در تئوری، خودروهای الکتریکی تقریباً عالی هستند. بدون صدا، بدون آلایندگی، بدون مراجعه به پمپ‌ بنزین، گشتاور آنی و… لیستی که همین‌طور ادامه می‌یابد؛ اما خب زمانی که وارد دنیای واقعی می‌شوید باید بدانید تئوری می‌تواند رنگ ببازد.


همه‌ی کشورها زیرساخت‌های مناسب و کافی برای مالکیت یک خودروی الکتریکی را ندارند. تحقیقات شرکت GoCompare نتایج جالبی را دراین‌باره نشان می‌دهد. آن‌ها با تحلیل تعداد نقاط شارژ در دسترس به ازای هر کیلومتر از جاده‌های یک کشور توانسته‌اند بهترین کشورهایی را که آماده‌ی پذیرایی از خودروهای الکتریکی می‌باشند تخمین بزنند.


GoCompare تنها کشورهایی را بررسی کرده که عضو آژانس انرژی بین‌المللی IEA هستند. مقر این سازمان بین‌المللی در پاریس قرار داشته و بازار نفت و انرژی را در 30 کشور مختلف تحلیل می‌کند. نتایج به دست آمده بسیار جالب هستند هرچند به نظر می‌رسد بسیاری از کشورهای ثروتمند ظاهراً فاقد شبکه‌های شارژ وسیعی می‌باشند.

چندین فاکتور همچون گستردگی یک کشور و طراحی شهرها و جاده‌ها می‌تواند روی این نتایج تأثیرگذار باشد.

در ادامه لیست بدترین کشورها برای مالکیت یک خودروی الکتریکی را تقدیم شما عزیزان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

  1. ایالات‌متحده آمریکا


رتبه‌ی دهم بدترین کشورها برای مالکیت خودروی الکتریکی به آمریکایی رسیده که نقطه شارژ متوسط 0.68 به ازای 100 کیلومتر از جاده‌های خود را دارد. آمریکا احتمالاً دهمین کشور بد برای مالکیت خودرویی الکتریکی نیست اما بزرگی و گستردگی این کشور باعث شده پوشش شبکه‌ی شارژ وسیع و مناسبی وجود نداشته باشد. انتظار می‌رود در سال‌های آینده شبکه‌ی شارژ خودروهای الکتریکی بسیار گسترده شود.

  1. استونی


رتبه‌ی نهم به استونی رسیده که به ازای 100 کیلومتر 0.65 نقطه شارژ دارد. اگرچه میزان فروش خودروهای الکتریکی در این کشور بالاست اما برنامه‌ی تخفیف مالیاتی خرید خودروهای الکتریکی در این کشور لغو شده است.

  1. ایتالیا


ایتالیا نیز پوشش شارژر الکتریکی نسبتاً ضعیفی دارد و در هر 100 کیلومتر از جاده‌های آن به‌طور متوسط 0.56 نقطه شارژ دیده می‌شود که به عبارت دیگر یک شارژر برای هر 200 کیلومتر می‌باشد. اگر فواصل زیادی را در روز طی کرده و در ایتالیا زندگی می‌کنید، بهتر است طرف خودروی الکتریکی نروید.

  1. کانادا


کانادا نیز پوشش شارژر الکتریکی مشابه با ایتالیا دارد. با وجود زمستان‌های سخت و طاقت‌فرسا و شبکه شارژ محدود، مالکیت یک خودروی الکتریکی در کانادا می‌تواند غیرقابل‌توجیه باشد. البته برخی پایتخت‌ها همچون بریتیش کلمبیا و کبک پوشش شارژ عالی در برخی نقاط را دارند.

  1. چک


در این کشور تنها 0.47 شارژر در هر 100 کیلومتر وجود دارد. چک کشور خیلی بزرگی نیست بنابراین شاهد پوشش ضعیفی برای شارژ خودروهای الکتریکی هستیم. شاید با عرضه‌ی محصولات الکتریکی اشکودا در این کشور شاهد گسترش شبکه‌ی شارژ آن نیز باشیم.

  1. مکزیک


مکزیک اخیراً به IEA پیوسته و تنها 0.39 نقطه شارژ در هر 100 کیلومتر از جاده‌ها را داراست. مکزیک با پیوستن به IEA علاقه‌ی خود به کاهش وابستگی به نفت را نشان داده بنابراین شاید در آینده‌ی نزدیک اقدام به گسترش شبکه شارژ خودروهای الکتریکی بکند.

  1. فنلاند


حضور فنلاند در این لیست مایه‌ی تعجب است زیرا از نظر اقتصادی تفاوت چندانی با نروژ و هلند ندارد. البته فنلاند نیز همانند کانادا کشور بزرگی بوده و زمستان‌های سرد و طولانی‌ای دارد که باعث می‌شود استفاده از خودروهای الکتریکی مخصوصاً در مناطق روستایی محدود شود.

  1. مجارستان


مجارستان تنها 0.13 نقطه شارژ در هر 100 کیلومتر دارد. این کشور تنها حدود 1400 کیلومتر بزرگراه دارد بنابراین شارژهای الکتریکی زیادی در این کشور به چشم نمی‌خورد.

  1. لهستان


همین موضوع درباره‌ی لهستان هم صدق می‌کند. در این کشور به ازای هر 100 کیلومتر در شبکه‌ی بزرگراهی تنها 0.13 جایگاه شارژ وجود دارد.

  1. استرالیا

Nissan Leaf charging
استرالیا بدترین کشور IEA برای مالکیت یک خودروی الکتریکی است زیرا تنها 0.05 جایگاه شارژ در هر 100 کیلومتر از جاده‌های این کشور دیده می‌شود. استرالیا کشوری بسیار بزرگ است که بخش اعظم جمعیت آن در شهرهای بزرگ تمرکز دارد.

منبع: autoguide

 

منبع: پدال