ایران کشور پهناوری است، چنان وسیع که هیچ‌کس نمی‌تواند در طول عمر خود از تمام نقاط آن دیدن کند. این کشور چنان زیبا است که هر کس آرزو دارد از سواحل خزر تا پهنه‌ی نیلگون خلیج‌فارس را به تماشا بنشیند؛ اما بعضی مسیرها بهتر است طی نشده باقی بمانند.


آستانه تحمل در مقابل سرما، گرما و باران در افراد مختلف متفاوت است. همین موضوع درمورد نحوه مراقبت از خود در مواقع خطر نیز صادق است.


چه زمانی به خاطر متغیرهای محیطی باید موتورسیکلت را در گاراژ نگه داشت؟
چه زمانی مشخص می‌شود که ریسک موتورسواری، بیشتر از منافع آن است؟ در اینجا سعی داریم مرز بین آن‌ها را مشخص کنیم.

آب‌وهوای نامطبوع


موتورسواری در باران مشکل چندانی نیست، البته اگر با سرعت کم‌برانید و برای موقعیت‌های خطرناک آماده‌باشید.
اگر هواشناسی باران شدید و یا باد شدید پیش‌بینی کرده، بهتر است از موتورسواری منصرف شوید و یا از اتومبیل استفاده کنید.

گرمای طاقت‌فرسا


دمای هوای بیشتر از ۴۰ درجه ریسک گرمازدگی را افزایش می‌دهد مخصوصاً اگر پوست بدن شما در معرض نور خورشید و یا باد قرار داشته باشد. استفاده از لباس با تهویه مناسب و به‌همراه داشتن آب کافی کمک‌کننده خواهد بود اما برنامه‌ریزی برای حرکت در هنگام عصر به دلیل کاهش دمای هوا و مدیریت بهتر دمای بدن، حرکت زیرکانه‌تری خواهد بود.

سرما


موتورسواری در دمای ۱۰ درجه چندان بد به نظر نمی‌رسد، اما احساس سرما در هنگام موتورسواری دوچندان خواهد بود، آن‌هم به دلیل خاصیت سردکنندگی باد.


در هنگام موتورسواری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نسیمی که بر روی لباس و دیگر قسمت‌های بدنتان احساس می‌کنید باعث می‌شود دمای ۱۰ درجه هوا در حالت سکون به حدود ۴ درجه تقلیل یابد. اگر مدت‌زمان زیادی در این حالت قرار بگیرید احتمال سرمازدگی افزایش چشمگیری خواهد یافت.
اگر به‌اجبار در سرما موتورسواری می‌کنید حتماً از البسه مناسب استفاده کنید.

منطقی ماندن


موتورسواری حال موتورسوار را بهتر می‌کند. (یه جورایی شارژ میشی!) اما موتورسواری در هنگام خشم می‌تواند قضاوت فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. خشم سرکوب‌شده، شکست عاطفی و یا ناامیدی می‌تواند باعث حواس‌پرتی، تأخیر در تصمیم‌گیری و یا تقویت رفتارهای احمقانه شود.

سلامتی


در بعضی مواقع بدن توانایی لازم برای استفاده از موتورسیکلت را ندارد. این مورد غالباً در زمان خستگی شدید، دوران نقاهت بیماری و صدمات و یا هرگونه مشکلات پزشکی دیگر اتفاق می‌افتد.

ریسک زیاد، نفع کم


اگر درزمانی‌که ریسک استفاده از موتورسیکلت بیشتر از منافع آن باشد، اقدام به موتورسواری نکنید بسیار بهتر خواهد بود. اگر سفر  مخاطره‌آمیزی در پیش دارید بهتر است آن را در آخر هفته، زمانی که وقت بیشتری دارید انجام دهید.
بعضی مواقع کیفیت بهتر از کمیت است.

 

 

منبع: پدال