شورولت کامارو SS 1LE  ، زاده شده برای جهیدن ، چرخیدن و ایستادن!

بدون هیچگونه حرف اضافه و مبالغــه ای به سراغ شـورولت کامارو اس. اس. مدل سال 2017 میلادی (Chevrolet Camaro SS 1LE ) می رویم. کامارو کوپه دو در که اولین بار در حدود 50 سال پیش به بازار معرفی شد، جد بزرگ کامارو SS 1LE امروزی بحساب می آید. این هیولای 455 اسب بخاری قیمتی نزدیک به 44.000 دلار (معادل 160 میلیون تومان برابر با قیمت خودروهای هیوندای و کیا) با محاسبه کیت افزایش توان 1LE، قیمت دارد. مدل پایه این شورولت کامارو در مدل کوپه، 37.000 قیمت دارد.

با این قیمت، این شورولت 16.000 دلار ارزان تر از کاماروی مدل ZL1 بوده و از شورولت کامارو Z28 مدل 2018 نیز ارزانتر خواهد بود. خودرو مورد آزمایش ما در این نوشته یک شورولت کامارو SS بوده که توسط کیت افزایش قدرت و بهبود ظاهر 1LE تقویت شده است. تمامی این تغییرات باعث شده که علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری کامارو SS قدرت و قابلیتهای دینامیکی آن نیز بهبود پیدا کند. در سال 2017 نیز خودروهای شورولت کامارو قابلیت استفاده از مجموعه تقویتی 1LE را در مدلهای 1LT و 2LT 6 سیلندر دارند. اما خودرو مورد آزمایش ما از پیشرانه خورجینی 8 سیلندر استفاده می کند.

این کیت 6500 دلاری (معادل 24 میلیون تومانی) 1LE  از مجموعه ای از تغییرات سخت افزاری را بر روی شورولت کامارو اعمال می کند. از مهمترین این قطعات تقویتی می توان به سیستم تعلیق FE4  اشاره کرد که با ایجاد تغییراتی بر روی فنرها و میل موجگیرهای استاندارد شورولت کامارو SS و کمک فنرهای مخصوص شرکت جنرال موتورز عملکرد سیستم تعلیق خودرو را بهبود داده است.

سیستم ترمز نیز با استفاده از کالیپرهای قرمز 6 پیستونه شرکت برمبو در جلو و 4 پیستونه در عقب تقویت شده است. دیسک های ترمز ترکیبی آلومینیوم و فولاد، سیستم اگزوز دوگانه، گیربکس 6 دنده دستی، سیستم کنترل لغزش الکترونیکی خودرو و یک پکیج کامل خنک کننده مخصوص پیست برای موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل از دیگر اجزای این پکیج تقویتی هستند.

لاستیک های قطور و بزرگ 20/30/285 شرکت تایر سازی گودیر Goodyear در جلو و 20/30/305 در عقب بر روی رینگهای  20 اینچی 5 پره دوبل آلومینیومی  فورج کاری شده این شورولت قرار گرفته اند. در نمای خارجی استفاده از جلوپنچره ای جدید همراه با سپرهای بازطراحی شده، چهره ای تهاجمی را به این مدل کامارو بخشیده است. در بخش عقبی خودرو نیز یک باله بزرگ تعبیه شده است که قابلیتهای آئرودینامیکی کامارو SS را بالاتر می برد.

از امکانات داخل کابین کامارو SS 1LE می توان به سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو (Head Up Display)  و صندلی های اسپرت ساخت شرکت ریکارو (Ricaro) اشاره کرد. غربیلک فرمان زیبای این خودرو که در بخش پایینی بصورت صاف طراحی شده و اهرم های تعویض دنده که با استفاده از جیر مرغوب پوشیده شده، احساس بسیار راحتی را در هنگام استفاده به راننده منتقل می کند.

پیش از اینکه به بررسی جزئیات فنی این خودرو بپردازیم باید به نتایج خوب و قابل قبول کامارو  SS 1LE در محدوده خودروهای زیر 50.000 دلار در پیست مسابقه ویرجینیا اشاره کنیم. در دور اول این پیست، شتاب جانبی قابل تحمل برای این کامارو، عدد 1.1 جی بود که با رکورد بدست آمده توسط خودروی فراری 488GTB برابری می کند. میانگین سرعت این مدل کامارو در این پیست نیز عدد 121.6 مایل بر ساعت (معادل 195 کیلومتر بر ساعت) بود که بیشتر از میانگین سرعت خودرو اسپرت مک لارن 570S است.

