اگر از شما بپرسند بهترین سوپر اسپرتهای حال حاضر دنیا کدامند چه پاسخ خواهید داد؟ احتمالا اولین نامهایی که به ذهنتان میرسد سه ابرخودروی پورشه ۹۱۸، فراری لافراری و مکلارن پی۱ هستند. سه خودریی که بیشک از زمان خود فراتر هستند و با قوای محرکهی هیبریدی خود قادرند هر خودروی دیگری را درهر مسیری مقلوب خود کنند. اما آیا واقعا این سه خودرو بهترین هستند؟ آیا تمام عاشقان خودرو با شما موافق هستند که این ۳ بهترینند؟ در جواب باید بگوییم که به هیچ وجه. بسیاری از عاشقان خودرو هنوز نتوانستند که خود را قانع کنند که ابر خودروهای هیبریدی و یا برقی میتوانند اسلاف شایستهای برای دایناسورهای قدرتمندی چون فراری ۸۱۲ سوپر فست و لامبورگینی آونتادور اسویجی باشند. خودروهایی که با غرش موتور خود میتوانند یک محله را به لرزش در بیاورند. شاید از لحاظ عملکرد هیچ خودرویی نتواند به گرد پای ابر خودروی برقی کرواسیها یعنی ریماک برسد. خودرویی که با نیروی ۱۲۲۰ اسبی خود قادر است ظرف ۲.۵ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. اما سوالی که این جا مطرح میشود این است که هدف اصلی کسانی که سوپر اسپرتها را خریداری میکنند چیست؟ آیا آنها صرفا به شتاب و حداکثر سرعت باورنکردنی خودروهای خود دلخوش کردهاند؟
خیلی بعید به نظر میرسد که فردی مانند جرمی کلارکسون، مجری سابق برنامه تاپگیر و مجری کنونی برنامه گرند تور، بتواند با این موضوع که خودرویش هیچ صدا و لرزشی هنگام حرکت از خود تولید نمیکند کنار بیاید. هزاران اسب بخار و گشتاورهای سرسام آور هرگز جای افسارگسیختگی و غرش ۱۲ سیلندر را هرگز در قلب عاشقان حقیقی خودرو نخواهد گرفت.
پایان یک عصر طلایی!
به طور کلی سبد محصولات فراری از ۴ کلاس محصول تشکیل میشود. یک خودروی کوچک به نسبت ارزان قیمت که هم اکنون پورتوفینو این وظیفه را به عهده دارد. یک خودروی موتور وسط اسپرت که گرانتر از اولی است. خودروی این کلاس هم اکنون توسط ۴۸۸ به خریداران عرضه میشود. جیتیسی۴ لوسو که یک خودروی چهار سرنشینه(۲+۲) است و در نهایت پرچمدار ۱۲ سیلندر که هم اکنون این کلاس توسط ۸۱۲ پر میشود. ۸۱۲ جانشین اف ۱۲ شد که در زمان خود خودروی بی نظیری بود و دوبار هم در سالهای تولید خود مورد بازبینی قرار گرفت و با اسامی مختلف مانند تیدیاف و تیآراس راهی بازار شد. این دو مدلهایی بودند که هم از لحاظ ظاهری و از لحاظ فنی مورد بهبودهای فراوانی قرار گرفته بودند.
اف۱۲ خود به تنهایی خودروی بی نظیری بود که حدود ۵ سال در خط تولید قرار داشت و بی شک یکی از محصولات موفق فراری به شمار میرفت. ۷۳۰ اسب بخار نیرو و ۶۹۰ نیوتون متر گشتاور خروجی موتور ۱۲ سیلندر ۶۳۰۰سیسی این هیولا بود که از آن یک اسب مسابقهای تمام عیار ساخته بود. اما فراری به این قانع نشد و تصمیم گرفت تا بهترین اسب خود را در سال ۲۰۱۷ مورد بازبینی و بازطراحی قرار دارد و آن را دوباره وارد بازار کند. ۸۱۲ سوپر فست حاصل تلاش ایتالیاییها بود. یک اسب مسابقهای افسار گسیخته که شاید بی نقصترین خودروی تاریخ فراری هم باشد.
