لیوسید موتورز با عرضه خودروی الکتریکی خودران خود در سال 2018 به رقابت با تسلا می پردازد

بازار ساخت خودروهای خودران و ماشین های الکتریکی داغ داغ است و هر از گاهی از گوشه و کنار جهان کمپانی بزرگ یا نو ظهوری اعلام می کند که قصد دارد تا یک محصول الکتریکی و بدون راننده ای را روانه بازار کند و برای ایجاد حس رقابت، چه کمپانی می تواند بهتر از تسلا باشد! کمپانی سازنده باتری و پیشرانه های خودرو،Atieva  با ریبرندینگ کردن نام تجاری خود به لیوسید موتورز (Lucid Motors) ، به دنبال خلق یک محصول لوکس بزرگ، خودران، الکتریکی و با کارایی بالاست که تا دو سال آینده وارد بازارهای جهانی خواهد شد.

تسلا موتورز (Tesla Motors) یکی از پیشگامان و بزرگان عرصه ساخت خودروهای الکتریکی است، نام این کمپانی برای بسیاری از مردم جهان و به خصوص آمریکایی ها، نامی شناخته شده است. تسلا برای اولین بار نشان داد که ساخت ماشین های الکتریکی خودران، تنها یک رویای دست نیافتنی نبوده و می توان آن را به زندگی واقعی مردم نیز وارد کرد. اکنون درهای ورود به این صنعت کاملا باز است و رقابت در این بخش هر روز سخت تر و پیچیده تر می شود. فارادی فیوچر و لی اکو (LeEco) کار را از مدتی قبل و با هدف ارائه یک خودروی لوکس با کارایی فوق العاده ی ماشین های الکتریکی و البته با قابلیت رانندگی خودران آغاز کرده اند و همچنین بسیاری از کمپانی های دیگری که خود را برای ورود به این بازار آماده می کنند. آخرین آنها نیز، همین کمپانی لیوسید موتورز است.

لیوسید موتورز در سال 2007 تشکیل شد،Lucid  که تا همین ماه قبل به عنوان Atieva شناخته می شد، در توسعه باتری های لیتیومی و تکنولوژی های مربوط به پیشرانه های الکتریکی مشغول است. این کمپانی برای اتوبوس های الکتریکی چینی نیز پکیج های بزرگ باتری می سازد؛ اما با این تغییر نام جدید، آنها به دنبال هدف بزرگتری می گردند، رقابت با تسلا و ایلان ماسک، هدفی است که مدیران این کمپانی آن را برای سال 2018 در سر می پرورانند.

عملکرد و سابقه این کمپانی کاملا روشن است. این کمپانی پیش از این، یک ون آزمایشی از یک مرسدس بنز ویتو (Mercedes Vito) ساخته بود، این غول 5000 پوندی (حدود 2270 کیلوگرم) به لطف یک موتور 900 اسب بخار می تواند در حدود 3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

آنها همچنین افراد لایقی را نیز به خدمت گرفته اند. پیتر راولینسون (Peter Rawlinson) به عنوان مدیر ارشد فناوری، هدایت این تیم را بر عهده گرفته است. او معاون ارشد سابق بخش مهندسی خودرو در تسلا بود و کسی است که در کمپانی های لوتوس و جگوار هم مسئولیت هایی بر عهده داشته است. افراد جدید دیگری از تیم های مهندسی مزدا، فولکس واگن، آئودی، اوراکل و استارتاپ های متعددی از سیلیکون ولی نیز به خدمت گرفته شده اند.

لیوسید موتورز، با قرار دادن مقر خود در پالو آلتو (Palo Alto) در کالیفرنیا - فاصله چندانی از تسلا ندارد – اعلام کرده که مراحل تولید خود را در ایلات متحده انجام خواهد داد.

لیوسید تاکنون هیچ جزئیاتی از اولین خودروی الکتریکی بدون راننده خود منتشر نکرده است و مسلما باید برای دریافت جزئیات بیشتر، مدتی را به انتظار بنشینیم؛ اما نه انتظار چندان طولانی مدتی!

لیوسید تاکنون هیچ جزئیاتی از اولین خودروی الکتریکی بدون راننده خود منتشر نکرده است و مسلما باید برای دریافت جزئیات بیشتر، مدتی را به انتظار بنشینیم؛ اما نه انتظار چندان طولانی مدتی!

باتری هایی که با استفاده از تکنولوژی Atieva ساخته می شوند، به لطف استفاده از سیستم های خنک کننده و نرم افزارهای مدیریت قدرت، چیزی در حدود 20 درصد انرژی چگال شده تری دارند. محدوده حرکتی که باتری های این کمپانی ارائه می دهند، 300 مایل (480 کیلومتر) است و البته نسخه ای در دست بررسی است که این مسافت را به بیش از 400 مایل (640 کیلومتر) افزایش خواهد داد. وضعیت شارژ سریع همچنان بلاتکلیف است. این کمپانی هنوز بین استفاده از سیستم های استاندارد CHAdeMO یا J1772 مردد باقی مانده است؛ بنابراین در این زمان نمی توان به طور دقیق در این باره اظهار نظری کرد.

البته رقابت با تسلا نه تنها برای لیوسید که برای بسیاری از بزرگان این عرصه بسیار سخت و مشکل نشان می دهد. قدرت عجیب مدل S تسلا که شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در زیر 3 ثانیه به دست می آورد، از آن خودرویی ساخته که به راحتی می تواند با شتاب سوپراسپرت های امروزی تنه به تنه حرکت کند. یکی از ویژگی های کلیدی در خودروی برقی خودران لیوسید یک سایبان شیشه ای بزرگ خواهد بود که منظره ای وسیع از روبرو و آسمان بالای سر سرنشینان را در اختیارشان قرار خواهد داد. انتظار می رود که چراغ های جلویی هوشمندی نیز در این خودرو به کار گرفته شود. با قرار دادن بیش از 6000 میکرو لنز کوچک در هر طرف، این ماشین قادر است تا به طور هوشمندانه ای نور بالا و نور پایین خود را هدایت کند.

درست به مانند تمامی مدل های تسلا، ماشین لیوسید با قابلیت سیستم خودران کامل و با تمام سنسورها و قابلیت های محاسباتی که برای این گونه سیستم ها وجود دارد، ساخته خواهد شد . تصاویر کمی که از این خودرو منتشر شده، چیز زیادی را بازگو نمی کند؛ اما مطمئنا یک محصول رده بالا را به ما نشان می دهد. این خودرو به احتمال زیاد با گزینه های ارتباطی اندروید اتو (Android Auto) و اپل کارپلی (Apple CarPlay) عرضه شده و آن طور که مشخص است یک صفحه نمایش آمولد (AMOLED) تمام رنگی در جلوی داشبورد خودنمایی خواهد کرد.

داشتن یک ماشین به این شکل و شمایل و با به کارگیری تکنولوژی های خودران، تامین لوازم جانبی و کارخانه ای که بتواند این محصول را برای دو سال دیگر آماده و روانه بازارهای جهانی کند، کار بسیار دشواری خواهد بود؛ اما به نظر می رسد، این کار می تواند با حمایت قوی از سوی سرمایه گذاران چینی و همچنین تجربیات اعضای سیلیکون ولی به سرانجام برسد. باید منتظر بود! شاید بتوان در دو سال آینده به احترام یک محصول قابل قبول، کلاه را از سر برداشت و تمام قد ایستاد، شاید!

منبع: تک بوک