البته نیازی نیست یادآوری کنیم که با هریک از این دو خودرو سوپر اسپرت می توان چند دستگاه از خودروی شورولت کامارو 1LE خریداری کرد! این کامارو با ثبت زمان 2:58.4 دقیقه توانست مقام دوم را در رده خودروهای LL2 ( خودروهای با رنج قیمتی مابین 35.000 دلار تا 65.000 دلار ) بدست آورد. تنها خودرویی که از این کامارو سریعتر بود خودرو فورد موستانگ GT350R بود که با موتور 526 اسب بخاری خود توانست 3 ثانیه زودتر از کامارو این مسیر را طی کند. البته فورد موستانگ GT350R با قیمت پایه 63.500 دلاری خود در ازای هر ثانیه سریعتر بودن از کامارو چیزی در حدود 6.500 دلار هزینه بیشتری را به راننده تحمیل می کند.

با تمام این تفاسیر حال می پردازیم به نتایج بدست آمده توسط شورولت کامارو SS 1LE. این خودرو در عرض 4.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 میلومتر در ساعت می رسد و مسیر 4/1 مایل را در زمان 12.4 ثانیه و با حداکثر سرعت 116 مایل (معادل 186 کیلومتر بر ساعت) طی می کند. با وجود سیستم کنترل شروع حرکت از حالت سکون، رانندگان ما با دور موتور 2000 rpm این خودرو را از حالت سکون درآوردند. سیستم ترمز نیز فراتر از خودروهای رده LL2 بوده و با ایجاد نیرویی معادل 3747 پاوند معادل 1700 کیلوگرم خودرو را بعد از طی مسافت 43 متر از سرعت 70 مایل بر ساعت (معادل 112 کیلومتر بر ساعت) به حالت سکون می رساند.

رکوردهای بدست آمده توسط کامارو SS 1LE بسیار نزدیک و یا حتی بهتر از خودروهایی مانند شورولت کوروت استینگ ری ((Sting Ray و فورد موستانگ شلبی GT350 می باشد. با وجود اینکه اعداد و ارقام ثبت شده توسط این خودرو بسیار جالب توجه است، نباید از این نکته بگذریم که این خودرو، خودرویی مناسب برای رانندگی روزمره نیز بحساب می آید. صندلی های اسپرت ریکارو بسیار نرم و راحت بوده و بخوبی راننده را در بر میگیرد و فضای کافی را برای حرکت های معمول ماهیچه های بدن در رانندگی روزمره، در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد.

گشتاور تولیدی موتور کامارو SS 1LE معادل 616 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4400 rpm در اختیار راننده قرار می گیرد. سیستم کمک فنرهای مخصوص این خودرو نیز بخوبی پستی و بلندیهای جاده را جذب کرده و به سرنشینان منتقل نمی کند. صدای ایجاد شده در داخل کابین این خودرو نیز 72 دسی بل در سرعت 70 مایل (معادل 112 کیلومتر بر ساعت) بوده که برای همچین خودرویی با این توانایی های فنی قابل قبول است.

موتور کامارو SS 1LE نیز یک موتور 8 سیلندر خورجینی به حجم 6162 سی سی با تزریق مستقیم سوخت بوده که توانایی تولید 455 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 rpm  دارد. این قدرت توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل می گردد. حداکثر سرعت این خودرو نیز 165 مایل بر ساعت (معادل 265 کیلومتر بر ساعت) اعلام شده است. رانندگی با این خودرو بسیار راحت و لذت بخش بوده و حس آشنایی را به راننده القا می کند. اهرم های تعویض دنده، فرمان و دیگر ادوات این کامارو به خوبی طراحی شده اند و حس خستگی را در راننده و سرنشینان بوجود نمی آورد.

اما در مجموع کامارو SS 1LE همانند دیگر مدل های شورولت کامارو دید محدودی برای راننده داشته و فضای بیرونی و جلویی به راحتی قابل مشاهده نیست. همچنین صندلی های بخش عقبی تقریبا بی استفاده هستند. طراحی داخلی نیز نکته جدید و قابل توجهی ندارد. صندوق عقب نیز تنها جا برای حمل یک کیف ورزشی را دارد. اما هنوز نکات مثبت زیادی در مورد این کامارو وجود دارد. شورولت کامارو SS 1LE خودرویی است سریع، وحشی و گستاخ که یادگاری است از میراث 50 ساله این خودرو.

 در نهایت همه ما باید به شورولت کامارو SS 1LE احترام بگذاریم.

نویسنده: یاور قاسمی

منبع: caranddriver