در نمایشگاه لس‌آنجلس امسال، نسل جدید دو خودروی کامپکت ژاپنی یعنی مزدا سه و تویوتا کرولا رونمایی شدند. این دو خودروی کامپکت، رقیب مستقیم یکدیگر محسوب می‌شوند؛ بنابراین پیش از آنکه به نمایندگی‌های فروش برسند، قصد داریم با توجه به اطلاعاتی که فعلاً توسط سازندگان اعلام شده، آن‌ها را باهم مقایسه کنیم. البته تویوتا اطلاعات زیادی از نسل جدید کرولا منتشر کرده اما فعلاً اطلاعات زیادی از نسل جدید مزدا سه در دست نیست و ناچاراً باید به مشخصات کلی بسنده کنیم.

 

قوای محرکه

 

مزدا سه

تویوتا کرولار

پیشرانه2.5 لیتری I41.8 لیتری و 2 لیتری I4
قدرت؟140 و 170 اسب بخار
گشتاور؟؟
گیربکس6 سرعته دستی و اتوماتیک6 سرعته دستی و CVT

مزدا نسل جدید مدل سه را به پیشرانهٔ جدید خود بنام اسکای‌اکتیو X مجهز کرده که در آن بجای استفاده از سیستم سنتی جرقه، از روشی مشابه پیشرانه‌های دیزلی استفاده شده و مخلوط سوخت و هوا تا جایی فشرده می‌شود که بدون نیاز به جرقه احتراق صورت گیرد؛ اما مزدا فعلاً هیچ اطلاعاتی از این پیشرانه منتشر نکرده است. از سوی دیگر، تویوتا هم برای نسل جدید کرولا نسخه‌های هیبریدی ارائه کرده که حداکثر مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و قطعات سیستم هیبریدی تأثیری بر فضای داخلی خودرو نخواهد داشت. در همین حال، مزدا هم امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک را برای نسل جدید سه فراهم کرده که کشش بیشتری را در مسیرهای لغزنده ایجاد می‌کند؛ بنابراین هرکدام از این خودروهای کامپکت ژاپنی ویژگی خاصی دارند که می‌تواند خریداران را به سمت نمایندگی‌های فروش خود بکشاند.

تجهیزات

در صنعت خودروسازی امروزی، برای برخورداری از توانایی رقابت، حتی در کلاس کامپکت هم ارائهٔ تکنولوژی‌های پیشرفته الزامی است. در این زمینه، نسل جدید مزدا سه به یک نمایشگر 8.8 اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده که در بالای داشبورد قرار گرفته و برای کنترل آن‌هم یک کنترلر دوار روی کنسول میانی پشت دسته‌دنده تعبیه شده است. در این خودرو سیستم صوتی استاندارد دارای هشت بلندگو است اما امکان سفارش یک سیستم Bose با دوازده بلندگو هم وجود دارد. مزدا در این خودرو همچنین مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های کمک‌راننده را هم ارائه کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به دوربین‌های تشخیص خستگی راننده، هشدار ترافیک جلو و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد که می‌تواند در سرعت‌های کم مثل ترافیک‌ها، حرکت، ترمز گیری و فرمان خودرو را کنترل کند.

تویوتا برای نسل جدید کرولا به‌صورت استاندارد در تیپ پایهٔ L یک نمایشگر هفت اینچی را برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته اما تیپ‌های دیگر همگی به نمایشگر هشت اینچی مجهز هستند. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های کرولای جدید اما برخورداری از جدیدترین نسخه از نرم‌افزار Entune تویوتا است که از کارپلی اپل پشتیبانی و اینترنت وای فای را ارائه می‌کند. در تیپ‌های XSE و XLE هم بجای سیستم صوتی استاندارد با شش بلندگو، سیستم JBL با نُه بلندگو به همراه ناوبری ارائه می‌شود. نسل جدید کرولا به‌صورت استاندارد به یک نمایشگر 4.2 اینچی در صفحه آمپر خود مجهز است اما امکان یک صفحه آمپر تمام دیجیتالی هفت اینچی هم برای آن وجود دارد. تمامی تیپ‌های این کامپکت ژاپنی به پکیج ایمنی Safety Sense تویوتا هم مجهز شده‌اند که شامل ترمز پیش از برخورد، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و کمک به حفظ حرکت میان خطوط، نوربالای خودکار و تشخیص علائم ترافیکی می‌شود.

طراحی ظاهری

زیبایی و جذابیت طراحی یک خودرو به سلیقهٔ بیننده بستگی دارد و نمی‌توان در این زمینه قضاوتی کلی داشت اما بااین‌حال با نگاه به نسل جدید مزدا سه و تویوتا کرولا به‌وضوح مشخص است که طراحان مزدا رویکرد پویاتر و پرانرژی‌تری را نسبت به همتایان خود در تویوتا در پیش گرفته‌اند. طراحی نسل جدید کرولا تکاملی از نسل قبلی است. در بخش پایینی نمای جلویی این خودرو فرم آشنای قبلی حفظ شده اما این ویژگی با کاپوت تیزتر و چراغ‌های باریک‌تر همراه شده است. در پروفیل جانبی، نیز کرولا بسیار به نسل قبلی خود شباهت دارد اما در بخش عقبی نمای زاویه‌دارتری دیده می‌شود.

در سمتی دیگر، مزدا سه جدید قرار گرفته که همچنان در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک تولید می‌شود و در طراحی آن نشانه‌هایی از کانسپت Kai سال 2017 دیده می‌شود. این خودرو از دماغه‌ای تیز با جلوپنجره‌ای بزرگ و چراغ‌های باریک برخوردار است که نمایی تهاجمی به بخش جلویی آن بخشیده‌اند. ستون C بسیار پهن در نسخهٔ هاچ‌بک این ماشین نیز هرچند ممکن است برای دید رو به بیرون مناسب نباشد اما نمای جذابی به خودرو بخشیده است.

قیمت و زمان عرضه

همانند جزئیات دیگر این دو خودرو، هنوز اطلاعاتی از زمان عرضه و قیمت آن‌ها نیز منتشر نشده است. البته تویوتا در این زمینه اطلاعات بیشتری ارائه کرده زیرا گفته است که نسل جدید کرولا در اوایل سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن از کمتر از 20 هزار دلار آغاز می‌شود اما مزدا فعلاً فقط عرضهٔ نسل جدید سه را برای اوایل سال آینده تأیید کرده و هیچ جزئیات دیگری منتشر نکرده است.

 

منبع: Motor1

 

منبع: پدال