سام کاویانی: خودروهایی که اخیراً از چین وارد بازار ایران شدند از تفاوتهای بسیاری با نسخههای آغازین خود برخوردارند. هرقدر که اولین سواریهای چینی از کیفیتی پایین، ظاهری ناجور و حتی زشت بهره برده و هموطنان را کمتر رغبتی به خریدشان بود، اما هر سال که جلوتر آمدیم خودروهای صادره از این دیار با فرمهای جذابتر و کیفیت بهتری روانه بازار داخلیمان شدند تا آن حد که امروزه برخی از این نوبرانههای چینی حتی قادرند توجه برخی از عشاق خودرو را هم به خود جلب کنند. یکی از این چینیهای ناشناخته که البته از ظاهری نسبتاً اسپرت، تهاجمی و تا حدی آوانگارد برخوردار است دامای X7 است، خودرویی که چندی پیش توسط شرکت «یاران خودرو اروند» وارد خاک کشورمان شد.
دامای (Domy)، نام زیربرندی از زوتی است که محصولات لوکستر این شرکت را عرضه میکند و X7 هم یک کراساوور میانسایز از دامای است که در اویل سال 2016 میلادی در نمایشگاه خودروی چنگدو چین به نمایش درآمد و در اکتبر همان سال نیز نسخه تولیدی آن روانه بازار شد.
طراحی بدنه زوتی دامای X7 شباهت بسیاری به کانسپت فولکس واگن کراسبلو کوپه دارد، کانسپتی که نخستین بار در ماه سپتامبر سال 2013 میلادی در نمایشگاه خودروی شانگهای چین روئیت شد ولی هیچگاه به خط تولید این سازنده آلمانی راه نیافت. ظاهراً زوتی برای طراحی محصول لوکس خود این کانسپت را الگو قرار داده است، کاری که اصولاً کمتر در میان خودروسازان دنیا سابقه دارد و حتی خودروسازان ناشناستر نیز، از نسخههای نهایی الهام میگیرند نه یک کانسپت خام و اولیه. با این وجود، زوتی جلوپنجره و چراغهایی جدید و فرمی متعارفتری را نسبت به این کانسپت برای دامای X7 خلق نموده است، هرچند که از ناحیه پروفایل جانبی و نحوه قالبگیری ستونهای A و B و C، دامای X7 با فولکس واگن کراسبلو چنان شبیه است که گویی برادر دوقلوی آن است!
طراحی داخلی دامای X7 در حد خود چشمگیر و زیباست و درعینحال، الگوبرداری از فولکس واگن در گوشه و کنار آن قابل روئیت است. فرمانی سه پره، کف تخت و با ظاهری شبیه به محصولات گرانقیمت ژرمنی و البته باکیفیتی درخور توجه تا حدی جلوهای اسپرت را برای کابین این خودرو مهیا نموده است.
همچنین وجود پلاستیکهای نرم و با کیفیتی مناسب و تودوزی دقیق قطعات چرمی ازجمله نکات شایان توجه در کابین این بلندقامت شرقی است. نکته جالبتر در این میان، اهرم تعویض دنده این خودروست که در تشابه با ساختههای جگوار، لندروور و آئودی به فرم دایرهای بوده و با روشن شدن خودرو از جای خود بیرون میآید. در این میان، صفحه نمایش بزرگی در میانه کنسول آن جای گرفته که از گرافیک تصویری مناسبی برخوردار است. حجم فضای موجود در داخل کابین دامای X7 هم بسیار مناسب بوده و جای پای زیادی برای افراد بخش عقب آن وجود دارد.
دامای X7 با سه پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه میشود که به ترتیب عبارتاند از: پیشرانه 1.5 لیتری توربو به توان 150 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتنمتر، پیشرانه 1.8 لیتری توربو به توان 170 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتنمتر و بالاخره پیشرانه 2 لیتری توربو به توان 190 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتنمتر. نسخه وارداتی به ایران نیز از قویترین نوع پیشرانه و یا همان 2 لیتری توربو است. توان حاصل از این پیشرانهها توسط یک گیربکس 5 سرعته و یا 6 سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخهای جلوی این خودروی تک دیفرانسیل منتقل میشود. تمامی این پیشرانهها مثل اغلب خودروهای چینی ساخت جوینت ونچر SHENGYANG- MITSUBISHI هستند.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل 4736/1942/1672 میلیمتر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با 2850 میلیمتر است. وزن خالص نسخههای متفاوت دامای X7 بین 1651 الی 1731 کیلوگرم و ظرفیت باک بنزین آن معادل 60 لیتر و مصرف سوخت آن در حالتهای شهر/حومه/ترکیبی به ترتیب معادل 12.6/6.3/8.8 لیتر است. سامانه فنربندی جلوی این خودرو از نوع مکفرسون و سامانه عقب از نوع مستقل مالتی لینک میباشد. سیستم ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و عقب از نوع دیسکی ساده است. حجم محفظه بار دامای X7 هم 1500 لیتر است.
