ماشین های خودران به صنعت 75 میلیارد دلاری ماشین های اجاره ای پایان می دهند

زمانیکه وسایل نقلیه ی خودران کار خود را آغاز کنند، اجاره کردن ماشین به یک تجربه ی جدید تبدیل خواهد شد!

ماشین های خودران و اجاره ی وسایل نقلیه؛ این دو به عنوان گرایشات بزرگ و عمده شناخته می شوند و حالا در دوره ای به سر می بریم که زمان برخورد آنها فرا رسیده و به نظر می رسد که صنعت ماشین های اجاره ای را با مشکل مواجه خواهد کرد. صادقانه باید باور داشت که با ورود ماشین های خودران تا ده سال آینده، صنعت ماشین های اجاره ای و مالکیت خودرو به طور کل، متحول خواهد شد. مردم ترجیح می دهند که به جای اجاره کردن یک ماشین، یک اوبر سفارش دهند که هزینه ی آن، یک دهم از قیمت های حال حاضر کمتر است. این بدان معناست که صنعت 75 میلیارد دلاری ماشین های اجاره ای B2C (تجارت به مشتریان) و B2B (تجارت به تجارت) در حال سقوط است. البته نباید انتظار داشت که تمام شرکت هایی که در این صنعت فعالیت می کنند با نابودی قطعی مواجه می شوند. بسیاری از آنها در یک دهه ی آینده از بازار کسب و کار خارج می شوند؛ این در حالیست که برخی از آنها می توانند با ارائه ی نوآوری های خلاقانه، به حضور خود در این بازار پر رقابت ادامه دهند.

آینده ی مالکیت خودرو

اوبر، یک پیشگام در عرصه ی ماشین های خودران به شمار می رود. اخباری که ماه گذشته، از مشارکت این شرکت با کمپانی ولو در پیتزبورگ منتشر شده بود، پیشرفت و پیشرو بودن اوبر را به نمایش گذاشت؛ وسایل نقلیه ی خودران اوبر در این شهر، به سرعت راه اندازی و آزمایش می شوند. لازم به ذکر است که اوبر، یک شرکت تکنولوژیکی بوده و اصلا یک شرکت خودروساز به شمار نمی رود. این احتمال وجود دارد که با گذر زمان و پذیرش ماشین های خودران از طرف عموم مردم و قانون گذاران، شرکت اوبر نیز روزی بتواند یک ناوگان اساسی از وسایل نقلیه ی خودران را راه اندازی کند؛ با اینحال به نظر نمی رسد که قصد مالکیت چنین ناوگان عظیمی از ماشین های خودران را داشته باشد.

اوبر قصد دارد اثرات شبکه دلالی بازار عمومی را بیازماید و از مزایای یک پلت فرم مدل کسب و کار بهره ببرد. به محض اینکه اوبر صاحب ناوگان ماشین های خود شود، از مزایای آماری که از شبکه ها و مدل تجاری کم هزینه خود به دست می آورد، بی نصیب می ماند. لازم به ذکر است که هزینه ی سرمایه گذاری قابل توجه، به خرید و نگهداری ناوگان بزرگی از دارایی های مستهلک نیاز دارد که بخش عظیمی از ارزش خود را از دست خواهد داد.

دقیقا به جایی ضربه بزنید که درد بیشتری دارد

شرکت اوبر در حال ساخت ناوگان کوچکی از ماشین های خودران است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز قصد راه اندازی ناوگان بزرگتری را داشته باشد. اعمال عملکردهای مشابه برای اوبر منطقی تر است: روش هایی که در آن، راننده های شخصی ترجیح می دهند ماشین های خود را در اختیار و مالکیت داشته باشند.

