برخی خودروها هستند که اگرچه شاخصهی خیلی خاصی ندارند اما پر از هویت مخصوص به خود بوده و به سادگی نمیتوان آن را فراموش کرد. سوزوکی جیمنی یکی از این خودروهاست.
نسل پیشین این خودرو به نوعی عادی و پیش پا افتاده بود اما با توجه به طرح رتروی آن ما منتظر چیزی بهتر در نسل جدید بودیم. مدیران سوزوکی هماکنون با خودرویی به میدان آمدهاند که حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
استایل جعبهای و سرراست خود ترکیبی از چراغهای LED گرد و جلوپنجره 5 میلهای است که به خوبی ذات این آفرودر ریزهمیزه را نشان میدهند. از یک بچهی 5 ساله بخواهید که یک خودروی دو دیفرانسیل را نقاشی کند و او یک جیمنی را به تصویر خواهد کشید. احتمالاً این موضوع به رنگ زرد جالب خودروی حاضر در تست هم ارتباط دارد.
همین طرح جانسختی در کابین نیز بکار گرفته شده است. همهچیز سفتوسخت و با کاربری آسان طراحی شده است. البته این خودرو همچون نسل پیشین پایه و ابتدایی نیست و صفحه لمسی 7 اینچی آن با ناوبری و ارتباطات گوشی هوشمند تکمیل شده است. سیستم تهویه مطبوع و حتی صندلیهای گرم شونده نیز در جیمنی جدید به چشم میخورند. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده اما مدلهای فولی همچون این نسخه انتظار میرود بهایی حدود 17500 پوند داشته باشند. خب خیلی هم بد نیست.
حتی موقعیت رانندگی جیمنی هم ما را به یاد دیفندر میاندازد چراکه در بخش بالایی مینشینید و دست راستتان روی درب قرار میگیرد؛ اما وقتی ابعاد جیمنی را با لندروور مقایسه کنید به کوچکی آن پی خواهید برد. از نظر طول میتوان جیمنی را در حد یک سوپرمینی دانست.
زیر پوست خودرو نیز کاملاً سنتی کار شده است. جیمنی جدید روی شاسی نردبانی نشسته و بیشتر از قبل مناسب آفرود است. این خودرو سیستم تعلیق و ارتفاع مناسب از سطح زمین برای آفرود رفتن دارد. گیربکس با دندهسنگین نیز معمولاً در مدلهای گرانتر و آفرودرهای جدی دیده میشود اما جیمنی هم از آن سود برده است. ما دندهسنگین این خودرو را دوست داریم اما خب نقصهایی هم دارد.
خب بیایید با تجربه رانندگی این خودرو کار را شروع کنیم. جیمنی در واقع بهطور سورپرایز کنندهای متمدن بوده و اکثر اوقات در حالت تک دیفرانسیل حرکت میکند. این خودرو هنوز هم در روی سطوح سنگفرشی فنریتر از شاسی بلندهای عادی بوده و تکانهای بدنه به شما یادآوری میکنند که سرعت خود را در پیچها کم کنید.
با انتخاب سیستم چهار چرخ محرک فول تایم و استفاده از دندههای سنگین میتوان جیمنی را آمادهی آفرود و مواجه شدن با سطوح سرسخت کرد. سیستمهایی الکترونیکی همچون کنترل حرکت در سراشیبی نیز وجود دارند.
گیربکس دندهای جیمنی گنگ بوده و تنها 5 سرعته است بنابراین دور پیشرانه در سرعت 96 کیلومتر در ساعت روی 3 هزار قرار میگیرد که خیلی جالب نیست. پیشرانه 1.5 لیتری 100 اسبی جیمنی از همان لحظهای که کلید را میچرخانید مشتاق نشان میدهد و اگرچه سوزوکی شتاب آن را اعلام نکرده اما حدس میزنیم حدود 12 یا 13 ثانیه باشد. سوزوکی ادعا میکند مصرف سوخت جیمنی جدید 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر است که کاملاً با محاسبات ما همخوانی دارد.
به سیستم فرمان میرسیم. بازهم این سیستم بیشتر مناسب آفرود است بنابراین مانور دادن و پارک کردن جیمنی خیلی آسان نیست. خبرهای بد بیشتری هم وجود دارد زیرا یورو انکاپ پس از تست تصادف این خودرو تنها 3 ستاره را به آن داد که عملکرد ضعیفی محسوب میشود.
فرم بدنهی سه درب جیمنی هم خیلی با کاربردی بودن میانه مناسبی نداشته و درب عقب که به بغل باز میشود به همراه لاستیک زاپاس جای گرفته روی آن تنها راضیکننده هستند نه بیشتر. همچنین در زمان استفاده از صندلیهای ردیف عقب جای بار زیادی باقی نمیماند.
البته با خواباندن صندلیها فضای 830 لیتری ایجاد میشود. در بخش عقب هم فضای سر خوبی وجود داشته هرچند فضای زانو کمی تنگ است.
از نظر ما سوزوکی جیمنی جدید به عنوان یک اسب کاری دو دیفرانسیل که در سختترین شرایط بکار میآید عملکرد خوبی داشته و خودرویی بینقص است؛ اما عملکرد آن در جاده خیلی کامل نیست و فضای بار و کابین آن نیز برجسته نیست. در کل باید گفت برای انتخاب جیمنی باید بین عقل و دلتان یکی را انتخاب کنید. شاید جیمنی خودروی کاملی نباشد اما فوقالعاده هیجانانگیز است.
مشخصات سوزوکی جیمنی SZ5
- قیمت: 18 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری بنزینی
- قدرت/گشتاور: 100 اسب بخار/130 نیوتون متر
- گیربکس: 5 سرعته دستی، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 14.5 ثانیه (تخمینی)
- حداکثر سرعت: 145 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.