بامو بهتازگی مدل جدید X7 را معرفی کرده و برای اولین بار به بخش اسیوویهای فول سایز لوکس وارد شده است. این خودرو که در جایگاهی بالاتر از X5 قرار میگیرد، پرچمدار جدید باواریاییها محسوب میشود؛ اما بخش اسیوویهای بزرگ لوکس در ایالاتمتحده سالها است که تحت سلطهٔ خودروسازان داخلی این کشور یعنی کادیلاک و لینکلن قرار دارد و اسکالید و نویگیتور بهنوعی در این بخش حکمرانی میکنند. در همین حال، حدود یک سال پیش نیز نسل جدید نویگیتور معرفی شده که کاملاً نسبت به قبل متحول شده و تازهنفس پای به میدان رقابت گذاشته است؛ بنابراین در این مطلب این دو اسیووی لوکس جدید را به نبردی جذاب دعوت کردهایم تا ببینیم باواریایی تازهوارد در برابر دیترویتی کهنهکار چه عملکردی خواهد داشت.
نمای جلویی
نسل جدید لینکلن نویگیتور طبق زبان طراحی جدید لینکلن شکل گرفته و در نمای جلویی از ابهتی مثالزدنی برخوردار است. در این قسمت بیش از هر چیزی جلوپنجرهٔ کرومی بزرگ جلبتوجه میکند. این در حالی است که در نمای جلویی بامو X7 هم جلوپنجرهٔ کرومی بزرگی دیده میشود که چراغهای باریکی به آن متصل شدهاند. هرچند برخی این جلوپنجره را بیشازاندازه بزرگ میدانند ولی با ابعاد کلی خودرو هماهنگ است. بااینحال بهطورکلی میتوان در طراحی قسمت جلویی، نویگیتور را برتر دانست.
نمای جانبی
در این قسمت دو خودرو راه متفاوتی را در پیش گرفتهاند زیرا درحالیکه X7 با حجم پردازیهای روی درها و ستون D پهن، نمای پویا و اسپرتی را ارائه کرده است، نویگیتور پروفیل نسبتاً سادهای دارد که بهجز ستون D مخفی، ویژگی خاصی در آن دیده نمیشود. البته طراحی زیبای رینگهای نویگیتور کمی از سادگی پروفیل جانبی آن کاسته است اما درمجموع در این قسمت نمای پویای X7 زیباتر به نظر میرسد.
نمای عقبی
بامو در قسمت عقبی X7 نیز همانند نمای جلویی، از چراغهای باریکی استفاده کرده که توسط یک زه کرومی به هم متصل شدهاند. در سمت دیگر، چراغهای عقب نویگیتور، متصلبههم هستند درحالیکه همانند X7 در بالای آنها زه کرومی هم کار شده است. در طرفین سپر عقب X7 اما به سبک اکثر محصولات بامو دو سر اگزوز تعبیه شده است که نمایی اسپرت به خودرو بخشیدهاند ولی لینکلن ترجیح داده است همانند اسیوویهای سنتی آمریکایی از سر اگزوز معمولی استفاده کند که در زیر سپر پنهان شده است. در نمای عقبی نیز X7 به خاطر چراغهای باریک و ظریف به همراه سر اگزوزهای درون سپر، خودروی جذابتری به نظر میرسد درحالیکه چراغهای عقب نویگیتور کمی بیشازاندازه بزرگ هستند و به نمای عقبی آن لطمه زدهاند.
ابعاد
X7 بهعنوان بزرگترین کراساوور بامو، 5.15 متر طول دارد که به میزان قابلتوجه 23 سانتیمتر از X5 بیشتر است. این یعنی X7 اسیووی کاملاً بزرگی است اما این اسیووی بزرگ آلمانی وقتی در کنار حریف آمریکایی قرار میگیرد کوچک به نظر میرسد زیرا نویگیتور با 5.33 متر طول، 18 سانتیمتر از X7 کشیدهتر است. این در حالی است که طول نویگیتور در نسخهٔ کشیده یا L به 5.63 متر میرسد و به اسیووی واقعاً غولپیکری تبدیل میشود؛ اما علیرغم این اختلاف طول، فاصلهٔ محوری دو خودرو تقریباً باهم یکسان است. همچنین این دو اسیووی در عرض نیز اختلاف بسیار کمی باهم دارند ولی در ارتفاع آنها بازهم اختلاف چشمگیری دیده میشود بهگونهای که نویگیتور با 1.94 متر ارتفاع، نزدیک به 15 سانتیمتر از X7 بلندتر است!
