خودروسازان اروپایی به سمت ساخت موتورهای بزرگتر باز خواهند گشت

برای مدت زمان طولانی است که خودروسازان جهان برای دستیابی به استانداردهای مناسب برای تولید گازهای گلخانه ای، به کوچک سازی موتورهای تولیدی خود روی آورده اند؛ اما در حال حاضر به نظر می رسد که این کمپانی ها سعی دارند تا داستان را به گونه دیگری روایت کنند. به گزارش رویترز، انتظار می رود که بسیاری از کمپانی های خودروساز تولید موتورهای کوچک خود را متوقف کنند؛ چرا که به نظر می رسد در تست های مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای در دنیای واقعی، با شکست مواجه شده اند.

آلن راپوزو (Alain Raposo)، رئیس بخش پیشرانه اتحاد نیسانرنو می گوید: “تکنیک هایی که ما برای کم کردن حجم موتورهای خود استفاده کردیم، بیشتر از این به ما اجازه نخواهد داد تا با استانداردهای انتشار گازهای گلخانه ای پیش برویم.” او در نمایشگاه اتومبیل پاریس امسال اذعان کرد: “ما در حال رسیدن به محدودیت های مربوط به کوچک سازی موتورها هستیم.”

به گفته برخی از منابع صنعتی که نامشان در این گزارش عنوان نشده است، انتظار می رود که کمپانی رنو 10 درصد به ظرفیت موتور دیزلی 1.6 لیتری R9M خود اضافه کند. همچنین این خودروساز در حال کنار گذاشتن موتور دیزلی 0.9 لیتری H4Bt است. این شرکت در تلاش برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد این موتور، سوخت اضافی به آن تزریق کرد و با این شیوه سطح بالایی از هیدروکربن های نسوخته، ذرات ریز و مونو اکسید کربن را در هوا منتشر می کند. ظاهرا کمپانی رنو به جای صرف هزینه های اضافی برای اصلاح این موتور، قصد دارد تا آن را با یک موتور جدید و بزرگتر جایگزین کند. به ادعای خبرگزاری رویترز، رنو نیز درست به مانند کمپانی های جنرال موتورز و فولکس واگن تا سه سال آینده به تولید موتورهای کم حجم خود ادامه خواهد داد. در همین رابطه، انتظار می رود که کمپانی جنرال موتورز (GM) نیز موتورهای دیزلی 1.2 لیتری خود را کنار بگذارد و گروه خودروسازی فولکس واگن هم با جایگزین کردن موتورهای چهار سیلندر 1.6 لیتری با موتورهای دیزلی سه سیلندر 1.4 لیتری فعلی، گامی در این جهت بردارد. پیش بینی می شود که دیگر کمپانی های این صنعت هم به زودی دنبال روی این روند افزایش حجم در موتورهای دیزلی باشند.

پس از رسوایی دیزل گیت که اعتبار فولکس واگن را خدشه دار کرد، جهان از اختلاف بین تست های آزمایشگاهی و تست تولید گازهای گلخانه ای در جهان واقعی، آگاهی یافت. با توجه به مقررات جدید وضع شده در اروپا، تمامی خودروهای جدید تولید شده نیازمند آن هستند تا با تست های جاده ای، مقدار گاز خروجی NOx آنها اندازه گیری شود. بر اساس گزارش رویترز، مطالعات انجام شده توسط کشورهای مختلف نشان می دهد که کمپانی های فیات، اپل و رنو در میان موتورهای دیزلی جدید در اروپا، بیشترین انتشار گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص داده اند. در همین حال توماس وبر (Thomas Weber)، رئیس بخش تحقیقات و توسعه محصولات مرسدس بنز به رویترز گفته است که “استفاده از یک موتور کوچک، مزیت به حساب نمی آید. به همین دلیل موج استفاده از موتورهالی سه سیلندر بر روی ما تاثیری نگذاشت و ما برای استفاده از این موتورها هیچ اشتیاقی نداشتیم.”

موتورهای سه سیلندر بسیار کمی در ایالات متحده وجود دارد که به تنهایی کار کنند. خودروسازان برای رسیدن به اهداف قوانین سختگیرانه تر انتشار گازهای گلخانه ای به ساخت وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی روی آورده اند. در همین راستا، کمپانی فولکس واگن متعهد شده است که تا سال 2025، سالانه بین 2 تا 3 میلیون خودروی الکتریکی را روانه بازارهای جهانی کند. مسلما فولکس واگن یکی از کمپانی هایی است که قصد دارد تا اعتبار از دست رفته خود را در قضیه دیزل گیت با تولید هر چه بیشتر خودروهای برقی، جبران کند. در هر صورت با روند فعلی، زمین رو به نابودی است. انتشار گازهای گلخانه ای اگر با همین سرعت ادامه یابد تا چند سال آینده بیشتر ساکنان زمین را با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد کرد. متاسفانه ما همین یک زمین را بیشتر نداریم. باید بیشتر مراقب آن بود!

نویسنده: امید اصغرزاده

منبع: motortrend