لادا نیوا یکی از خودروها نمادین ساخت شوروی سابق و روسیهٔ کنونی است. شاید باورکردنی نباشد اما این ماشین بیش از چهار دهه است که با همین شکل و شمایل در حال تولید است. این آفرودر افسانهای که در سال 1976 متولد شد، همانند یک خرس قدرتمند طراحی شده بود تا استحکام و قابلیتهای لازم برای رفتن به دورترین نقاط امپراطوری شوروی را داشته باشد. نیوا در ابتدا بهصورت سهدر تولید میشد اما از سال 1995 نسخهٔ پنجدر آنهم ساخته شده و بعدها اوربان (Urban) نام گرفت.
برای نیوا اوربان امکان سفارش آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، رینگهای 16 اینچی آلومینیومی، گرمکن صندلی جلو و سپرهای رنگی قابل سفارش است. هرچند طول مدل اوربان به دلیل برخورداری از دو درب اضافه، بیشتر شده و ممکن است خودروی کشیدهای به نظر برسد اما در واقعیت اینطور نیست و نیوا اوربان حتی از هیوندای کُنا هم طول کمتری دارد. این مدل با 4.12 متر طول، نزدیک به نیم متر از نسخهٔ سهدر کشیدهتر است. این اختلاف در فاصلهٔ محوری هم دیده میشود بهگونهای که فاصلهٔ بین محورهای نیوا از 2.20 متر در نسخهٔ سهدر به 2.69 متر در مدل اوربان افزایش پیدا کرده است.
این افزایش نیم متری فاصلهٔ محوری، به قسمت عقب خودرو اختصاص داده شده و به همین دلیل صندلیهای عقب نیوا اوربان از نسخهٔ سهدر راحتتر هستند درحالیکه دسترسی به این صندلیها هم راحتتر انجام میگیرد. علاوه بر این، حجم صندوق بار در مدل اوربان برابر با 440 لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به 780 لیتر افزایش پیدا میکند؛ بنابراین در نیوا اوربان فضای زیادی برای حمل هیزم یا حیوانات شکار شده وجود دارد.
یکی دیگر از مزایای فاصلهٔ محوری بیشتر، پیشرفت قابلتوجه در راحتی سواری خودرو است. به همین دلیل، نیوا اوربان در رانندگیهای روزمره بهطور واضحی از برادر کوچکترش بهتر عمل میکند؛ اما افزایش اندازه به معنای افزایش وزن هم هست بهگونهای که اوربان نزدیک به 130 کیلوگرم از نسخهٔ سهدر سنگینتر است؛ بنابراین، وزن 1425 کیلوگرمی نیوا اوربان، پیشرانهٔ 1.7 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آنرا با چالش بیشتری روبرو میکند.
هنگام رانندگی، آوای پیشرانه بسیار زیاد است و صدای آن قدرتمندتر از چیزی که هست احساس میشود. در زیر کاپوت این اسیووی روسی تنها 83 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور وجود دارد و به همین دلیل نیوا اوربان برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد به 19 ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه حداکثر سرعت آنهم تنها 135 کیلومتر بر ساعت است؛ بنابراین نیوا اوربان فقط برای افرادی با صبر ایوب و طرفداران خودروهای کلاسیکی که میتوانند سرعت پایین را تحمل کنند مناسب است.
اما با وجود قدرت پایین پیشرانه و شتاب و سرعت کم، نیوا اوربان خودروی کممصرفی هم نیست بهگونهای در هر صد کیلومتر در بزرگراه 9.5 لیتر بنزین مصرف میکند که این عدد در شهر میتواند به 12 لیتر هم برسد. البته پیشرانهٔ نیوا با استاندارد آلایندگی یورو 6 سازگار بوده و حداقل موتور پاکی است. در نیوا اوربان، لادا به سنت خود پایبند مانده و همچنان آنرا به سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل دائمی، گیربکس ضریب سنگین و قفل دیفرانسیل مجهز کرده است.
قیمت نیوا اوربان از 14,290 یورو آغاز میشود که حدود 1150 یورو بیشتر از نسخهٔ سهدر است. با توجه به این قیمت، بار دیگر این سؤال مطرح میشود که آیا این مبلغ برای خودرویی بسیار قدیمی با تکنولوژیهای ناکارآمد اما با تواناییهای آفرود شگفتآور، خیلی زیاد نیست؟ درهرحال، در پایان این آزمایش، لادا نیوا اوربان پنجدر از 10 ستاره تنها سه ستاره کسب میکند زیرا پیشرانهٔ آن بیشازاندازه قدیمی است و کیفیت ساخت آنهم سؤالبرانگیز است؛ اما بااینحال نیوا هنوز هم برای کسانی که در مناطق خشن و سردسیر روسیه تردد میکنند، یکی از بهترین انتخابها محسوب میشود. البته کسانی که فقط در مناطق کوهستانی رفتوآمد دارند بهتر است نسخهٔ سهدر را انتخاب کنند که به لطف فاصلهٔ محوری کوتاه، تواناییهای آفرود بیشتری دارد.
مشخصات فنی
Lada Niva Urban 2018 | |
پیشرانه | 1.7 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 83 اسب بخار |
گشتاور | 130 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 19 ثانیه |
حداکثر سرعت | 135 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 10.7 لیتر (ترکیبی) |
حجم صندوق بار | 440 تا 780 لیتر |
وزن | 1425 کیلوگرم |
ظرفیت بار | 425 کیلوگرم |
قیمت پایه | 14,290 یورو |
منبع: Motor1
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.