مرسدس بنز در نمایشگاه فرانکفورت 2017 نسخهٔ پروتوتایپ GLC F-Cell را رونمایی کرد. چندی پیش نیز نسخهٔ تولیدی این خودرو معرفی شد و حالا مرسدس بنز اولین نمونه‌های آن‌را به وزارتخانه‌های ملی و منطقه‌ای در آلمان و همین‌طور شرکت‌هایی مثل راه‌آهن آلمان، Air Liquide و… تحویل داده است. سایر شرکت‌ها و افراد حقیقی نیز می‌توانند از طریق برنامهٔ اجارهٔ مرسدس بنز که از بهار سال آینده آغاز می‌شود، GLC F-Cell را در اختیار داشته باشند.

 

این خودرو به قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی منحصربه‌فردی مجهز است که می‌تواند با هیدروژن هم کار کند. به لطف این قوای محرکهٔ نوآورانه، GLC F-Cell ترکیبی از بُرد زیاد با زمان سوخت‌گیری کوتاه در جایگاه‌های هیدروژن را ارائه کرده و هیچ‌گونه آلایندگی تولید نمی‌کند؛ بنابراین، GLC F-Cell اولین خودروی پلاگین‌هیبریدی هیدروژنی دنیا محسوب می‌شود و درنتیجه می‌تواند هم با برق و هم با هیدروژن کار کند.

GLC F-Cell به یک موتور الکتریکی با 210 اسب بخار قدرت مجهز شده است که انرژی موردنیاز آن توسط پکیج باطری‌های لیتیوم یون 13.5 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود. هنگامی‌که خودرو در حالت تمام الکتریکی قرار گیرد، با یک‌بار شارژ کامل این باطری‌ها می‌تواند تا 51 کیلومتر را بپیماید. شارژ باطری‌ها نیز از طریق شارژر 7.4 کیلووات ساعتی و سوکت استاندارد خانگی انجام می‌گیرد. به گفتهٔ مرسدس بنز، شارژ این باطری‌ها از 10 تا 100 درصد حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

اما علاوه بر پکیج باطری، GLC F-Cell به دو مخزن هیدروژن فیبر کربنی هم مجهز شده که می‌توانند 4.4 کیلوگرم هیدروژن را ذخیره کنند. در صورت پُر بودن این مخزن‌ها، خودرو می‌تواند تا 430 کیلومتر را با استفاده از هیدروژن طی کند. بُرد این کراس‌اوور لوکس در حالت هیبریدی نیز به 500 کیلومتر می‌رسد. هنگامی‌که مخازن هیدروژن خالی شوند می‌توان همانند خودرویی با موتور درون‌سوز، آن‌ها را ظرف تنها سه دقیقه در جایگاه‌های هیدروژن پُر کرد. در GLC F-Cell سیستم سلول سوختی جمع‌وجور مثل یک موتور درون‌سوزی معمولی، در محفظهٔ پیشرانه قرار گرفته است درحالی‌که موتور الکتریکی و باطری‌ها هم در بخش عقبی خودرو نصب شده‌اند. مخازن هیدروژن نیز در کف ماشین جای گرفته‌اند.

GLC F-Cell درمجموع به چهار حالت مختلف شامل هیبریدی، F-Cell، باطری و شارژ مجهز است. در حالت هیبریدی، خودرو از هر دو منبع قدرت خود، یعنی الکتریسیته و هیدروژن استفاده می‌کند اما در حالت F-Cell، ماشین فقط هیدروژن مصرف می‌کند و شارژ باطری‌ها حفظ می‌شود. در حالت باطری نیز GLC به‌صورت تمام الکتریکی کار می‌کند و سیستم سلول سوختی غیرفعال می‌شود؛ و نهایتاً در حالت شارژ هم اولویت اصلی، شارژ کردن باطری‌ها خواهد بود.

مرسدس بنز در ابتدا GLC F-Cell را فقط در شهرهای بزرگ آلمان که از جایگاه‌های هیدروژن بهره‌مند هستند عرضه می‌کند. این شهرها شامل اشتوتگارت، دوسلدوف، برلین، هامبورگ، فرانکفورت، مونیخ و کلن می‌شود. البته GLC F-Cell برای فروش عرضه نمی‌شود و فقط امکان اجارهٔ آن وجود دارد. اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) و حقیقی (افراد معمولی) می‌توانند این کراس‌اوور پلاگین‌هیبریدی هیدروژنی را در برنامه‌های بلندمدت یا کوتاه‌مدت اجاره کنند. در این برنامه‌ها، تمامی تعمیرات و نگهداری خودرو بر عهدهٔ مرسدس بنز خواهد بود.

 

 

منبع: پدال