استون مارتین اخیراً از پیشرانه‌ی فوق‌العاده‌ی هایپرکار والکری رونمایی کرده است. این پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6.5 لیتری تنفس طبیعی که از کمک هیبریدی هم برخوردار است توسط کاسورث توسعه یافته و قدرت شگفت‌انگیز 1000 اسب بخاری داشته و تا دور 10500 فریاد خواهید کشید. البته گشتاور 740 نیوتون متری آن در دور 7 هزار حاصل می‌شود. این قدرت عظیم البته با عیبی همراه است چراکه پیشرانه تنها 100 هزار کیلومتر کار خواهد کرد.


بروس وود یکی از مدیران کاسورث می‌گوید این کمپانی پیشرانه را تنها برای نگهداری‌های روتین موردنیاز تا پایان عمر سرویس خود طراحی کرده است. او می‌گوید:

انتظار ما کارکرد تا 100 هزار کیلومتر است و پس از آن پیشرانه جایگزین خواهد شد. البته منظور من این نیست که پیشرانه به‌طور کامل از بین خواهد رفت بلکه برخی از قطعات دیگر قابل استفاده نخواهند بود. واقعیت این است که اگر مالکی به این نقطه برسد ما پیشرانه را باز کرده و تست اوراق آن را انجام خواهیم داد. اگر بلوک پیشرانه مشکلی نداشته باشد دلیلی برای بازسازی آن با پیستون‌ها و سوپاپ‌های جدید وجود نخواهد داشت.


وود همچنین مشخصات کمی متفاوت برای توانایی دور گرفتن پیشرانه را اعلام کرده است. اگرچه بیانیه‌ی رسمی استون مارتین نشان می‌دهد ردلاین این پیشرانه 11100 است وود می‌گوید محدودیت دور گرفتن پیشرانه تا 11200 دور بوده و در دور 11400 سوخت‌رسانی به قلب تپنده والکری متوقف خواهد شد.


به منظور دست‌یابی به این ویژگی‌های دیوانه کننده، استون مارتین می‌گوید پیستون‌ها از آلومینیوم و روش مشابه با پیشرانه‌های فرمول 1 تولید می‌شوند. همچنین میل‌لنگ 50 درصد سبک‌تر از میل‌لنگ پیشرانه سوپرکار وان 77 می‌باشد.


البته طول عمر یک پیشرانه می‌تواند بدتر هم باشد زیرا رئیس مرسدس-ای ام جی آقای توبیاس موئرز گفته هایپرکار وان تنها 50 هزار کیلومتر کار کرده و پس از آن باید بازسازی شود. پیشرانه‌ی 6 سیلندر 1.6 لیتری توربو به همراه 4 واحد الکتریکی در هایپرکار وان قدرت بیش از 1000 اسب بخاری خواهد داشت و ردلاین آن نیز تا 11 هزار دور خواهد بود.

 

منبع: پدال