اولین محموله جهان با کامیون خودران جابه جا شد؛ 50 هزار قوطی نوشیدنی، اولین مسافران این کامیون!

در ساعات اولیه صبح روز بیستم اکتبر (پنجشنبه، 29 مهرماه) یک تریلی 18 چرخ، 50 هزار قوطی نوشیدنی بادویزر (Budweiser) را به کلرادو اسپرینگ (Colorado Springs) واقع در ایالت کلرادو آورد. این یک روند طبیعی است و هیچ چیز جالب توجهی ندارد؛ اما در این مورد، داستان کمی فرق می کند. این وسیله نقلیه یه کامیون خودران بود. در واقع این برای اولین بار در جهان است که یک محموله بوسیله یک تریلی بدون راننده خود را به مقصد می رساند!

این مسافت 120 مایلی (193 کیلومتر) از کمپانی انهایزر بوش (Anheuser-Busch) – یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تولید و توزیع آبجو، نوشابه های انرژی زا و آب بسته بندی شده، فعالیت می کند - در لاولند (Loveland)  کلرادو آغاز شد. این تریلی خودران یک ولووی بزرگ بود که به ده ها دوربین و سنسورهای مربوط به سیستم خودران، مجهز شده بود، در واقع این کامیون یکی از پنج خودروی متعلق به کمپانی اوتو (Otto) است.

اوتو شرکتی است که در ژانویه 2016 با هدف فعالیت بر روی تکنولوژی سیستم های خودران توسط لیور ران و آنتونی لواندوفسکی تاسیس شد. این شرکت سانفرانسیسکویی از ماه آگوست همین سال کار خود را بر روی مقاوم سازی کامیون های نیمه خودران با رادارها، دوربین ها، سنسورهای لیزری، برای بالابردن قابلیت های رانندگی خودران آغاز کرد و در همین ماه آگوست توسط شبکه حمل و نقلی شرکت اوبر خریداری شد.

یک راننده در فورت کالینز (Fort Collins) ایالت کلرادو آن را به روی باسکول هدایت کرد و از آنجا چیزی در حدود 100 مایل (160 کیلومتر)، این کامیون بدون دخالت انسان و به شکلی کاملا مستقل، خود را به کلرادو اسپرینگ رساند. البته راننده به مدت دو ساعت از جای خواب این تریلی به کار آن نظارت داشته است. با وارد شدن به محدوده شهر کلرادو اسپرینگ، راننده کنترل تریلی را در اختیار گرفت.

جیمز سمبرات (James Sembrot) مدیر ارشد بخش استراتژی لجستیک شرکت انهایزر بوش می گوید: “افراد زیادی در کلرادو اسپرینگ در اواخر این هفته نوشابه هایی را خواهند نوشید که با یک کامیون بدون راننده به مقصد رسیده است. این اتفاق مساله بسیار خوشایند و جالبی خواهد بود.” جالب تر این است که بر روی تمامی این قوطی ها این پیام حک شده است “تحویل اولین بار توسط کامیون بدون راننده” .

لیور ران، موسس کمپانی اوتو گفت: “ مقامات اداره ترابری کلرادو در حمل و نقل و برنامه ریزی برای حرکت این تریلی در مسیر مورد نظر کمک شایانی کردند.” در طول این سفر ایالت کلرادو برای نظارت هر چه بیشتر بر این پروژه، یک ماشین گشت همراه این تریلی روانه کرد. این کامیون خودران، این مسیر را با سرعت متوسط 55 مایل بر ساعت (88.5 کیلومتر) طی کرد.

انهایزر بوش این پروژه را با شرکت اوتو از مدتی قبل آغاز کرده بودند. اوتو با استخدام 40 نفر در ژانویه کار خود را آغاز کرد. بیشتر استخدامی های این شرکت از افراد فعال در کمپانی هایی نظیر گوگل، اپل، تسلا و کروز اتومیشن بودند که با هدف اضافه کردن کامیون های تجاری به سیستم حمل و نقل خودران، کار خود را در این شرکت آغاز کردند. ران یک مهندس اسرائیلی است که به مدت پنج سال مسئولیت گوگل مپ را بر عهده داشت و این در حالیست که شریک او، آنتونی لواندوفسکی از تیم ماشین های خودران گوگل به او اضافه شد.

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، این شرکت در ماه آگوست با قیمت 680 میلیون دلار به کمپانی اوبر (Uber) واگذار شد. انتخاب این زمان تصادفی نبود. شرکت اوبر در همان زمان در وسط بحبوهه آزمایشات رانندگی خودران خود در پیتسبورگ بود. به عنوان بخشی از این قرارداد، لواندوفسکی سکان هدایت تیم خودران اوبر را بر عهده گرفت. ران گفت، در حالی که تراویس کالانیک  (Travis Kalanick)، مدیر ارشد اجرایی اوبر از اولین محموله اوتو آگاهی داشته و بسیار هیجان زده بود؛ اما هیچ دخالتی در تدارک این سفر نداشته است. او اضافه کرد: “ در این پروژه ما کاملا مستقل بوده ایم و تنها بر روی توانایی اوتو حساب کردیم.”

کمپانی اوتو به جای ساخت کامیون برای خود، طراحی کیت های سخت افزاری برای کامیون های موجود را انجام می دهد. این تریلی که اولین محموله را به شکلی کاملا خودران به مقصد رساند شامل این تجهیزات بود: دو دوربین برای تشخیص لاین ها، یک سنسور لیدار برای ایجاد یک محیط سه بعدی، دو سنسور رادار جلو برای تشخیص موانع و سایر وسایل نقلیه در حال حرکت در جاده و یک سنسور جی پی اس برای تشخیص موقعیت یابی دقیق کامیون.

ران گفت که هدف اوتو، ایمن تر کردن سیستم حمل و نقل جاده ای است. او به این نکته اشاره کرد که “ 94 درصد از مرگ و میرهای تصادفات جاده ای ناشی از خطای انسانی است “ و همچنین اذعان داشت کامیون های بدون راننده هم می توانند هزینه ها را به شدت کاهش دهند و هم قادرند تا از طریق حذف شتاب های غیر ضروری و رانندگی اصولی، بهره وری سوخت را بالاتر ببرند.

در حالی که قانون به حضور یک راننده در این گونه کامیون ها تاکید دارد، ران می گوید که تکنولوژی اوتو به رانندگان اجازه خواهد داد که در طول مسافرت های طولانی برای تحویل بار، حداقل چند ساعتی را به راحتی بخوابند. البته هدف نهایی حذف راننده از این سیستم است. چنین چیزی در عین حالی که می تواند بسیار جذاب باشد، مسلما برای کامیون داران و رانندگان این قبیل وسایل نقلیه می تواند بسیار وحشتناک قلمداد شود.

در هر صورت، پیشرفت تکنولوژی امری است اجتناب ناپذیر. چه بخواهیم و چه نخواهیم، به طور حتم در آینده ای نه چندان دور چهره بزرگراه ها و خیابان های شهر با وجود وسایل نقلیه خودران، شکل و شمایل جدیدی به خود خواهد گرفت. خود را آماده کنید؛ آینده صنعت حمل و نقل در حال دگرگونی است!

منبع: تک بوک