موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX در مسابقات موتورکراس، مقابل موتورهای بنزینی رقابت می کند

موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX از شرکت آلتا موتورز، اولین موتور الکتریکی است که در رویداد ملی Red Bull Straight Rhythm در مقابل موتورهای بنزینی رقابت خواهد کرد.

هواداران مسابقات موتورکراس ردبول، شنبه ی آینده در پومونا ایالت کالیفرنیا، شاهد یک گام برجسته ی دیگر در عرصه ی موتورسیکلت های الکتریکی در اینگونه از رقابت ها خواهند بود. اینبار، موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX سبک وزن با گشتاور فوق العاده از شرکت کالیفرنیایی آلتا موتورز در این رقابت حضور خواهد داشت.

موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX آلتا موتورز، تنها موتور الکتریکی مسابقات موتورکراس خواهد بود که هدایت آن را جاش هیل، راننده ی حرفه ای سابق در کلاس Lite Class به عهده خواهد داشت. در مسابقات ردبول، قابلیت های زمین یک مسیر سوپرکراس حفظ می شود؛ اما یک تفاوت عمده دارد، در این مسیرها تنها یک مسیر مستقیم نیم مایلی طولانی بدون هیچ گونه پیچ یا گردش در نظر گرفته شده است. مجموعه ای از رقابت های تنگاتنگ و پر فشار، در نهایت به باقی ماندن دو موتورسوار خبره منجر می شود که در مسابقه ی نهایی در مقابل هم به رقابت می پردازند.

شرکت آلتا موتورز، تنها چند ماه است (آگوست گذشته) که روند فروش موتورسیکلت های خود را آغاز کرده است؛ با این حال، این اولین بار نیست که در مسابقات سطوح ملی ظاهر می شود. موتورسیکلت های آلتا موتورز در رویداد سوپر موتو که نوامبر گذشته در ساکرامنتو کالیفرنیا برگزار شد، حضور پیدا کردند و توانستند قهرمانی در کلاس 250 و رتبه ی دوم در کلاس 450 را از آن خود کنند. اوایل سپتامبر (شهریور) گذشته نیز در مسابقات ملی ایندورو، توانستند قهرمانی کلاس vet را به دست آورند.

شرکت هایی همچون ویکتوری و Sarolea در زمینه ی ساخت موتورسیکلت های الکتریکی فعالیت می کنند و با این وسایل نقلیه در مسابقات موتورسواری شرکت کرده اند؛ اما این مسابقات همگی در کلاس موتورهای الکتریکی بوده و تمام موتورهای حاضر، برقی بوده اند که از میان آنها می توان به رویداد TT Zero اشاره کرد. آلتا موتورز با حضور در مسابقات ملی و رقابت در مقابل موتورهای بنزینی، چیزی را هدف قرار داده که تا به حال هیچ کمپانی دیگری انجام نداده است.

مارک فنیگستین، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران آلتا موتورز در این باره خاطر نشان می کند: "ما از عمد در هیچ یک از مسابقاتی که برای موتورهای الکتریکی طراحی شده شرکت نکرده ایم؛ چرا که آن مسابقات نمی توانست قابلیت های موتورسیکلت های الکتریکی ما را در مقابل موتورهای بنزینی به نمایش بگذارد. ما قصد داریم نشان دهیم که با موتورهای الکتریکی می توانیم در سطوح ملی نیز قهرمان شویم."

موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX حاضر در این مسابقه دقیقا مشابه نسخه ایست که برای فروش عرضه شده است؛ البته برخی موارد مربوط به راننده ی حرفه ای مثل دسته ها، دندانه های جای پا و سیستم تعلیق، کمی تغییر کرده اند.

موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX حاضر در این مسابقه دقیقا مشابه نسخه ایست که برای فروش عرضه شده است؛ البته برخی موارد مربوط به راننده ی حرفه ای مثل دسته ها، دندانه های جای پا و سیستم تعلیق، کمی تغییر کرده اند.

این وسیله، از موتور 40.000 دور در دقیقه (که توسط همان کمپانی طراحی شده) بهره می برد که با موتور 5.8 کیلو وات ساعتی همراه شده و به یک باتری 30.8 کیلوگرمی مجهز شده است. ترکیب این موتورها، قدرت 40 اسب بخار و گشتاور 36 پوند فوت را ایجاد می کند که کاهش دنده آن می تواند گشتاور 122 پوند فوتی را در محور جلویی به وجود آورد. این موتور از یک سری نقشه ی از پیش برنامه ریزی شده برخوردار شده که راننده یا موتورسوار بتواند عملکرد موتور را در شرایط و سبک های مختلف، هماهنگ و تنظیم کند. این قابلیت بسیار مفید خواهد بود؛ چرا که گاهی اوقات شرایط جاده عوض شده و در طول دوره ی مسابقه، سخت تر می شود.

یک باتری کامل در موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX می تواند رانندگی دو ساعته را ضمانت کند؛ علاوه بر اینکه، شارژ کامل آن تنها به 2.5 ساعت زمان نیاز دارد. وزن 113 کیلوگرمی این موتورسیکلت، در نتیجه ی طراحی ویژه ی هسته ی شاسی به وجود آمده که به عنوان پوشش موتور خارجی و هاب ساختاری اصلی عمل می کند. به گفته ی شرکت سازنده، از آنجایی که طراحی موتور به شکلی است که وزن را به سمت مرکز وسیله منتقل کرده، تعادل بهتری در موتور به وجود آمده و تجربه ی سواری بهتری را ایجاد می کند.

آلتا در ساخت موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX از سخت افزاهای کمپانی های نام آشنا بهره برده که از میان آنها می توان به Brembo Brakes، Acerbis plastic bits اشاره کرد. در مجموع، سیستم تعلیق WP 4CS برای این موتور طراحی شده است. برای طراحی و توسعه ی این موتورسیکلت الکتریکی، بیش از 6 سال زمان صرف شده است. پتنت های ثبت نشده ی بی شمار و در حال انتظار که همگی به طراحی شاسی و پیشرانه مرتبط بود، از مسائلی هستند که این روند را طولانی تر کرده بود.

علاقه مندان می توانند موتورسیکلت الکتریکی ردشیفت MX را از طریق وب سایت آلتا موتورز و با قیمت 14,995 دلار آمریکا سفارش دهند. نسخه ی بزرگتر 122 کیلوگرمی این موتور، از محدوده ی مسافتی 50 مایل با مدت زمان شارژ 4 ساعت برخوردار است و با قیمت 13,495 دلار آمریکا به فروش می رسد.

نویسنده: زهرا جانعلیزاده

منبع: newatlas