سام کاویانی: درمیان انواع و اقسام وارداتی‌های موجود در بازار میهن، خودروهای کره‌ای و به ویژه ساخته‌های کیا – هیوندای از فروش نسبتاً بهتری در قیاس با دیگر همتایان اروپایی و آسیایی خود برخوردارند. این قضیه بیش از هر چیز به حضور شایان توجه نمایندگان، تعمیرکاران و فروشندگان لوازم یدکی محصولات این دو برند در جای‌جای کشور برمی‌گردد؛ امتیاز مهمی که چه‌بسا برخی از رقبای قدر آسیایی و اروپایی از آن محروم بوده و عدم آشنایی تعمیرکاران و نبود قطعه، حتی برخی مدل‌های لوکس و کیفی آنها را طی این سال‌ها از چشم شماری نه چندان اندک از مشتریان وطنی انداخته است.


در این روزها که اتفاقاً بازار دست دوم‌های خارجی تا حدی گرم‌تر از پیش شده، ساخته‌های قدیمی کیا/هیوندای ازجمله هیوندای سانتافه نسل دوم (مدل 2006 الی 2011 میلادی)، کیا اسپورتیج نسل دوم (2004 الی 2010 میلادی) و هیوندای توسان نسل اول (2004 الی 2010 میلادی) و … از اقبال بهتری در نزد عمده مشتریان وطنی سود می‌برند. در این میان، وجه اشتراک اغلب این خودروها استفاده از پیشرانه 6 سیلندر (2.7 لیتری) و گیربکس عمدتاً 4 سرعته خودکار است. البته این خودروها در آن دوره با پیشرانه‌های دیگری هم در بازارهای جهانی عرضه شدند ولی ترجیح واردکننده وطنی اغلب بر گزینش خودرو با این سری از پیشرانه بود. درباره استفاده درازمدت از خودروهای کره‌ای مجهز به چنین پیشرانه‌ای (2.7 لیتری) مطلبی به قلم جناب آقای معید حمیدی در خرداد ماه سال 1393 هجری شمسی به رشته تحریر درآمد که کلیت متن آن برای آگاهی شما خوانندگان عزیز در ذیل عیناً درج شده است.

استفاده از خودروهای کره‌ای در دراز مدت
«یکی از مهم‌ترین مسائل سازنده در تصمیم‌گیری برای خرید یک خودرو، کیفیت و دوام در استفاده دراز مدت است. بااینکه بسیاری از خودروهای شرقی از ظاهری شسته‌ورفته و مدرن برخوردارند اما باید گفت که همیشه طراحی خبر از سر درون نمی‌دهد. آن‌گونه که در بالا خواندید، اکثر خودروهای کره از پیشرانه‌های یکسان و طراحی شده بر پایه‌ای شبیه به هم استفاده می‌کنند.

Hyundai Sante Fe Engine
در این میان، پیشرانه‌های سری دلتا که بیشتر با حجم موتور 2.7 لیتری دیده می‌شود، کمترین بازده در برابر حجم موتور را ارائه می‌کنند. این پیشرانه اصولاً به موازات جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک هیوندای – کیا با عکس‌العمل بسیار ضعیف در برابر تغییر دور موتور، ارائه می‌شود که به دلیل استفاده از ضرایب دنده سبک، نه تنها آن‌چنان بهینه نیست بلکه ازلحاظ قابلیت‌های دینامیکی نیز راننده را اقناع نمی‌کند.


این موضوع در کنار عدم رعایت زمان‌بندی سرویس‌ها، اعم از تعویض روغن جعبه دنده (بین 25 تا 30 هزار کیلومتر)، تعویض فیلتر روغن (که برای تعویض اصولی باید جعبه دنده از پیشرانه باز شود) و همچنین سرویس کامل که اصولاً در هر 90 هزار کیلومتر انجام می‌شود و شامل تمیزکاری پوسته داخلی، برنامه‌ریزی مجدد واحد کامپیوتر و همچنین اجزای دوار داخلی گیربکس می‌شود، وخیم‌تر خواهد شد. همچنین اشکال در مپینگ (برنامه‌ریزی) واحد کامپیوتر، از دیگر مشکلات شایع در بین محصولات کره‌ای این سری است.

Hyundai Santa Fe 2010
اگرچه مهندسین کره‌ای، برای بالا رفتن ایمنی در حال کنترل خودرو، از تجهیزاتی همچون ترمزهای ضد قفل ABS و سیستم کنترل کشش ESC بهره جسته‌اند، باید گفت که این ادوات الکترونیکی در مواردی دچار مشکل می‌شوند. برای مثال، در محصولات SUV و در صورت حمل بار اضافی و همچنین ایجاد فشار مضاعف روی مجموعه انتقال قدرت (خصوصاً دیفرانسیل‌ها) در اثر بکسل کردن خودرویی دیگر با حجم بار بیش از میزان اعلامی کارخانه، سیستم کنترل کشش شدیداً دچار مشکل شده و به‌طورکلی از مدار خارج می‌شود که امری پرخطر به شمار می‌آید.


بااینکه تمامی خودروهای کره‌ای وارد شده به بازار ایران از سیستم ترمز ضد قفل هیوندای – کیا استفاده می‌کنند (به غیر از سیستم ترمز برمبو مورد استفاده روی جنسیس کوپه‌های سفارشی) اما در صورت بالا رفتن دفعات ترمز گیری، دیسک‌ها داغ می‌شوند و در نتیجه خیلی زود دچار تاب روی سطح می‌شوند. همچنین قفل شدن لنت‌ها هنگام ترمزگیری شدید نیز در این خودروها به کرات دیده شده است.
پس می‌توان نتیجه گرفت که حداقل کره‌ای‌های مجهز به این پیشرانه (2.7 لیتری)، ازلحاظ کیفیت مهندسی چندان هم اغواگر نیستند. اگرچه واردکننده، برای بسیاری از این خودروها می‌توانست پیشرانه‌های بهتری نیز انتخاب کند.

2011 Hyundai Sonata Sedan
در بخش کیفیت قطعات کابین، با توجه به استفاده از مواد اصولاً مصنوعی در ساختار ادواتی همچون تریم چوب، چرم صندلی‌ها، خودرو پس از استفاده نادرست و دراز مدت، در نواحی گوشه صندلی‌ها، چرم دور غربیلک و لیور دنده و البته دکمه‌های کنترلگر دچار مشکل می‌شوند، همچنین به دلیل تعبیه موتور برقی برای ادواتی همچون بالابر شیشه‌ها، سانروف، تنظیم کننده صندلی‌ها و… در صورت استفاده نادرست و بیش از اندازه، از ناحیه سیسم کشی و حتی خود موتور دچار مشکل خواهند شد.

Kia 2011 Sportage
اگر بخواهیم نیم نگاهی به نیمه پر لیوان داشته باشیم، خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی، به ویژه در محصولات هیوندای از امتیازات مثبت کره‌ای‌ها در بازار ایران به شمار می‌روند. اگرچه قطعات به کار رفته در سیستم محرکه محصولات کره‌ای بسیار زودتر و راحت‌تر از همسانان آلمانی و یا حتی ژاپنی مستهلک می‌شوند، اما باید گفت وجود تعمیرکاران زبده و همچنین قیمت پایین‌تر قطعات یدکی، استهلاک درازمدت این محصولات را تا حدی جبران می‌کند»

منبع:
نشریه خودرو امروز، شماره 197، ویژه‌نامه آغاز هشتمین سال انتشار، صفحه 129، نوشته معید حمیدی،17 خرداد ماه 1393

 

منبع: پدال