنترل یا تعلیق آن وجود ندارد. سوئینگ آرم (swingarm) – یا بازوی نوسانی در اصل به عنوان یک چنگال نوسان شناخته می شود، سوئینگ آرم اکنون به عنوان یک جز اصلی در سیستم تعلیق موتورسیکلت های امروزی است - دیده نمی شود و هیچ چیزی شبیه به فنر و یا دمپر اساسا وجود ندارد. دلیلش هم این است که لاستیک به عنوان سیستم تعلیق این موتورسیکلت عمل می کند. ترکیب تمامی المان های خود متعادل کننده در این کانسپت، مجموعه ای از نیروهای کششی و فشاری را به گونه ای با هم هماهنگ می کند که به ثبات بیشتر این وسیله نقلیه منتهی می شود. به همین علت غول صنعت خودروسازی جهان گمان می کند که این موتورسیکلت هرگز سقوط نکرده و تعادل خود را از دست نمی دهد.

واژگون شدن این موتور سیکلت آنقدر غیر محتمل است که بی ام دبلیو گمان می کند، موتورسوار به هیچ کلاه ایمنی یا محافظی نیاز ندارد. هیچ تصادفی نیز در کار نخواهد بود. سیستم های ایمنی که بر روی آن نصب شده، تصادف را امری محال کرده اند.

واژگون شدن این موتور سیکلت آنقدر غیر محتمل است که بی ام دبلیو گمان می کند، موتورسوار به هیچ کلاه ایمنی یا محافظی نیاز ندارد. هیچ تصادفی نیز در کار نخواهد بود. سیستم های ایمنی که بر روی آن نصب شده، تصادف را امری محال کرده اند. لباس مخصوص موتورسوار نیز برای انتقال اطلاعات و همچنین راحتی او طراحی شده است. این لباس علاوه بر گرم و یا خنک نگخ داشتن بدن راننده، چیزهایی را نیز در صفحه نمایش نشان می دهد. بوسیله ردیابی از طریق حرکات چشم، اطلاعاتی درباره موتورسیکلت، مسیر و کمک هایی برای تعامل بیشتر موتورسوار با وسیله نقلیه ارائه می شود.

این یک وسیله نقلیه کانسپت است و همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، احتمال ورود به صف خط تولید، در آن بسیار کم است؛ اما از سویی دیگر این موتورسیکلت، چشم انداز کمپانی بی ام دبلیو برای آینده است. این غول صنعت خودروسازی با چنین برداشت و ایده هایی از آینده، مسلما به صدر نشینی خود در این بازار ادامه خواهد داد.