بسیاری معتقدند که ۸۱۲ آخرین خودروی پرچمدار فراری است که هیچگونه توربوشارژر یا سوپرشارژری ندارد و از هیچ گونه موتور برقی یا باتری برای بهبود عملکرد خود استفاده نمیکند و تنها به همان ۱۲ سیلندر خودش برای خراش انداختن بر روی آسفالت پیستها قناعت میکند. این که ۸۱۲ آخرین دایناسور فراری است یا نه مسئلهای است که به مرور زمان متوجه درستی آن خواهیم شد. اما بدون شک ما به پایان این دوران طلایی تمام مکانیکی بسیار نزدیک هستیم و به احتمال فراوان در آینده نزدیک با قوانین سفت و سخت اروپاییها دیگر شاهد جولان اسب اسبهای سرکش ایتالیایی در خیابانها نخواهیم بود. بیشک ما در جذابترین دوران خودرویی تاریخ قرار داریم. دورانی که در آن شاهد تولید بهترین و آخرین خودروهای تمام مکانیکی هستیم. لامبورگینی آونتادور اسویجی و فراری ۸۱۲ سوپرفست شاید آخرین خودروهایی باشند که میتوانند اوج هیجان هیجان را برای رانندگان خود به ارمغان بیاورند و از این به بعد شاید تنها شاید خودروهایی باشیم که در سکوت مطلق ما را به سرعتهای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و بیشتر میرسانند.
طراحی و امکانات
طراحی خارجی ۸۱۲ شاید در نگاه اول کمی شلوغ و اغراق آمیز به نظر برسد به خصوص که در جای جای بدنه آن شما شاهد تعداد زیادی خط و سطوح مختلف هستید. اما با کمی دقت به آن و گذر زمان متوجه خواهید شد این خطوط و حجمهایی که توسط آنها پدید آمده است بیش از هرچیز به شکلدهی شخصیت آن کمک میکنند. خطوط به نسبت تیز و خشن در همه جای بدن این اسب مسابقه حضور دارند، در قسمت عقب، در نمای جانبی و بر روی کاپوت. تقریبا در هیچ جای این خودرو نمیتوانید یک سطح نرم و صاف بیابید، آن طور که در محصولات آئودی و پورشه وجود دارند. در مجموع نمیتوان گفت که ۸۱۲ زیباترین فراری تولید شده است اما بی شک یکی از بهترینهاست و میتواند از پس وظیفهی خود یعنی آخرین خودروی تنفس طبیعی فراری بر بیاید. مثل همیشه فراری در طراحی بدنهی این خودرو حداکثر تلاش خود را کرده است تا در پردازش به جزئیات از هیچ نکتهای نگذرد به طوری که ردپای ذوق و هنر ایتالیایی را میتوانید در طراحی چراغهای عقب و جلو و همین طور در شروع و پایان خطوط روی بدنه به زیبایی هرچه تمامتر مشاهده کنید. سرتاسر بدنهی این خودرو پر است از ورودی و خروجیهای هوا به منظور خنک کاری هرچه بهتر پیشرانه و لنتها. این دریچههای هوا به خوبی توسط خطوط روی بدنه همراهی میشوند و حضورشان هیچ آسیبی به طراحی کلی بدنه ی ۸۱۲ نزده است. در کل طراحی خارجی ۸۱۲ را میتوان خشنتر و جذابتر از اف۱۲ توصیف کرد که همین نکته شاید مهر تاییدی باشد بر هنر دستان ظریف ایتالیاییها.
