شرکت بامو در المپیک سال ۱۹۹۶ آتلانتا برای نخستین مرتبه از کراساوور محبوب و میانسایز خود یعنی X5 رونمایی کرد. این یک لحظه تاریخی برای بامو بود چراکه نخستین گام این خودروساز برای ورود به دنیای کراس اوورها محسوب میشد.
سازنده X5، المپیک آتن را برای رونمایی از دومین نسل این خودرو در نظر گرفت و سومین نسل ایکس5 نیز در شهر ونکوور کانادا و در جریان بازیهای زمستانی ۲۰۱۱، حجاب از چهره برکشید. چهارمین نسل از کراساوور X5 هم در شهر آتلانتا به نمایش درآمد.
هماینک بامو X5 عضو میانی خانوادهای است که شامل اعضایی به نامهای ایکس1، کراساوور کامپکت ایکس3 و مدلهای X7 و X8 میشود. زمانی که شرکت آلمانی بامو مدل X5 به معرض نمایش عموم گذاشت، از آن به عنوان sport activity vehicle نام برد تا بر اولویت جنبههای خیابانی نسبت به قابلیتهای آفرودی آن تأکید ورزد.
هماکنون X5 پرفروشترین محصول کراساوور بامو محسوب میشود و در حال رسیدن به آمار فروش سدان محبوب سری3 (پرفروشترین محصول شرکت باواریایی) است. مدل ۲۰۱۹ این خودرو را میتوان یک جانور وحشی اسطورهای دانست، زیرا یکی از شاخصههای اصلی این خودرو عملکرد فنی سطح بالای آن است. دلیل این امر هم چیزی جز بهکارگیری پیشرانه ۳ لیتری، توربوشارژ، شش سیلندر خطی و یا موتور V8 تویین توربو با حجم ۴.۴ لیتری به همراه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیست.
دومین شاخصه اصلی X5 2019، ارتقای قابلیتهای آفرود آن است؛ این امر نیز از طریق بهرهگیری از قطعات محافظتی بخش زیرین خودرو، افزایش حالات رانندگی ویژه آفرود و سامانه تمام چرخ محرک ایکس درایو میسر شده است.
سومین ویژگی اصلی بامو X5 2019، به کابین لوکس همراه با تریم چوبی و چرم مرغوب به کار گرفته شده در آن مربوط میشود. طراحی چهره مدل ۲۰۱۹ به واسطه بهرهگیری از یک جلوپنجره بزرگتر با استایلی جدید و چراغ های LED تطبیقپذیر یا انواع لیزری، متمایز شده است. لامپ های عقب نیز از ظاهری سه بعدی برخوردار شدهاند. همچنین، قوس چرخها نسبت به قبل زاویه دارتر به نظر میرسند.
مدل XDrive 50i در بازار یالات متحده همراه با پیشرانه V8 به قدرت 456 اسب بخار و گشتاور 650 نیوتن متر ارائه خواهد شد. همچنین مدل XDrive 40i نیز از یک موتور شش سیلندر خطی به قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 447 نیوتن متر نیرو خواهد گرفت.
نمونه مورد بررسی توسط ما در این مقاله، به پیشرانه شش سیلندر خطی مجهز بود که از نظر شتابگیری واقعا قدرتمند ظاهر شد؛ به ویژه در حالت اسپرت پلاس عملکرد کاملا رضایتبخشی از خود به نمایش گذاشت. یک نمونه پلاگین هیبرید شش سیلندر نیز بعدا به این جمع اضافه خواهد شد.
X5 نسبتا سریع است و سامانه فرمان پذیری فعال آن در حفظ پایداری خودرو حین سرعتهای بالا کمک شایانی خواهد کرد. هنگام آهسته حرکت کردن و زمانی که چرخ های عقب به سمت مخالف گردش میکنند، X5 قابلیت مانوردهی بالایی از خود نشان میدهد. همچنین به نظر میرسد که شرکت سازنده عمده معایب سامانه استاپ/استارت را حل نموده باشد اما باز هم بهتر است که آن را خاموش نمایید.