می توان انتظار داشت که با ظهور ماشین های خودران، هزینه های مرتبط با مالکیت خودرو نیز به صورت چشمگیری کاهش یابد؛ چرا که صاحبان خودرو می توانند یک اوبر سفارش دهند تا فرد مورد نظر آنها را به مقصد برساند، در حالیکه خود در صندلی های راحت ماشین نشسته و استراحت می کنند. با اینحال، تراویس (بنیانگذار اوبر) می خواهد که ماشین های خودران با سرعت بیشتری حضور پیدا کنند. حال سوال اینجاست که آیا اوبر باید برای مالکیت ناوگان ماشین های خودران خود، هزینه کند یا خیر؟ فراموش نکنید که این شرکت، جنگ استراتژیک بزرگی را پیش رو دارد. با وجود رقیبانی مثل هند و حتی خود آمریکا، که به طور مداوم وارد این بازار می شوند، ذخیره کردن 15 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری های احتمالی در آینده، برای رقابت در بازار، کار عاقلانه تری است.

شرکت های ماشین های اجاره ای در زمینه ی مدیریت و حفظ ناوگان های عظیم خودرو در نقاط مختلف جهان، کارشناس و خبره هستند. آنها برای خرید ماشین در حجم عمده، کسب درآمد از طریق آنها و خارج کردن آنها از ناوگان، مدل های مخصوص به خود را دارند. این شرکت ها قادر به ارائه ی خدمات و حفظ ناوگان خود هستند؛ روش هایی که در آنها از فروشگاه های خرده فروشی و مناطق تعمیر استفاده می شود؛ شرکت اوبر فاقد چنین مدل هایی است. توسعه ی پلت فرم ماشین های خودران، یک تغییر بزرگ به شمار می رود که تا سال آینده، صنعت خودروسازی را متحول می کند؛ در یک مقیاس مشابه می توانید تفاوت هایی را در نظر بگیرید که اپ استور کمپانی اپل در عرصه ی گوشی های هوشمند ایجاد کرده است. با تمام این اوصاف، برخی معتقدند که شرکت های ماشین های اجاره ای از مهارت های فنی لازم برای رقابت در این بازار برخوردار نیستند. بهترین عملکردی که می توانند به کار ببرند این است که مدل های فعلی خود را حفظ کنند و منتظر نیروی های عظیم منهدم کننده ی ماشین های خودران باشند.

همکاری شرکت بزرگ Hertz با اوبر در زمینه ی توسعه ی ماشین های خودران، کار بسیار منطقی و درستی به نظر می رسد. در حال حاضر، کمپانی جنرال موتورز با شرکت Lyft همکاری می کند و برای آینده ی وسایل نقلیه ی خودران و تغییر روند مالکیت خودرو، مبلغ 500 ملیون دلار سرمایه گذاری کرده است. سرمایه گذاری میلیارد دلاری این شرکت برای در اختیار گرفتن کروز را نیز فراموش نکنید. با تمام این اوصاف، کمپانی جنرال موتورز نیز برای مدیریت و حفظ ناوگان بزرگی از وسایل نقلیه ی خودران، مجهز نیست.

صنعت ماشین های اجاره ای در خطر است؛ با اینحال، فرصت های بزرگی برای برخی از این شرکت ها وجود دارد تا بتوانند خود را به زنجیره ی ارزشی ماشین های خودران برسانند. تولیدکنندگان سخت افزاری ماشین نیز در خطر هستند و شرکت های نرم افزاری مثل اوبر، اپل و گوگل وارد این عرصه می شوند؛ این در حالیست که مدیریت ناوگان تا چند دهه ی آینده به یک مهارت اساسی تبدیل می شود؛ چرا که طبیعت مالکیت خودرو تغییر خواهد کرد و وسایل نقلیه ی خودران وارد جاده ها خواهند شد.

کمپانی Hertz با شرکت های اوبر و لیفت قرارداد کوچکی را به امضا رسانده که طی آن، ماشین های معمولی را اجاره کرده و در رانندگی اشتراکی از آن استفاده می کنند. اما برای این مدل همکاری دیر شده است. اگر شرکت های ماشین های اجاره ای بخواهند در دهه های آینده باقی بمانند، باید بزرگتر فکر کنند؛ در غیر اینصورت، با شکست های بزرگی مواجه خواهند شد.

نویسنده: زهرا جانعلیزاده

منبع: inc