برند مینی با مدل کانتری من جدید خود دلبری می کند!

کمپانی بی ام دبلیو از سال 2001 طیف وسیعی از خودروهای تولیدی خود را با نشان مینی (Mini) روانه بازار کرد. مدل های کوپه و ون نیز به این هاچ بک های کلاسیک پیوستند؛ اما هیچ ماشینی بزرگتر از مدل مینی که سر الک ایسیگونیس (Sir Alec Issigonis)  طراحی کرده بود، وجود نداشت. اکنون به نظر می رسد که یک مدل تازه متولد شده، حتی بزرگتر و سنگین تر از مدل اصلی سر الک پا به میدان نهاده است.

در حالی که این خودرو نشان مینی را بر روی کاپوت خود به همراه دارد، این کانتری من (Countryman) جدید با تمرکز بیشتر بر روی عملکرد بالا طراحی شده است. بدنه این ماشین 20 سانتیمتر بلندتر، 3 سانتیمتر عریض تر و فاصله بین دو محور آن با 7.5 سانتیمتر افزایش، بهترین فضای جلوی پا را برای یک خودروی پنچ سرنشین آماده کرده است.

در فضای عقب، یک قسمت 450 لیتری برای بار در نظر گرفته شده که با وجود صندلی های تاشوی ردیف عقب به 1.309 لیتر افزایش یافته است؛ اما متاسفانه این حجم فوق العاده برای بار، چیزی در حدود 100 کیلوگرم به وزن آن اضافه کرده است.

برخی از طراحان تمام تلاش خود را به این قضیه معطوف می کنند که اندازه ماشین خود را مخفی نگه دارند؛ اما این تیم در طراحی مینی، دقیقا روندی مخالف با آن را انتخاب کرده است. با انتخاب ضربه گیرهای زیبا، چراغ هایی بزرگتر، قوس بیشتر در انحنای رینگ ها و استفاده از جزئیاتی دیگر در طراحی آن، ماشینی را خلق کرده اند که کمی بزرگتر از اندازه واقعی خود نشان می دهد؛ اما محصول نهایی شاید کاملا هم بی نقص به نظر نرسد، حداقل با وجود ترکیب بندی چراغ های جلو و جلوپنجره رو به پایین آن، طراحی نمای جلو آنچنان که باید، چنگی به دل نمی زند!

بیشتر کابین از مدل مینی کلابمن (Clubman) – اولین نسل از سوپرمینی که در سال 2007 توسط برند مینی مهندسی و تولید شد - به امانت گرفته شده است. هنگامی که اولین مدل مینی در سال 2001 معرفی شد، سازندگان آن به دلیل استفاده از مواد کم کیفیت در قسمت های داخلی آن مورد انتقاد شدیدی قرار گرفتند؛ اما بعد از 15 سال گذر زمان و کسب تجربه، پیشرفت های قابل ملاحظه ای در آن حاصل شده است. با دیدن مینی کلابمن JCW ALL4 در نمایشگاه اتومبیل پاریس 2016 می توان با اطمینان گفت که این خودرو با بهترین های مرسدس بنز در کلاس A و یا آئودی A3 مطابقت دارد.

در خط تولید موتور این کانتری من گزینه های متعددی وجود دارد. از آن جمله می توان به اولین پلاگین هیبریدی برای مینی اشاره کرد. اما این موتور در محدوده موتورهای سه سیلندر بنزینی گروه خودروسازی بی ام دبلیو، با 136 اسب بخار قدرت و گشتاور 220 نیوتن متر قرار نمی گیرد. محدوده عملکرد آن بیشتر به موتور کوپر اس (Cooper S) شباهت دارد که با یک موتور 4 سیلندری، 192 اسب بخار قدرت خروجی دارد.

البته کوپر S  سریع ترین خودروی کانتری من نبوده است. این مدل جدید به کوپر SD بیشتر شباهت دارد؛ خودرویی که با یک موتور 4 سیلندر، 190 اسب بخار قدرت داشته و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. موتورهای رده پایین تر با گیربکس شش سرعته دستی یا خودکار همراه خواهند شد در حالی که موتورهای رده بالاتر به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز می شوند.

پلاگین هیبریدی این مینی کانتری من جدید، ترکیبی از یک موتور بنزینی سه سیلندر و یک موتور الکتریکی است که در مجموع برای توان خروجی 224 اسب بخار کافی خواهد بود. این موتور توانایی تولید گشتاور 385 نیوتن متر را دارد. در عین حال، تاکنون هیچ صحبتی درباره مدل تمام الکتریکی آن شنیده نشده است. اگر چه مصرف سوخت اعلام شده از نسخه هیبریدی آن نیز کاملا شگفت انگیز است. ادعا می شود که این خودرو در هر 100 کیلومتر، 2.1 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.

در حال حاضر هیچ قیمت گذاری برای این مدل جدید کانتری من اعلام نشده است. این خودرو اولین حضور رسمی خود را در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس که در فوریه 2017 برگزار خواهد شد، اعلام خواهد کرد. تا آن زمان باید صبر کرد؛ اما پیش بینی می شود که با برچسب قیمتی در حدود 23 هزار دلار خودنمایی کند.

نویسنده: امید اصغرزاده

منبع: newatlas