نحوه ی درست همکاری ایران با خودرو سازان مطرح کشور های دیگر

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: پیشرفت در زمینه ی صنعت خودروسازی کشور زمانی تضمین می‏شود که با برندهای شناخته شده بین‏ المللی همکاری و در سرمایه‏ گذاری و ساخت تولید با یکدیگر مشارکت داشته باشیم.طبق گفته ی ولی ملکی: هر قدمی که در راه صنعت خودروی کشور انجام شود حتی اگر خودرو وارد ‏شود باید در جهت تقویت خودروسازی باشد و یقینا واردات محصولات به شکل سی بی یو یا خودروی از پیش آماده شده از هیچ کشوری راه‏حل مشکل نیست. همچنین متذکر شد: کاری که ایدرو، سایپا و ایران‏خودرو برای تولید مشترک در ایران با کشورهای فرانسه و چین انجام داده‏اند، مدل خوبی است و مشکلی ندارد که با برندهای شناخته شده آلمانی، ژاپنی و حتی آمریکایی وارد مذاکره بشویم و الگوی قرارداد ایدرو را پیاده کنیم.

وی همچنین افزود: اگر واردات خودرو از آمریکا را نادرست دانستم و رد کردم تنها به دلیل رفتار دشمن ستیزانه و نا شایست سیاستمداران این کشور است وگرنه اگر مدیران سیاسی این کشور دست از کینه توزی بردارند و با رعایت انصاف با سیاستمداران ایرانی پای میز مذاکره بنشینند و فناوری‏های عصر حاضر را از طریق صنعتگران و سرمایه‏گذاران خود در اختیار صنعت خودروسازی کشور قرار دهند و با سرمایه‏گذاری که در خودروسازی ایران انجام می‏دهند، تضمین کنند که بخشی از تولیدات مشترک را به بازارهای جهانی صادر میکنند، هیچ مانعی در همکاری مشترک با این کشور وجود ندارد.
رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این‏که «در گسترش و تعمیق روابط اقتصادی باید غرض ورزی را کنار زد»، اظهار کرد: بازار خودرویی کشور بهترین ظرفیت برای سرمایه‏گذاران خارجی است. پیشرفت خودروسازی کشور زمانی تضمین می‏شود که با برندهای شناخته شده و مطرح بین‏المللی همکاری و مشارکت در سرمایه‏گذاری و تولید داشته باشیموی واردات خودرو به ‌صورت از پیش آماده یا CBU از هر کشوری را نادرست خواند و اظهار کرد: هنگامی که حرف از یک قاعده می‏زنیم، نباید بعضی کشورها را مستثنا کنیم؛ پس در این صورت واردات خودروی ساخته شده از هیچ کشوری به نفع  نظام اقتصادی، بازار اشتغال و ارتقای صنعت کشور نیست و نتیجه‏ای جز بیکار شدن کارگران و ضربه به چرخه صنعتی و اقتصادی کشور ندارد، اهمیتی ندارد که کشور صادرکننده آمریکا باشد یا چین، مهم این است که به جای واردات خودروی آماده، فناوری تولید خودرو را با همکاری و شراکت برندهای مطرح همان کشورها به کشور خود انتقال دهیم.
وی با اشاره به یکه‏تازی چین در بازار خودرو کشور، گفت: خودروهای چینی زمانی باید اجازه ی در اختیار گرفتن سهمی از بازار خودرویی کشور را داشته باشند که به‌صورت مشترک با خودروسازان ایرانی، تولید داشته باشند. در غیر این صورت همان ضرری که از ناحیه واردات خودروهای ساخته شده آلمانی، آمریکایی و ژاپنی به صنعت و اقتصاد کشور وارد می‏شود از ناحیه واردات خودروهای چینی اتفاق می‏ افتد.