زمانی که مزراتی در سال 2016 از شاسیبلند لوانته که بر پایهی گیبلی بنا شده رونمایی کرد فروش جهانی آن کاملاً رشد کرد و در طول یک شب دو برابر شد و به جرات میتوان گفت این برند ایتالیایی دوباره احیا شد.
لوانته بعد از گذشت دو و نیم سال هنوز هم خوب کار کرده و اصلیترین بازار این شاسیبلند چین و پس از آن آمریکا، آلمان، ایتالیا و بریتانیا میباشد؛ اما با تمامی این تفاسیر، مشکلی برای پرفروشترین خودروی مزراتی پیش آمده است.
محبوبترین مدل لوانته مجهز به پیشرانهی 6 سیلندر توربودیزل بوده و البته جای تعجب هم ندارد چراکه همین نسخه ارزانترین مدل لوانته میباشد؛ اما همهی ما میدانیم که چه بر سر خودروهای دیزلی آمده بنابراین علیرغم اطلاع از این موضوع، حداقل در بریتانیا، لوانته ی دیزلی همچنان 70 درصد از کل فروش این خانواده را به خود اختصاص داده است.
اما فرصتی دست داد که برای اولین بار پشت فرمان مدل بنزینی 6 سیلندر 3 لیتری لوانته بنشینیم. این خودرو در تریم پایه بهای رقابتی 61425 پوندی داشته و از قلب آهنین 6 سیلندر توئین توربوی 345 اسبی بهره میبرد. این شاسیبلند قلدر تنها در عرض 6 ثانیه از سکون به تندی 96 کیلومتر در ساعت میرسد درحالیکه شتاب مدل دیزلی 58315 پوندی برابر با 6.9 ثانیه است. البته از نظر مصرف سوخت، مدل بنزینی کمی پرمصرف میباشد.
البته مدلهای اسپورت تر یا لوکستر با همان پیشرانه هم در دسترس هستند ولی قیمت 69425 پوندی دارند. نسخهی لاکچری این خودرو گرن لوسو نام داشته و مدل اسپورت تر نیز گرن اسپورت خوانده میشود اما جدای از تریم های متفاوت کابین و برخی عناصر طراحی متمایز، کلیت خودروها مشابه هم هستند. البته نمای جلوی مدل گرن اسپورت گیراتر میباشد.
در داخل کابین شاهد بازطراحی کنسول مرکزی و وجود اهرم دندهی جدید برای گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هستیم. همچنین پوشش چرم صندلیها در همهی نسخهها نیز بهبود یافته است. در بدنهی خودرو شاهد چراغهای جلوی LED جدید، رنگهای متمایز و رینگهای بزرگتر 20 اینچی و 21 اینچی آپشنال هستیم. همچنین تریم جدید نریسیمو هم در دسترس است که ظاهر خودرو را به رنگ مشکی درمیآورد.
تمامی مدلهای 6 سیلندر بنزینی لوانته دارای همان فرمان برقی معرفی شده در گیبلی سال پیش بوده و همگی بهصورت استاندارد از سیستم تعلیق بادی تطبیقپذیر مزراتی سود میبرند. این خودروساز با افتخار اعلام کرده هیچ رقیب دیگری با این ویژگیها عرضه نمیشوند هرچند گزینههای یاد شده بهصورت سفارشی در رنجروور و پورشه کاین وجود دارند.
صادقانه باید گفت لوانته در جاده ویژگیهای متفاوتی را نشان میدهد. در یک طرف این خودرو احساس چابکی غیرعادی برای چنین شاسیبلند بزرگ و سنگینی دارد. این خودرو از نظر فیزیکی بزرگتر از رنجروور و کاین بوده اما در پشت فرمان چنین چیزی را نمیتوان حس کرد.
پیشرانهی 6 سیلندر توئین توربوی خودرو نیز قوی بوده اما پرفورمنس آن حرف اول را در این کلاس نمیزند. برای مشاهدهی بهترین عملکرد باید دور پیشرانه را کاملاً بالا ببرید و هرگز آن قدرت سطح میانی موجود در کاین توربو را نخواهید داشت هرچند پیشرانه با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک کوپل شده است. این در حالی است که در مدل گرن لوسوی حاضر در تست پدال شیفتر وجود ندارد. این پدال شیفترها آپشن 270 پوندی بوده که برای یک مزراتی 70 هزار پوندی بیمعنی نشان میدهد.
با این وجود شما میتوانید مزراتی لوانته را با یک حس جوان پسندانه ناب برانید و از آن ناامید نشوید. سواری خودرو بهطور سورپرایز کنندهای تیز بوده و مخصوصاً اگر حالت اسپورت را انتخاب کنید شاهد تیزتر شدن دامپرها، سنگین شدن فرمان و طنین بیشتر اگزوز خواهید بود.
اما از طرف دیگر به آرامش و رفاه کابین و به ویژه کیفیت سواری میرسیم که جالب نیست. سواری خودرو حتی در حالت کامفورت نیز سفت و ناهنجار بوده و صدای زیادی از لاستیکها به کابین راه مییابند.
بالاتر از همهی اینها، چیزی که جلبتوجه میکند نبود احساس کیفیت اساسیای است که در کابین رقبای اصلی دیده میشود. البته فضای کابین و بار مناسب ارزیابی میشود.
با این تفاسیر، لوانته خودرویی جالبتوجه برای رانندگان مشتاقی است که نمیخواهند مثل همه باشند. این خودرو در برخی موارد عالی بوده اما در برخی دیگر کم میآورد و در برخی هم ناامیدکننده است. هرچه که باشد لوانته یک مزراتی است…
جدیدترین نسخهی پرفروشترین محصول مزراتی خوب عمل میکند اما پیشروی کلاس نیست. پرفورمنس لوانته پشت سر پورشه کاین توربو قرار میگیرد و از نظر مصرف سوخت و آلایندگی نیز اوضاع بهتر نیست. کیفیت کابین نیز با وجود فضای زیاد بهترین نیست؛ اما لوانته در جاده جذابیت اصلی خود را نشان میدهد و مدل 6 سیلندر پایه نیز قیمتگذاری خوبی دارد. لوانته در کل ترکیبی از نقاط قوت و ضعف بوده و به همین خاطر یک مزراتی ناب است.
مشخصات مزراتی لوانته گرن لوسو
- قیمت: 69425 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی بنزینی
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- قدرت/گشتاور: 345 اسب بخار/500 نیوتون متر
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6 ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 12 لیتر در هر صد کیلومتر
- موعد عرضه: هماکنون
منبع: autoexpress
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.