دامای X7 از حیث تجهیزات ایمنی و رفاهی بسیار پربار است و ازجمله مهمترین تجهیزات ایمنی آن عبارتاند از: 6 عدد کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل (ABS+EBD)، سیستم کمکی ترمز (BA/EBA/BAS)، سیستم ترمز هوشمند (BRAKE OVERRIDE)، سیستم کمکی کنترل در سربالایی و سراشیبی (HLA/HDC)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز پارک الکترونیکی (EPB)، دوربین عقب مجهز به خطوط راهنما، سیستم استارت/استاپ خودکار (START/STOP)، رادار شناسایی نقاط کور (BSD)، سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد تایرها، چراغهای جلوی LED با قابلیت همراهی در تاریکی، کلید هوشمند با استارت دکمهای، سیستم ایزو فیکس برای صندلیهای کودک، قابلیت بالا رفتن از شیب تا 42 درصد، سیستم کنترل هوشمند CAN BUS، قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی (نرمال/اسپرت)، سنسورهای پارک جلو، عقب و جانبی و…
و برخی دیگر از تجهیزات رفاهی دامای X7 بدین قرار است: سانروف پاناروما الکترونیکی، کروز کنترل، فرمان برقی، صندلی با پوشش چرم طبیعی، فرمان با طرح D و با پوشش چرم طبیعی، کروز کنترل، گرمکن صندلیها جلو، تنظیم برقی صندلیهای جلو، صندلی راننده دارای 3 حافظه، سیستم کنترل اتوماتیک تهویه دو کاناله، سیستم پالایش آلایندگی داخل خودرو، سیستم صوتی و مولتیمدیا به سایز 10 اینچ مجهز به 8 بلندگو و ساب ووفر، دستیار صوتی، سیستم بستن خودکار شیشههای خودرو پس از خروج (POWER WINDOW)، آینههای جانبی برقی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، گرمکن آینههای جانبی، سیستم وکیوم (مکش) دربهای خودرو، نورپردازی داخل خودرو با LED، چراغ LED رکاب خودرو، قفل صندوق عقب هوشمند الکترونیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع درب صندوق، سنسور باران، مسیریاب با نقشه ایران، سیستم ROOF RACK (باربند) و…
بهای دامای X7 در بازار چین بسته به نوع پیشرانه و تجهیزات رفاهی از رقم 89,900 یوآن (13,400 دلار) شروع شده و به 161,900 یوآن (24,120 دلار) ختم میشود. قیمت این خودرو در بازار ایران بین 350 الی 400 میلیون تومان است.
مدل | 2018 |
---|---|
امکانات رفاهی | گرمکن صندلی های جلو-روکش چرم-ورود بدون کلید-پالایش آلایندگی داخل خودرو-در صندوق برقی-تهویه دوکاناله-سیستم صوتی با 8 بلندگو-سقف پاناروما ... |
ویژگی | خودروی وارداتی |
مشخصات پیشرانه | |
موتور | 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ |
حجم موتور | 2000 سی سی |
قدرت | 177 اسب بخار در دور 5500 |
گشتاور | 250 نیوتن متر در دور 2400 |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک شیفترونیک |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
ابعاد و وزن | |
طول | 4736 میلی متر |
عرض | 1942 میلی متر |
ارتفاع | 1672 میلی متر |
فاصله بین دو محور | 2850 میلی متر |
حجم صندوق بار | 1500 لیتر (حداکثر) |
وزن خالص | 1731 کیلوگرم |
ابعاد چرخ ها | 2355/55R 19 |
سرعت و شتاب | |
شتاب صفر تا صد | - |
حداکثر سرعت | 220 کیلومتر بر ساعت |
سوخت و آلایندگی | |
مصرف سوخت در شهر | - |
مصرف سوخت در جاده | - |
مصرف سوخت ترکیبی | 9.3 لیتر |
استاندارد الایندگی | یورو 5 |
حجم باک بنزین | 60 لیتر |
امکانات | |
امکانات ایمنی | ترمز ABS- كيسه هواي راننده، سرنشين، جانبی و پردهای-سنسور باران-ایزوفیکس-کنترل خودکار روشنایی-کروز کنترل--قفل مركزي-رادار نقاط کور-دوربین عقب-سیستم پایداری-سیستم کنترل کشش-سیستم استارت/استاپ-سیستم کمکی حرکت در سربالایی-ترمز هوشمند... |
منبع: پدال
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.