هنریک فیسکر از باتری های جدید در ماشین های الکتریکی خود بهره خواهد برد

ماشین های الکتریکی آینده از تسلا مدل 3 و شورولت بولت ازان تر خواهند بود. هنریک فیسکر، طراح برجسته ی خودرو که شهرت خود را از طراحی ماشین های استون مارتین DB2، استون مارتین V8 و بی ام دبلیو Z8 به دست آورده، در ماشین الکتریکی خود که در سال 2007 راه اندازی شد، عملکرد خوبی نداشته است.

خودروسازی فیسکر، از همان روزهای آغازین عرصه ی ماشین های الکتریکی، از رقیبان اصلی تسلا موتورز به شمار می رفت؛ اما نتوانست وعده های خود را عملی کند و در نهایت در سال 2013، ورشکستگی خود را اعلام کرد. حال به نظر می رسد که هنریک فیسکر ایده ی ماشین های الکتریکی را از ذهن خارج نکرده و بنا بر گزارشات اخیر، تحت شرکتی با نام Fisker Inc، رویای خود در زمینه ی ماشین های الکتریکی را به حقیقت تبدیل خواهد کرد. این شرکت از سال آینده، رسما کار خود را آغاز می کند.

با حضور شرکت هایی همچون تسلا موتورز به عنوان پیشگامان این عرصه، هنریک فیسکر باید بیشتر تلاش کند. اینطور که به نظر می رسد، شرکت جدید فیسکر قادر به انجام چنین کاری خواهد بود؛ چرا که ماشین های کمپانی فیسکر اینک به جای باتری های قدیمی لیتیوم یونی، از باتری های جدیدی با نام ابرخازن های گرافینی بهره خواهند برد. اوایل گزارش شده بود که ماشین های الکتریکی لوکس هنریک فیسکر از محدوده ی مسافتی 400 مایل (643.7 کیلومتر) بهره خواهند برد. این میزان حقیقتا چشم گیر است؛ چرا که بالاترین محدوده ای که تا به حال توسط تسلا موتورز ارائه شده، محدوه ی مسافتی 315 مایل (506.9 کیومتر) در تسلا مدل اس بوده است.

گفته می شود که محدوده ی 400 مایلی با استفاده از باتری های گرافینی در ماشین های الکتریکی محقق خواهد شد؛ فیسکر از این تکنولوژی به عنوان "گام بزرگ بعدی" در این صنعت یاد کرده است. لوسیا گوشیا، استادیار دانشگاه فنی میشیگان معتقد است که گرافین، تحرک الکترونی بالاتری دارد و سطح فعال بالایی را به اجرا می گذارد؛ این موارد برای روند شارژ سریع تر و افزایش حجم انرژی، حیاتی هستند. لازم به ذکر است که به کار گیری گرافین در باتری ماشین های الکتریکی، از هزینه ی تولید بسیار بالایی برخوردار است. با اینحال، فیسکر قصد دارد با تولید عمده ی گرافین از طریق یک ماشین که در بخش تولید باتری فیسکر با نام Fisker Nanotech وجود دارد، هزینه های تولید را کاهش دهد. با استفاده از این ماشین می توان 1000 کیلوگرم گرافین را تولید کرد که هر گرم آن، 10 سنت هزینه در بر خواهد داشت.

فیسکر در این باره می گوید: "تکنولوژی باتری ما از همه ی تکنولوژی های موجود در بازار بهتر است." شرکت او در زمینه ی کاربرد مواد به کار رفته در باتری ماشین های الکتریکی، پیشرفت های قابل توجهی داشته است. هنریک فیسکر همچنین اعلام کرد که ماشین های الکتریکی این کمپانی تا پایان نیمه ی دوم سال آینده، رونمایی خواهند شد. ماشین های الکتریکی و لوکس فیسکر، تنها در تعداد محدودی ساخته خواهند شد و با قیمتی نزدیک به مدل های رده بالای تسلا مدل اس به فروش خواهند رسید. فیسکر همچنین اعلام کرده است که روند تولید ماشین های الکتریکی مشتری پسند را آغاز خواهد کرد که از ماشین های تسلا مدل 3 و شورولت بولت نیز ارزان تر خواهد بود. اینطور که به نظر می رسد، فیسکر قصد دارد دقیقا رد پای رقیبان خود را دنبال کند.

منبع: تک بوک