بیش از 3 سال پیش ب‌ام‌و M4 GTS که اولین بیمر مجهز به سیستم تزریق آب بوش بود معرفی شد. این خودروی متمرکز روی پیست با استفاده از این سیستم قادر به تولید 493 اسب بخار قدرت بود. البته این فرایند قبلاً توسط کرایسلر و ساب و همچنین در صنایع هوایی به کار گرفته شده اما خب تا این حد توسعه نیافته است.


خوشبختانه Engineering Explained با استفاده از وایت برد و اندکی علم به روز این فرایند پیچیده و پیشرفته را توضیح داده است.


هدف اصلی سیستم تزریق آب کاهش دما پیش از محفظه احتراق است تا به این منظور از ناک شدن پیشرانه یا احتراق خام جلوگیری شود. این کار با اسپری شدن آب مقطر به منیفولد جذب صورت می‌گیرد. آب مقطر یاد شده نیز در تانک آب 50 لیتری نصب شده در صندوق‌عقب ذخیره می‌شود؛ اما این فرایند چگونه باعث تولید 50 اسب بخار قدرت می‌شود؟


ظاهراً با استفاده از سیستم تراکم هوا و دماهای پایین، ب‌ام‌و قادر بوده بوست توربو را از 17.2 به 21.6 PSI افزایش دهد. البته که افزایش بوست توربو باعث می‌شود خروجی پیشرانه افزایش یابد و به همین خاطر است که قدرت 493 اسب بخاری M4 GTS حدود 49 واحد بیشتر از M4 استاندارد می‌باشد.


دیگر مزیت سیستم تزریق آب این است که می‌تواند استرس گرمایی در قطعاتی همچون پیستون‌ها، سوپاپ‌های دود و مبدل‌های کاتالیتیک را کاهش دهد.


از آنجایی که سیستم تزریق آب تنها در رانندگی پرفشار وارد مدار می‌شود بنابراین اگر خودرو تنها در حالت‌های نرمال رانده شود پر کردن تانک آب مقطر مشکل خاصی نخواهد بود. همچنین اگر پیشرانه تشخیص دهد که تانک آب خالی است به‌صورت خودکار وضعیتش را تنظیم خواهد کرد.


اگرچه این سیستم در بازار تیونرها موجود بوده اما این تقریباً اولین باری است که یک خودروساز به‌صورت استاندارد از سیستم تزریق آب در محصول کارخانه‌ای خود استفاده می‌کند. با دیدن آب به این فکر می‌افتیم که اگر از متانول و آب استفاده کنیم وضعیت چگونه خواهد بود؟ آیا بوست بالاتری ایجاد خواهد شد؟

 

منبع: پدال