قدرت ترمزگیری مناسب است. X5 و X8 نخستین سری از محصولات بامو هستند که به سیستم brake by wire مجهز شدهاند. سامانه مذکور بنیان تکنولوژی ترمز خودکار و رانندگی خودران محسوب میشود.
سیستم تعلیق جدید X5 با مدلهای آتی X7 و X8 یکسان خواهد بود. این سامانه از کمکفنرهای داینامیک و تعلیق تطبیقپذیر M به صورت آپشنال بهره خواهد برد. سیستم تعلیق تطبیقپذیر M از سامانه فرمانپذیری فعال به جهت کاهش کمفرمانی و بادیرول و نیز سیستم پایدارساز گردش مجهز شده است. سیستم تعلیق بادی دو محوره موجب خواهد شد تا ارتفاع سواری در حالت اسپرت به اندازه 0.8 اینچ نسبت به وضعیت کامفورت تفاوت داشته باشد. رینگهای 22 اینچی نیز به صورت سفارشی قابل گزینش هستند.
توانایی های آفرود این خودرو در مدل جدید بسیار بهبود یافته است. حالات مختلف آفرود شامل شرایط برفی، صخرهای، شنی و گراول به علاوه یک دیفرانسیل قفل شونده در عقب، جزو خصیصههای آفرود X5 2019 محسوب میشوند. همچنین اگر خودرو روی یک صخره شروع به لغزش نماید، سیستم تعلیق به صورت خودکار فشار را در آن ناحیه کاهش خواهد داد. ضمنا با فشردن یک دکمه میتوانید ارتفاع کف خودرو را به اندازه کافی بالا بیاورید و یا تنظیم نمایید.
دوربین های متعدد اجازه بررسی کاملتر شرایط را به راننده میدهند. سامانه فرمانپذیری چرخهای عقب نیز شعاع گردش را در حین عبور از میان درختان و غیره تسهیل خواهد نمود. سامانه کنترل حرکت در سرازیری، حین گذر از مسیرهای صعب العبور عملکرد یکپارچه و مناسبی را از خود به نمایش میگذارد.
بنابراین X5 2019 خودرویی بسیار قابل و تواناست. غربیلک فرمان و بازویی تودریها به سامانه گرمکن مجهز خواهند بود. یک شارژر بیسیم تلفن همراه و سیستم بسته شدن آرام دربها نیز در این خودرو موجود خواهد بود. سقف پانورامیک هم به طور استاندارد در آن ارائه شده است.
صندوق عقب به طبقات جمع شونده برقی مجهز شده و فضای کافی را در اختیار شما خواهد گذاشت. ریلهای ضد لغزش نیز در صندوق عقب موجود خواهد بود. سامانههای ایمنی نظیر سیستم کمکی راننده و سامانه معاونتی ترافیک-جم توسعه یافته که اجازه حرکت بدون نیاز به دست را تا سرعت 60 کیلومتربرساعت فراهم میکند. دوربین پایش چشمان راننده به منظور هشدار به وی در زمانی که حواس راننده به موضوعات دیگری پرت شده است هم در این خودرو به چشم می خورد.
سیستم های هشدار ترافیک پشت سر، ترمز خودکار اضطراری و سامانه کمکی پارک خودرو نیز جزو امکانات ایمنی X5 2019 محسوب میشوند. سامانه نرمافزاری IDrive هم توسط یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی به کار گرفته میشود. همچنین یک هدآپ دیسپلی نقشههای سامانه رهیاب را در پیش روی شما به نمایش خواهد گذاشت.
بهای مدل XDrive 40i از 60,055 دلار شروع شده و مبلغ 3,950 دلار بابت پکیج آفرود به آن اضافه خواهد شد. بهای مدل XDrive 50i نیز از 76,745 دلار شروع میشود.
منبع: موتورترند
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.