برای تردد با خودروهای شخصی در شهر باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنیم و بر همین اساس استفاده از تاکسی‌های آنلاین به صرفه‌تر خواهد بود. حال شما در نظر بگیرید یه خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ با کارکرد پایین و تازه نفس دارید و شما را نیز دائم به تعمیرگاه نمیبرد، با این خودرو شما باید سالانه برای تردد در یک مسیر ثابت حدود ۱۳ و نیم میلیون تومان هزینه کنید. این در حالی است که در صورت استفاده از تاکسی‌های آنلاین این هزینه حدود ۸ میلیون تومان خواهد شد و اگر از حمل و نقل عمومی استفاده کنید حدود ۲ و نیم میلیون تومان هزینه در سال خواهد داشت. اگر ما بخواهیم زمان از دست رفته در ترافیک را با خودروهای شخصی و تاکسی‌های آنلاین بر این هزینه‌ها اضاف کنیم، خواهید دید که استفاده از خودروی شخصی چقدر برای شما زیان مالی در پی دارد.
خودروی شخصی در یک سال چقدر هزینه دارد
به گزارش خودرو بانک و به نقل از ایران جیب، برای محاسبه هزینه یکسال خودروی شخصی موارد زیادی را باید در نظر گرفت. مهمترین مورد بیمه خودرو است، اعم از بدنه و شخص ثالث. هزینه بیمه شخص ثالث یک خودروی ۲۰۶ صفر کیلومتر امسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. حال اگر بخواهیم بیمه یک ۲۰۶ با عمر کمتر از ۷ سال را در نظر بگیریم حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود که ما در محاسبه خود میانگین را ۲ میلیون تومان در نظر می‌گیریم. هزینه بیمه بدنه نیز بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است که ما میانگین ۵۰۰ هزار تومان را محاسبه می‌کنیم.
در یک سال هزینه‌های دیگری همچون تعمیر و برخی موارد تصادف، عوارضی و خلافی نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در این محاسبه ما تصادف را در نظر نمی‌گیریم و فرض بر قانونمند بودن شما می‌گذاریم. هزینه عوارض خودروی ۲۰۶ در سال حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بوده و خلافی خودرو را هم ۳۰۰ هزار تومان متصور می‌شویم. هزینه‌های تعویض روغن و ضد یخ، فیلترها و سرویس های سالانه و برخی تعمیرات جزئی در سال را ۵۰۰ هزار تومان فرض می‌کنیم. برای محاسبه هزینه بنزین در یکسال نیز فرض می‌کنیم شما در ماه حدود ۱۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنید که در سال مبلغ ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان هزینه بنزین شما می‌شود. حال با جمع کردن این هزینه‌ها حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه شما می‌شود.
سود پول خودرو شما در بانک چقدر است
حال اگر پولی که صرف خرید خودرو کرده‌اید را به عنوان سپرده در بانک در نظر بگیریم، قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۶۰ میلیون تومان است. این پول با سپرده یکساله با سود ۱۵ درصد در یکسال حدود ۹ میلیون تومان می‌شود. پس شما با خرید خودروی ۲۰۶، در یکسال حدود ۹ میلیون تومان را از دست می‌دهید. حال اگر سود بانکی یکساله و هزینه‌های یکساله خودرو را با هم جمع ببندیم حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در یکسال هزینه رفت و آمد با خودروی شخصی شما می‌شود.


هزینه کمتر تاکسی‌های آنلاین نسبت به خودروی شخصی
حالا اگر با وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های آنلاین برای تردد و رفت‌و‌آمد خود استفاده کنیم چقدر هزینه باید کرد؟ به عنوان مثال اگر شما بخواهید با تاکسی‌های آنلاین از مسیر خیابان انقلاب به سمت صادقیه برویم، حدود ۱۲ هزار تومان پول کرایه می‌شود و اگر این مسیر را برای برگشت نیز در نظر بگیرم، روزانه حدود ۲۲ هزار تومان هزینه شما برای تردد روزانه شما می‌شود. با محاسبه ۲۲ هزار تومان روزانه، حدود ۶۶۰ هزار تومان در ماه و ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان در سال هزینه رفت و آمد شما با تاکسی‌های آنلاین می‌شود.