با ورود به کابین این اسب سرکش پس اینکه چرم قرمز دست دوز ایتالیایی به شما خوشآمد گفت اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب میکند فرمان دی شکل این خودرو است که به سان خودروهای فرمول۱ پر است از کلیدها و پیچهای تنظیم مختلف. فراری تمام تلاش خود را کرده است که فرمان این خودرو را به گونهای طراحی کند که راننده در هنگام رانندگی به هیچ وجه مجبور نشود تا دست خود را از روی آن بردارد. به نحوی که حتی برای راهنما و برفپاککن زدن هم کلیدهایی را بر روی این فرمان تعبیه کرده است. نکتهی جالب دیگر این فرمان وجود دار است این است که حتی هنگام پارک کردن خودرو به منظور در پارک قرار دادن جعبه دنده هم نیازی نیست تا دست خود را از روی آن بردارید و صرفا کافیست تا هر دو شیفتر را همزمان به سمت خود بکشید تا جعبه دنده در حالت خلاص قرار بگیرد و با متوقف و خاموش کردن خودرو، جعبه دنده به صورت خودکار در حالت پارک قرار میگیرد. نکتهی قابل توجه دیگر در کابین این خودرو این است هیچ خبری از صفحه نمایش سیستم سرگرمی و ناوبری خودرو در قسمت میانی داشبورد نیست و تمام امکانات و اطلاعات خودرو توسط دو صفحه نمایش در طرفین دورشمار آنالوگ پشت فرمان قرار دارند در اختیار راننده قرار میگیرد. در واقع فراری تمام تلاش خود را کرده است تا به هیچ وجه راننده در هنگام رانندگی دچار حواس پرتی نشود و همهی تمرکزش بر جاده باشد. فراری طبق عادت سالهای اخیر خود یک صفحه نمایش کوچک هم جلوی قسمت سرنشین خودرو قرار داده است که اطلاعات جالبی نظیر سرعت و دور موتور و دندهای که خودرو در آن قرار دارد را به اطلاع سرنشین میرساند و همچنین سرشنین قادر است به کمک این صفحه نمایش به برخی از قسمتهای سیستم سرگرمی این خودرو نیز دسترسی داشته باشد. صندلیهای سوپرفست بر خلاف انتظار شما برقی نیست و تمام تنظیمات آن به صورت کاملا دستی صورت میگیرد که شاید کمی عجیب به نظر برسد اما اصلا توی ذوق نمیزند چرا این تنظیمات با چند اهرم و به صورت بسیار ساده و کاربردی صورت میگیرند. از دیگر جزئیات این کابین باید به جعبه چرمی کوچکی که در اغلب فراری ها در پشت صندلیها قرار دارد اشاره کنیم که محلی است برای قرار دادن وسایلی که از باقی وسایل از اهمیت بیشتری برخوردارند. با توجه به این که ۸۱۲ تقریبا یک خودروی هاچبک و البته یک سوپراسپرت تمام عیار است انتظار چندانی برای ارائه یک صندوق بار بزرگ از آن نمیرود اما صندوق بار آن چندان هم کوچک نیست و برای حمل چند چمدان با سایز متوسط کافی به نظر میرسد. در کل کابین ۸۱۲ بی نهایت با کیفیت و پر جزئیات است و شاید تنها ایرادی که بتوان بهان گرفت این است که فراری معمولا استفاده از امکانات مختلف خودروهای خود را کمی پیچیده میکند و برای تسلط به نحوهی استفادهي صحیح تمام ادوات آن به کمی زمان نیاز است و مطالعهی دفترچه ی راهنمای این خودرو نیاز است.
خیلی سریع؟!؟!
