مرسدس بنز S550E مدل 2017 با قابلیت شارژ بی سیم عرضه خواهد شد

مرسدس بنز S550E مدل 2017 فیس لیفت شده و برای اولین بار است که با سیستم شارژ بی سیم ارائه خواهد شد. این مدل با وجود چنین قابلیتی، اولین تجربه تجاری از یک سیستم شارژ بی سیم برای وسایل نقلیه الکتریکی (WEVC)  بر روی یک پلاگین هیبریدی است.

سیستم WEVC قرار گرفته در مدل S550E مدل 2017، توسط یک شرکت در جه یک الکترونیکی که مجوز رسمی تکنولوژی هالو کوالکام را در اختیار دارد، تولید شده است. کمپانی کوالکام می گوید که تکنولوژی هالو قبل از این، توسط بی ام دبیلو i8 در مسابقات فرمول E مورد آزمایش قرار گرفته بود. مرسدس بنز S550E نیز درست به مانند مدل i8 بی ام دبلیو به سیستم شارژ بی سیم مجهز شده است. با این ویژگی، مدل فیس لیفت شده مرسدس بنز S550E  به راحتی می تواند از طریق یک پد نصب شده در پارکینگ شارژ شود. به ادعای کمپانی کوالکام، هالو توانسته با استفاده از رزونانس القای مغناطیسی برای انتقال انرژی، فرایند شارژ خودرو از طریق بی سیم را تا 90 درصد بهبود دهد.

این کمپانی همچنین می گوید، بازده قدرت نیز افزایش یافته است. در حال حاضر این سیستم با قدرت 3.6 کیلووات کار خود را انجام می دهد که برای یک پلاگین هیبریدی با یک باتری کوچک، به مانند مرسدس بنز S550E  که به یک باتری لیتیوم – یونی 8.7 کیلووات ساعتی مجهز است، مناسب خواهد بود. آنتونی تامسون  (Anthony Thomson)، معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی کوالکام، جزئیات بیشتری از برنامه های شارژ بی سیم این کمپانی برای آینده را بازگو کرد. سیستم هالو (Halo system) با استفاده از یک پد با کویل های متعدد و انتقال انرژی از طریق یک میدان مغناطیسی متراکم به خودروی مورد نظر منتقل می شود. این انرژی، توسط پدی در حد و اندازه های یک لپ تاپ که در زیر اتومبیل نصب شده، دریافت می شود.

عملکرد این سیستم تا 800 ولت نیز در دسترس است؛ اما در بیشتر مواقع این ولتاژ در حدود 400 ولت خواهد بود. تامسون می گوید که بیشتر سیستم های تجاری حداکثر نرخ 11 کیلووات دارند؛ اما کوالکام توانسته تا به نرخ 125 کیلووات دست یابد که برای شارژ اتوبوس های برقی بزرگ در بریتانیا مورد استفاده است. در نهایت تامسون می گوید که این تکنولوژی می تواند بر روی جاده ها نیز به کار گرفته شود. با این روش، خودروهای الکتریکی قادرند تا در حین حرکت نیز شارژ شوند. هم اکنون کمپانی کوالکام در حال کار بر روی استقرار سیستم های شارژ بی سیم بر روی جاده برای نشان دادن امکان قرار دادن زیرساخت های شارژ بی سیم در بزرگراه های آینده است. چنین سیستمی می تواند برای اولین بار در مناطق شهری پرجمعیت راه اندازی شود. برای آنکه این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود، ماشین های برقی آینده باید از باتری های کوچک تری برخوردار باشند. باتری های کوچکتر، انرژی کمتری برای حرکت کردن و توقف نیاز دارند.

از آنجا که میدان مغناطیسی می تواند درست به مانند مایکروویو، اشیا را گرم کند. اتومبیل های برقی آینده، به راحتی قادر به تشخیص اشیا و یا حیواناتی هستند که در این حوزه مغناطیسی قرار بگیرند. تکنولوژی هالو می تواند این انتقال انرژی را تا فاصله 250 میلیمتر (حدود یک وجب) با حداکثر قدرت پوشش دهد. چنین فاصله ای از زمین برای SUV ها نیز فاصله کافی و معقولی به نظر می رسد. این سیستم می تواند تا فاصله 150 در 150 میلیمتر تطبیق نبودن پد فرستنده و پد گیرنده را ساپورت کند. در این صورت شما حتما ملزم به قرار دادن کامل این دو پد بر روی یکدیگر، نخواهید بود.

انتظار برای دیدن سیستم شارژ بی سیم تا سال اینده ادامه خواهد داشت. زمانی که مرسدس بنز S550E مدل 2017 از راه برسد، این تکنولوژی جدید نیز رخ نشان خواهد داد. تا آن زمان اندکی صبر کنید و با ما همراه باشید. کمپانی کوالکام (Qualcomm) یک شرکت فناوری، تجهیزات ارتباطی و مخابراتی در ایالات متحده آمریکا است. این کمپانی در ژوئن 1985 در سن دیگو آمریکا تاسیس شد. کوالکام با هدف ارائه سیستم های ارتباطی باکیفیت و ارتباطات راه دور به عنوان یک استارتاپ کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر دارای 157 شعبه در سر تا سر جهان است.

نخستین پروژه کوالکام، راه اندازی ماهواره اومنی تراکس بود و در دهه 1990 اقدام به تولید تجهیزات مخابرات راه دور و تاسیسات شبکه‌ های تلفن همراه کرد. این کمپانی در زمینه تولید پردازنده گوشی های هوشمند نیز ید طولایی دارد. اسنپدراگون، تراشه قدرتمند این کمپانی، یکی از مهمترین پردازنده های به کار رفته در صنعت گوشی های هوشمند است. کمپانی های بزرگی همچون سامسونگ، اچ تی سی، سونی، لنوو (کمپانی مادر موتورلا) و ال جی از پردازنده های ساخت این شرکت استفاده می کنند. این شرکت در زمینه استاندارد سازی شبکه‌های تلفن همراه که در بستر جی‌ اس‌ ام ارائه می‌شود نیز نوآوری‌ های بسیاری داشته‌ است. کوالکام همچنین در طراحی و توسعه سامانه جهانی مخابرات سیار امروزی، سهم بسیاری دارد.

نویسنده: امید اصغرزاده

منبع: motortrend