مدیر ارشد اجرایی نیسان سکان هدایت میتسوبیشی را نیز در دست می گیرد

بالاخره پس از مذاکرات بسیار، در نهایت میتسوبیشی به طور رسمی انتصاب کارلوس گوسن (Carlos Ghosn) به عنوان ریاست این مجموعه را اعلام کرد. این سمت قبل از این در اختیار اسامو ماسوکو (Osamu Masuko) بود، البته او به عنوان مدیر ارشد این کمپانی خودروسازی فعلا در سمت خود باقی خواهد ماند. نیسان در نهایت با امضای این قرار داد، 34 درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار گرفت. این معامله نیسان را به عنوان بزرگترین سهامدار میتسوبیشی معرفی می کند. گوسن در بیانیه ای اعلام کرد: “ترکیب شدن نیسان با کمپانی های میتسوبیشی موتورز و رنو، یک نیروی تازه نفس قدرتمند در عرصه خودروسازی جهان معرفی خواهد کرد. یکی شدن این سه کمپانی یکی از بزرگترین گروه های خودروسازی جهان را در مقیاس تجاری، دستیابی به تکنولوژی های موفق و قابلیت های ساخت خودرو برای پوشش تقاضای های مشتریان در هر بخشی از بازار و با هر جغرافیای منطقه ای را شامل خواهد شد.”

کارلوس گوسن موقعیت شغلی جدید خود را در ماه دسامبر (حدودا دو ماه دیگر) بر عهده می گیرد. او همچنین قصد دارد تا تغییراتی در بخش اجرایی ایجاد کرده و سه نفر از نمایندگان نیسان را به اعضای هیئت مدیره میتسوبیشی اضافه کند. گوسن پیش بینی می کند که این اتحاد بتواند صرفه جویی مالی قابل ملاحظه ای برای سال 2017 برای این دو کمپانی به همراه داشته باشد. به اعتقاد او نیسان و میسوبیشی با امضای این قرار داد به ترتیب چیزی در حدود 231 میلیون دلار و 240 میلیون دلار صرفه جویی مالی خواهند داشت.

گزارش های منتشر شده زیادی حاکی از آن است که گوسن در حال آماده کردن خود برای به دست گرفتن سکان هدایت میتسوبیشی موتورز (Mitsubishi Motors) است. او در حال حاضر به عنوان مدیر اجرایی نیسان و رنو در حال قدرت نمایی است. شایعات زیادی روایت می کنند که اگر او ریاست میتسوبیشی را نیز بر عهده بگیرد، قدرت بسیاری در اختیار خواهد داشت و می تواند تغیرات گسترده ای اعمال کند. اسامو ماسوکو، رئیس و مدیر ارشد فعلی میتسوبیشی تا ماه دسامبر است؛ هر چند که گزارش های منتشر شده زیادی خبر از باقی ماندن او به عنوان مدیر ارشد این مجموعه، حکایت می کنند.

همان طور که از قبل نیز بدان اشاره شد، نیسان در حال نهایی کردن قرارداد خود با میتسوبیشی برای در اختیار گرفتن 34 درصد از سهام این کمپانی است. نیسان اعلام کرد که با اتفاقاتی که در ماه مه بوقوع پیوست، میتسوبیشی به جعل آمار و ارقام مصرف سوخت در تعدادی از وسایل نقلیه خود برای بیش از دو دهه، اعتراف کرد. برخی از این وسایل نقلیه تحت پلاک نیسان فروخته شده بودند. بحران هایی که به تازگی گریبان گیر میتسوبیشی شده بود، باعث شد تا این کمپانی به اتحاد با نیسان تمایل زیادی نشان دهد. اسامو ماسوکو در ماه مه به دنبال بیشتر شدن خبرهای مربوط به اتحاد و همکاری با نیسان گفت: "ما به دنبال دستیابی به ارزش های بلند مدت، از طریق تعمیم همکاری های استراتژیک خود هستیم.”

کارلوس گوسن در ماه مه اعلام کرد: “ما به دنبال تغییر در میتسوبیشی نیستیم. میتسوبیشی به خودی خود تغییر خواهد کرد. ما می رویم تا میتسوبیشی را در انجام این کار حمایت کنیم.”

از آن زمان تا کنون تعدادی از مدیران ارشد میتسوبیشی در بخش های مختلف، استعفا داده اند. در همین حال یکی از مدیران عالی رتبه سابق بخش R&D نیز نقشی کلیدی در میسوبیشی بر عهده گرفته است. این معامله با در دست گرفتن کنترل سهام میتسوبیشی که احتمالا در اواخر امسال اتفاق می افتد، کامل خواهد شد. به گزارش بلومبرگ، اتحاد مثلث رنو – نیسان – میتسوبیشی، این گروه خودروسازی را به چهارمین قدرت برتر در این صنعت تبدیل خواهد کرد.

منبع: تک بوک