استفاده از حمل و نقل عمومی مناسب‌ترین مدل تردد است
در نظر بگیریم اگر مسیر خیابان انقلاب تا صادقیه که با تاکسی‌های آنلاین حدود ۱۲ هزار تومان هزینه داشت، اگر با حمل و نقل عمومی و مترو این مسیر تردد شود با یک بلیط تک سفره مترو با قیمت ۱۰۰۰ تومان تردد می‌شود که بسیار به صرفه‌تر است. حال اگر بعد از پیاده شدن در خیابان انقلاب اگر بخواهید یک کورس با تاکسی بروید باید حدود ۱۲۰۰ تومان کرایه پرداخت کنید. با احتساب این دو کرایه، هزینه روزانه شما ۶۸۰۰ تومان می‌شود که در ماه حدود ۲۰۴ هزار تومان هزینه رفت و برگشت شما در ماه شده و در یکسال حدود ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هزینه یکسال شما می‌شود. همچنین باید گفت که اگر این مسیر با اتوبوس تردد شود این هزینه مشابه مترو خواهد بود.
یک پنجم خودروهای کشور در شهر تهران
حال با این محاسبات ساده که نشان می‌دهد استفاده از خودروهای شخصی به زیان اقتصادی خانواده‌ها بوده و اقتصاد ملی را نیز تهدید می‌کند و استفاده از حمل و نقل عمومی بسیار به صرفه‌تر است، اما با این وجود مردم کشورمان بیشتر علاقمند به استفاده از خودروهای شخصی در ترددهای داخل شهر و مسافرت‌های بین شهری هستند و حمل و نقل عمومی را از نظر مزیت اقتصادی کم اهمیت کرده است و سازمان‌های مرتبط از جمله راه‌آهن و سازمان هواپیمایی کشوری هر ساله از ریزش مسافران خود می‌گویند. بر اساس آمار منتشر شده حدود ۲۰ میلیون خودرو در کشور پلاک شده است که حدود ۴ میلیون از این تعداد خودرو یعنی یک پنجم آن در شهر تهران تردد می‌کنند. همچنین بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی در سال ۹۶ حدود ۴۹.۴ درصد خانوارها از خودروی شخصی، ۱۶ درصد موتورسیکلت و ۱۳.۱ درصد نیز از دوچرخه برای ترددهای خود استفاده کرده‌اند. بر اساس همین آمار مخارج سال گذشته یک خانوار شهری، حمل و نقل با رقم ۴۴ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۱۵۶ ریال ۱۰.۶ درصد و کالا و خدمات متفرقه با ۳۴ میلیون و ۵۹۲ هزار ریال، ۸.۲ درصد را تشکیل داده‌اند.
سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش ریلی کشور که در تاریخ یکشنبه ۱۱ آذرماه برگزار شد، اظهار داشت: ما حدود ۱۰۰ میلیارد نفر سفر حومه‌ای در کشور داریم که کریدورهای ریلی ما قادر به انجام ۴۰ میلیارد نفر سفر هستند، اما سهم ریل در سفرهای مردم زیر ۵ درصد بوده که باعث تاسف است. وی در ادامه درباره آلودگی شهر تهران و راهکارهای کاهش این آلودگی بیان داشت: ۳۰ درصد خودروهای ورودی و خروجی به شهر تهران متعلق به خودروهای حومه تهران هستند که اگر بتوانیم این درصد را به خط ریلی منتقل کنیم حجم زیادی از آلودگی شهر تهران کاسته خواهد شد.
 

منبع: خودرو بانک