شکی وجود ندارد که برخی از خودروسازان از قطعات مشترک با دیگر برندها استفاده میکند. برخی از آنها حتی از قطعات برخی تأمینکنندگان ثالث سود میبرند و این قطعات میتواند توسط برندهای دیگر هم استفاده شود. البته این موضوع بخاطر گول زدن مشتریان انجام نمیشود. هدف از این کار کاهش هزینههای تحقیق و توسعه است.
به عنوان نمونه فورد گیربکس دوکلاچه سوپرکار GT را از کمپانی گترگ تأمین کرده است. این گیربکس که 7DCL750 نام دارد در فراری کالیفرنیا و 458 و مرسدس-ایامجی GT و SLS نیز بکار رفته است. دلیل اصلی انتخاب این گیربکس بخاطر گشتاور بالای پیشرانهها میباشد. در حقیقت نسبتهای دندهی فورد GT و مرسدس-ایامجی GT هم یکسان است.
با در نظر گرفتن این قضیه شاید با خود فکر کنید قطعات یدکی این گیربکس در دو کمپانی مرسدس و فورد قیمت مشابهی خواهد داشت نه؟ اما اینگونه نیست.
بنا به گزارش پدال و به نقل از رود اند تراک، به نظر میرسد فاصلهی قیمتی قابلتوجهی بین قطعات یدکی گیربکس دوکلاچه فورد GT و مرسدس-ایامجی GT وجود دارد.
گیربکس جایگزین فورد با شمارهی HG7Z-7000-A ظاهراً قیمت خردهفروشی 27624 دلاری دارد که اگر داغی قطعه را به شرکت تحویل ندهید قیمتش به 32624 دلار هم افزایش مییابد. از طرف دیگر گیربکس مرسدس با شمارهی A1902600500 قیمت 14940 دلاری دارد. اگر شما نسخهی بازسازی شدهی این گیربکس را خریداری کنید قیمت کمتر 11715 دلاری را پرداخت خواهید کرد.
البته فاکتورهای زیادی برای این اختلاف قیمت وجود دارد که یکی از آنها تیراژ تولید است. فورد تنها 138 دستگاه GT را در سال 2017 تولید کرده اما میخواهد تا سال 2022 کلاً 1350 دستگاه این سوپرکار را روانه بازار کند. جدای از دلایل این اختلاف قیمت از یکچیز مطمئنیم و آن اینکه خرید و نگهداری فورد GT اصلاً ارزان نیست!
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.