نکات مثبت: طراحی خارجی، سواری مدل 2500، قدرت مدل 3500

نکات منفی: طراحی داخلی قدیمی، قدرت مدل 2500، سواری مدل 3500

در ابتدا باید موضع خودمان را مشخص کنیم؛ ما هیچ درکی از وانت های باری سنگین که با بنزین کار می کنند نداریم و به هیچ عنوان نمی توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم! سوال اساسی این است: آیا کسی علاقه به خرید چنین خودرویی دارد؟

"برای جابجایی بارهای سنگین و یدک کشی، خودروی بنزین سوز گزینه  مناسبی نیست." اسکات اوانس، از فروشندگان مطرح خودروهای برندهای دوج، جیپ و کرایسلر در آمریکا اضافه می کند:  "گشتاور تولید شده توسط یک وانت با سوخت دیزل بسیار بیشتر از مدل مشابه با سوخت بنزین بوده و قابلیتهای دینامیکی خودروی دیزل برای شرایط نامناسب جوی نیز بهتر است."

سیستم تعلیق 1600 دلاری مدل 3500 که در قسمت عقبی خودرو پنوماتیک بوده نیز کارایی مناسبی ندارد. ادوارد لو، از نویسندگان سایت موتور ترند در این مورد می گوید:  "رانندگی مدل 3500 رم شبیه وانت های 10 سال پیش است."وی همچنین می افزاید:  "من می توانستم تمامی پستی و بلندی ها و لرزش های جاده را حس کنم. این مورد مثل هیچ وانت دیگری نبود و من تابحال چنین تجربه ای را با هیچ خودرو دیگری نداشتم."

در کمال تعجب و با توجه به قابلیت های آفرود، مدل 2500 رانندگی بسیار خوبی داشت. لو با تعجب اظهار می کند:  "چقدر از این سواری نرم می تواند از تاثیرات کمک فنرهای بیلشتاین باشد؟"

بزرگترین مشکل این دو وانت رم این است که هر توانایی که این دو خودرو داشته باشند، خودروهای باری فورد توانایی های بیشتری نسب به آنها دارند. در قابلیت هایی مانند یدک کشی، جابجایی بار، امکانات داخلی نظیر جنس مواد سازنده پوشش ها، تجهیزات، اتصالات تلفن، محدوده پوشش آیینه ها و بسیاری قابلیت های دیگر، وانت های فورد بدون هیچ شکی برتر از این دو وانت رم هستند. تنها در یک مورد است که فورد به یک شکست خورده مطلق در برابر رم تبدیل می شود: طراحی خارجی و ظاهر خودرو.

حتی اگر دماغه و جلوپنچره غول آسا و زیبای آن مورد علاقه شما نباشد، باز هم نمی توانید از زیبایی طراحی و برجستگی های آن چشم پوشی کنید. مارک رچ تین، از ویراستارهای موتور ترند در این خصوص می گوید:  "طراحی دو تکه بخش جلویی بسیار محرک و جالب است." کریس والتون، یکی دیگر از نویسندگان موتور ترند نیز با این اظهارنظر موافق است. وی می گوید:  "طراحی های تان گیل ( Tom Gale – از طراحان موفق رم) بخوبی با گذر زمان رشد کرده اند و وانت های رم به همان خوبی گذشته طراحی شده اند."

حال می پردازیم به معرفی برخی از مشخصات فنی این دو خودرو:

در مدل 2500، موتور 8 سیلندر خورجینی با زاویه 90 درجه با سرسیلندر آلومینیومی با دو سوپاپ در هر سیلندر به کار رفته است. این موتور 6417 سی سی توانایی تولید 410 اسب بخار قدرت در دور موتور 5600 rpm را دارد. گشتاور تولیدی نیز معادل 580 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4000 rpm در دسترس راننده قرار می گیرد. قدرت موتور توسط جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می گردد.

در مدل 3500 موتور 6 سیلندر توربو دیزل با 4 سوپاپ در هر سیلندر، با حجم 6690 سی سی 385 اسب بخار در دور 2800 rpm را در اختیار راننده قرار می دهد. گشتاور 1220 نیوتون متری نیز از دور موتور 1700 rpm در دسترس قرار می گیرد. این مدل نیز از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می برد.

ترمزها نیز در هر دو مدل مجهز به دیسک های غول آسای 14.2 اینچی بوده و تایرها نیز در مدل 2500 سایز 18/70/275 تولید شرکت فایراستون آمریکا بوده که بر روی رینگهای 8x18 آلومینیومی قرار گرفته اند. در مدل 3500 نیز سایز تایر ها 17/80/235 بوده که ساخت شرکت نکسن کره هستند و بر روی رینگ های 6.17 آلومینیوم فورج کاری شده نصب شده اند. مدل 2500 با ابعاد 6300 میلیمتر طول، 2009 میلیمتر عرض و 1989 میلیمتر ارتفاع تولید شده و مدل 3500 اندکی بزرگتر بوده و 6580 میلیمتر طول، 2448 میلیمتر عرض و 2004 میلیمتر ارتفاع دارد. مدل 2500 وزنی معادل 3388 کیلوگرم داشته که با نسبت 56 در جلو 44 در عقب تقسیم شده است. این اعداد در مدل 3500 به 3914 کیلوگرم افزایش یافته که با نسبت 59 در جلو و 41 در عقب تقسیم شده اند.

ظرفیت حمل بار مدل 2500 معادل 1153 کیلوگرم بوده و این خودرو توانایی یدک کشی وزنی برابر با 6900 کیلوگرم را دارد. مدل 3500 با توانایی حمل 2440 کیلوگرم بر توانایی یدک کشی باری به وزن 13700 کیلوگرم را داشته که بسیار قابل توجه است.

مدل 2500 در طی زمان 8.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد. این خودرو مسافت یک چهارم مایل را در زمان 16.2 ثانیه با حداکثر سرعت 140 کیلومتر در ثانیه طی کرده و برای توقف از سرعت 100 کیلومتر در ساعت به تنها 41.5 متر احتیاج دارد.

مدل 3500 نیز در زمان 8.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافت یک چهارم مایل را با حداکثر سرعت 135 کیلومتر در ساعت و در زمان 16.6 ثانیه طی می کند. این مدل با وجود وزن بیشتری که دارد به مسافت 40.8 برای توقف از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز دارد.

حجم باک مدل 2500، 31 گالن معادل 117 لیتر بوده و مصرف آن نیز 25 لیتر در 100 کیلومتر در شهر و 14.7 لیتر در 100 کیلومتر در بزرگراه است. مدل 3500 نیز با باک 121 لیتری خود 17.6 لیتر در 100 کیلومتر در شهر و 13.6 لیتر در 100 کیلومتر در بزرگراه سوخت مصرف می کند.

قیمت پایه مدل 2500 برابر با 48.335 دلار (معادل 180 میلیون تومان) و مدل 3500 برابر با 69.600 دلار (معادل 260 میلیون تومان) تعیین شده است. با توجه به امکانات اضافه که بر روی مدل مورد آزمایش وجود داشت، قیمت مدل 2500 چیزی در حدود 54.000 دلار (معادل 200 میلیون تومان) و مدل 3500 برابر با 76.500 دلار معادل ( معادل 283 میلیون تومان) می باشد.

منبع: تک بوک