آیا نام مدل این فراری نام درخوری برای آن است؟ آیا تمام تیم طراح و بازاریاب فراری نتوانستند نام بهتری را مانند آنچه که در گذشته از فراری دیده بودیم انتخاب کنند؟ پس از ۵۹۹جیتیبی فیورانو و اف۱۲ برلینتا، خیلی سریع؟
اگر نگاهی گذرا به خروجی پیشرانهی این فراری بیاندازید شاید کمی متعجب شوید. با توجه به این که این موتور ۶.۵ لیتری ۱۲سیلندر تنفس طبیعی است و از هیچ گونه توربوشارژر و یا سوپرشارژری استفاده نمیکند، قدرت ۷۸۹ اسب بخاری آن کمی اعجاب آور است. در واقع موتور این فراری قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی جهان است و نزدیکترین موتور تنفس طبیعی به آن موتور لامبورگینی آونتادور اسویجی است که ۷۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. فراری برای انتفال این ۷۸۹ اسببخار قدرت و ۷۱۸نیوتنمتر گشتاور به چرخهای عقب از یک جعبه دنده ۷ سرعتهی دو کلاچهی بی نهایت سریع استفاده میکند. این جعبه دنده به طرزی سریع و بی نقص عمل میکند که تعویض دنده حتی در دورهای پایین هم بسیار سریع و نرم صورت میگیرد. همهی این المانهای خیلی سریع این غول ۱.۷تنی را در ۲.۹ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت میرسانند! خیلی سریع است نه؟ سرعت نهایی این خودرو نیز رقم باور نکردنیه ۳۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد. شاید پیش خود بگویید که ۳۵۰ این فراری در مقابل ۴۱۰ و یا بیشتر خودروهایی همچون کونیخزگ و یا بوگاتی چندان هم زیاد نیست، اما فراموش نکنید که موتور هیچ کدام از این خودروها تنفس طبیعی نیست و پیشرانهی بوگاتی به طور مثال از چهار توربوشارژر استفاده میکند. نکتهی دیگری که دربارهی این خودرو حائز اهمیت است این است این خودرو در مجموع از اف۱۲ بزرگتر است و این نکته برای خودروهای اسپرت نوعی نقص محسوب میشود، چرا که قدرت مانور دهی و همین طور هندلینگ آنها را کاهش میدهد. مهندسین فراری تلاش کردهاند این نقص را با استفاده از فرماندهی چرخهای عقب، نظیر آنچه در برخی از خودروهای لوکس مانند ب.ام.و. سری ۷ و یا آونتادور اس داشتهایم، کمی جبران کند. این سیستم به این صورت عمل میکند که هنگامی که شما فرمان را به یک جهت مشخص میگردانید، چرخهای عقب خودور نیز کمی در جهت مخالف چرخهای جلو میگردند تا به این ترتیب شعاع گردش خودرو کمتر شود و قابلیتهای مانور پذیری آن بهبود یابد. سیستم تعلیق این خودرو هم همانطور که انتظار دارید بینهایت خشک و بی رحم است و قطعا تمام پستی بلندیهای مسیر را به تمام سرنشینان منتقل خواهد کرد. هرچه باشد با یک سوپراسپرت طرف هستید و نه یک مرسدس اس کلاس! سیستم فرماندهی این فراری تماما برقی است که شاید به مزاق خیلیها خوش نیاید، اما این فرمان برقی دقت و سرعت خیلی خوبی را برای این خودرو به ارمغان آورده است. در نهایت دربارهی این فراری باید گفت که خیلی سریع است! خیلی خیلی سریع است! شاید حتی بتوان گفت که بیش از حد سریع است!
کلام آخر
در یک کلام این خودرو خیلی سریع است . اما شاید ۸۱۲ بهترین و سریعترین سوپراسپرت تاریخ نباشد، اما بدون شک یکی از بهترین خودروهای تولید شده در کلاس خود در طول تاریخ است و با توجه به این که احتمالا آخرین ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی تاریخ فراری هم هست برچسب قیمتی ۳۵۰هزار دلاری آن هم آن چنان سنگین به نظر نمیرسد به خصوص که به زودی با اتمام تولید آن قیمت آن به طرز فزایندهای افزایش خواهد یافت. ۸۱۲ آخرین یادگار دوران طلایی خودروهاست، خودرویی که شاید فرزندان ما شاهد تولید امثال آن در طول زندگی خود نباشند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.