ماشین Atvus ؛ یک خودروی سدان چینی که تا سال 2018 تسلا را به چالش خواهد کشید

Atieva یک کمپانی چینی است که برای بازارهای ایالات متحده، خودروی برقی تولید می کند و اکنون ما در حال نگاه کردن به اولین سدان تولیدی این کمپانی هستیم. این وسیله نقلیه تا حدودی شبیه به مدل S تسلا بوده و گلگیر عقب آن، یادآور برخی از مدل های سیتروئن است. این خودروساز همچنین برای پیشرانه محصول جدید خود از موتور تحت توسعه و آزمایش مرسدس بنز بهره برده که می تواند شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در زیر 3 ثانیه به دست آورد.

به گزارش رویترز، کمپانی Atieva در حال توسعه سدان الکتریکی پریمیوم خود تحت عنوان “پروژه کیهان” است. انتظار می رود که این خودروی الکتریکی در سال 2018 رونمایی شده و با یک شیب ملایم افزایشی در تولید، نهایتا به 130 هزار دستگاه در سال برسد. در پشت این پروژه مهندسان باتجربه ای قرار گرفته اند که می تواند یک ضامن اجرایی قدرتمند برای پیشبرد پروژه کیهان(Project Cosmos)  باشد. پیتر راولینسون (Peter Rawlinson) معاون ارشد اجرایی سابق کمپانی تسلا – او کسی است که به توسعه مدل S تسلا کمک شایانی کرد – و برایان بارون (Brian Barron)، ناظر خط تولید کمپانی بی ام دبلیو نیز در این پروژه مشغول به کار هستند.

کمپانی Atieva در سال 2007 توسط برنارد تسه (Bernard Tse ) و سام وِنگ (Sam Weng) تاسیس شد و در اصل در زمینه تولید باتری و پیشرانه برای اتوبوس ها و مینی بوس ها فعالیت می کرد. در سال 2014، این کمپانی با تزریق سرمایه ای از طرف کمپانی خودروساز دولتی چین،BAIC  و کمپانی لی اکو (LeEco) – متعلق به جیا یوتینگ، او موسس کمپانی فارادی فیوچر نیز هست - به مبلغ 100 میلیون دلار تصمیم به ساخت ماشین های خودران، حتی بهتر از مدل S تسلا گرفت.

برنارد تسه، پس از اختلافاتی که با شرکت خودروساز دولتی BAIC پیدا کرد، شرکت را ترک کرده و سهام BAIC نیز سقوط کرد. گزارش ها نشان می دهد که سهام این شرکت توسط کمپانی لی اکو خریداری شد. به گفته برخی از منابع داخلی این شرکت، جیا یوتینگ در حال حاضر در پشت سه کمپانی سازنده خودروهای الکتریکی قرار دارد. لی اکو، فارادی فیوچر و این شرکت آخر،Atieva  هم اکنون تحت تسلط جیا یوتینگ است. هر سه کمپانی در حال حاضر تمرکز خود را بر روی بازارهای ایالات متحده قرار داده اند. کمپانی لی اکو اخیرا ماشین لسی (LeSee) را معرفی کرد و انتظار می رود که در آینده ای نزدیک، فارادی فیوچر نیز خودروی برقی جدید خود را به نمایش درآورد.

Atieva دارای یک مرکز R&D در سیلیکون ولی در نزدیکی مقر تسلا است و گفته می شود که قصد دارد تا یک کارخانه دیگر در ایالات متحده دایر کند. رئیس کمپانی لی اکو، جیا یوتینگ در حال ساخت یک کارخانه 1 میلیارد دلاری در نوادا برای کمپانی فارادی فیوچر و همچنین یک کارخانه 1.8 میلیارد دلاری در چین با ظرفیت تولید 400 هزار خودرو در سال است. او قصد دارد تا با کمپانی Atieva سالانه چیزی در حدود 130 هزار دستگاه خودروی برقی به بازار عرضه کند و البته همین روند را با تعداد نامعلومی از محصولات فارادی فیوچر نیز انجام خواهد داد. باید دید این کمپانی نوظهور که به تازگی وارد این صنعت شده است، چگونه عملکردی خواهد داشت.

نویسنده: امید اصغرزاده

منبع: autoblog