داخل
طراحی داخلی X7 شباهت زیادی به مدل کوچکتر X5 دارد ولی بااینحال کابین آن بسیار جذاب، زیبا و لوکس به نظر میرسد. در اینجا همچنین تکنولوژیهای فراوانی هم به کار رفته است که ازجملهٔ مهمترین آنها میتوان به دو نمایشگر 12.3 اینچی اشاره کرد. یکی از این نمایشگرها سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را ارائه میکند درحالیکه دیگری بهعنوان صفحه آمپر دیجیتالی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، نویگیتور هم در برابر رقیب مدرن آلمانی هرگز خودروی دستوپا بستهای نیست زیرا این اسیووی آمریکایی هم از طراحی داخلی زیبا و تکنولوژیهای زیادی برخوردار است. در کابین نویگیتور هم دو صفحهنمایش دیده میشود که یکی 10 اینچی و دیگری 12 اینچی است. نمایشگر اول برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، در میانهٔ داشبورد قرار گرفته و دومی در اصل بهعنوان صفحه آمپر دیجیتالی عمل میکند.
هردوی این خودروها بهصورت استاندارد به دو ردیف صندلی مجهز هستند و ظرفیت حمل هفت نفر را دارند؛ اما برخلاف بسیاری از کراساوورها که صندلیهای ردیف سوم آنها بیشتر برای کودکان مناسب است، این صندلیها در X7 و نویگیتور کاملاً کاربردی بوده و افراد بالغ هم بهراحتی میتوانند در آنها بنشینند. البته صندلیهای ردیف سوم نویگیتور ظرفیت حمل سه نفر را دارند درحالیکه X7 در این قسمت میتواند دو نفر را حمل کنند. کسانی که به صندلیهای ردیف سوم نیازی ندارند نیز میتوانند آنها را بخوابانند که در این صورت در X7 فضای باری برابر با 1376 لیتر فراهم میگردد درحالیکه این فضا در نویگیتور بسیار بیشتر و برابر با 1792 لیتر است. برای صندلیهای ردیف دوم هردو خودرو نیز امکان سفارش صفحهنمایش و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی وجود دارد.
پیشرانه
بامو برای X7 چهار پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته که دو نمونهٔ آنها دیزلی و دو واحد دیگر بنزینی هستند. نویگیتور اما تنها با یک پیشرانهٔ بنزینی 3.5 لیتری V6 توئین توربو عرضه میشود که 450 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین برای این رقابت باید پیشرانهٔ بنزینی قویتر X7 را انتخاب کنیم که هماهنگی بیشتری با موتور لینکلن دارد. این موتور که در مدل XDrive50i ارائه میشود، از نوع 4.4 لیتری V8 توئین توربو بوده و 460 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین پیشرانهٔ نویگیتور با وجود حجم و سیلندر کمتر، از لحاظ خروجی کاملاً با موتور X7 XDrive50i برابری میکند. در بخش عملکرد نیز لینکلن با وجود ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر، تقریباً نزدیک به X7 XDrive50i عمل میکند بهگونهای که ظرف 5.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد درحالیکه پرچمدار آلمانی این کار را ظرف 5.2 ثانیه انجام میدهد.
قیمت
قیمت لینکلن نویگیتور در تیپ پایه از 73,850 دلار آغاز میشود درحالیکه بامو قیمت پایهٔ مدل X7 XDrive50i را 92,600 دلار اعلام کرده است؛ بنابراین نویگیتور حدود 20 هزار دلار ارزانتر است که اختلاف چشمگیری محسوب میشود. البته قیمت پایهٔ مدل X7 XDrive40i ارزانتر و برابر با 73,900 دلار است اما این مدل از لحاظ پیشرانه همسطح نویگیتور نیست زیرا از یک موتور 3 لیتری I6 با 340 اسب بخار قدرت استفاده میکند. از سوی دیگر، نویگیتور بهصورت استاندارد با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه میشود و در صورت سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک قیمت آن به 76,500 دلار افزایش پیدا میکند درحالیکه تمامی مدلهای X7 بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز هستند.
درمجموع میتوان نسل جدید نویگیتور را هماورد قابل و سرسختی برای بامو X7 دانست خصوصاً با توجه به اینکه فروش این اسیووی لوکس آمریکایی از زمان عرضۀ نسل جدید، افزایش قابلتوجهی داشته و تقریباً دو برابر شده است. بنابراین به نظر میرسد پرچمدار تازهوارد باواریاییها در بازار با حضور رقبایی مثل نویگیتور و همینطور کادیلاک اسکالید و مرسدس بنز GLS، کار سختی پیش رو داشته باشد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
لینکلن نویگیتور 4×4 | بامو X7 XDrive40i | |
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 | 4.4 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | 450 اسب بخار | 460 اسب بخار |
گشتاور | 690 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 5.4 ثانیه | 5.2 ثانیه |
طول | 5.33 متر | 5.15 متر |
عرض | 2.03 متر | 2.00 متر |
ارتفاع | 1.94 متر | 1.80 متر |
فاصلهٔ محوری | 3.11 متر | 3.10 متر |
حجم صندوق بار | 1792 لیتر | 1376 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 7 نفر | 7 نفر |
قیمت پایه | 76,500 دلار | 92,600 دلار |
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.