سرانجام پس از مدت‌ها انتظار فورد در نمایشگاه دیترویت رسماً نسل جدید موستانگ شلبی GT500 را رونمایی کرد. البته متأسفانه هنوز اطلاعات زیادی در مورد این خودرو منتشر نشده است اما مطمئناً فورد با استفاده از دانش خود، فناوری‌های جدید و ویژگی‌های آئرودینامیکی، GT500 را به‌گونه‌ای طراحی کرده که هم در پیست درگ و هم در جاده‌ها به سریع‌ترین موستانگ تاریخ تبدیل شود؛ اما سؤالی که مطمئناً علاقه‌مندان خودروهای عضلانی می‌پرسند این است که آیا GT500 جدید از سلاح‌های موردنیاز برای نبردی بی‌پایان با رقبای اصلی خود یعنی دوج چلنجر هلکت و شورلت کامارو ZL1 برخوردار است؟ هرچند فعلاً اطلاعات کاملی از GT500 جدید در دست نیست اما همین اطلاعات ناقص کنونی هم برای مقایسهٔ این سه ماسل کار افسانه‌ای آمریکایی کافی هستند. پس بهتر است بدون معطلی این مقایسهٔ جذاب را آغاز کنیم.

 

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

موستانگ شلبی GT500

دوج چلنجر هلکت

شورلت کامارو ZL1

پیشرانه5.2 لیتری V8 سوپرشارژ6.2 لیتری V8 سوپرشارژ6.2 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرتبیش از 700 اسب بخار717 اسب بخار650 اسب بخار
گشتاور؟890 نیوتن متر880 نیوتن متر
گیربکس7 سرعته دوکلاچه8 سرعته اتوماتیک10 سرعته اتوماتیک
شتاب صفر تا 96حدود 3 تا 3.5 ثانیه3.8 ثانیه3.5 ثانیه
مسافت 400 مترزیر 11 ثانیه11.2 ثانیه11.4 ثانیه
حداکثر سرعت؟320 کیلومتر بر ساعت305 کیلومتر بر ساعت
قیمت؟60,350 دلار64,195 دلار

همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌کنید، سه خودرو در بیشتر آیتم‌ها بسیار به هم نزدیک هستند. البته فعلاً میزان دقیق قدرت موستانگ شلبی GT500 مشخص نیست زیرا فورد عدد دقیقی دراین‌باره اعلام نکرده و صرفاً به بیان عبارت «بیش از 700 اسب بخار» بسنده کرده است. اینکه چرا فورد قدرت دقیق GT500 جدید را اعلام نکرده کمی شک‌برانگیز است زیرا همین عبارت بیش از 700 اسب بخار از یک سال پیش توسط فورد اعلام شده بود. شاید پس‌ازاینکه دوج برای مدل 2019 قدرت چلنجر هلکت را 10 اسب بخار افزایش داده است، فورد قصد دارد قدرت GT500 به بالاتر از هلکت افزایش دهد. درهرحال آنچه فعلاً مشخص است این است که در بین این سه خودرو کامارو ZL1 کمترین قدرت را دارد. علاوه بر این، چیزی که بیشتر از رقم دقیق اسب بخار اهمیت دارد، عملکرد خودروها است. پس بهتر است اعداد عملکرد را بررسی کنیم.

در اینجا هم فورد هنوز اعداد دقیقی را ارائه نکرده اما بااین‌حال در این زمینه ادعاهای جسورانه را مطرح نموده است. در بخش شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت، GT500 با زمانی در حدود 3 تا 3.5 ثانیه، تقریباً عملکرد نزدیکی با دو رقیب دیگر و خصوصاً کامارو خواهد داشت اما برای مسافت 400 متر، فورد زمانی زیر 11 ثانیه را ادعا کرده است که این یعنی موستانگ شلبی GT500 جدید خودرویی 10 ثانیه‌ای خواهد بود. البته در رسیدن به این زمان پیست و شرایط آب‌وهوایی نقش مهمی ایفا می‌کند اما در شرایط مناسب، شلبی GT500 بیشتر رقیبی برای هلکت ردآی 797 اسب بخاری خواهد بود. در مورد حداکثر سرعت نیز هرچند نسل قبلی GT500 به سرعتی بیش از 320 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده بود اما قضاوت در مورد نسل جدید دشوار است زیرا با اینکه این نسل قدرت بیشتری دارد اما به تجهیزات آئرودینامیکی فراوانی هم مجهز است و معلوم نیست آیا این قدرت اضافی حریف داون‌فورس بیشتر خواهد شد یا نه.

و درنهایت به بررسی قیمت این سه ماسل کار قدرتمند می‌رسیم. قیمت کامارو ZL1 از 64,195 دلار آغاز می‌شود که کمی از قیمت پایهٔ 60,350 دلاری چلنجر هلکت بیشتر است اما قیمت شلبی GT500 هنوز مشخص نیست. بااین‌حال با توجه به اینکه هم‌اکنون شلبی GT350R به‌عنوان گران‌ترین عضو خانوادهٔ موستانگ نزدیک به 57 هزار دلار قیمت دارد، به‌احتمال‌زیاد GT500 جدید قیمتی در حدود 70 هزار دلار خواهد داشت و بنابراین گران‌ترین خودروی این جمع لقب می‌گیرد. درهرحال مشتاقانه منتظر رقابت و مقایسهٔ این سه هیولا در دنیای واقعی هستیم تا ببینیم جدیدترین ماسل کار فورد در پیست درگ و همین‌طور جاده‌ها چه عملکردی خواهد داشت اما تا آن زمان باید به همین اطلاعات روی کاغذ اکتفا کنیم. حال با توجه به موضوعاتی که بیان شد، شما کدام‌یک از این سه قلدر آمریکایی را ترجیح می‌دهید؟

 

منبع: Motor1

 

منبع: پدال