دهههاست که چینیها به تولید خودرو مشغول هستند. در این سالها چینیها در هر کلاسی خودرو تولید کردند، از میکرو ون گرفته تا کشندهی چندین تنی. نیروی کار و همین طور مواد اولیه بی پایان در طی این سالها چینیها را به بزرگترین خودروساز جهان تبدیل کرد به طرزی که آنها با پشت سر گذاشتن ژاپن و آمریکا لقب بزرگترین خودروساز جهان را اذعان خود کردند. سوالی که این جا مطرح است این است که درست که چینیها بزرگترینند، اما آیا بهترین هم هستند؟ آیا با کیفیتترین هم هستند؟ در جواب باید بگوییم که به هیچ وجه! در طی این چند دهه که از آغاز تولید اولین خودروی آنها میگذرد میشود گفت که تنها مسئلهای که چینیها به آن اهمیت ندادند کیفیت بود! آنها سالی چند میلیون خودرو رو روانهی بازار میکردند بی آن که ذرهای اهمیت برای کیفیت، ظاهر و یا ایمنی آن قائل شوند. در دورهای نیز به تقلید از خودروسازان بزرگ رو آوردند. به طوری که تقریبا از هر خودروی مشهوری یک نسخهی بی کیفیتتر تولید میکردند. بعدها به الهام گرفتن از طراحی خودروهای بزرگ روی آوردند و دیگر خودروهایشان یک کپی بی ارزش نبود. اما بالاخره روزی به این نتیجه رسیدند که برای به دست آوردن بازارهای بیشتر به چیزی بیش از تعداد بالا و ظاهری تقلیدی احتیاج دارند. البته ذکر این نکته در اینجا ضروری است که چینیها در این سالها همواره در مسیر پیشرفت بودند و درجا نزدند. میشود گفت که بزرگترین اشتباه آنها این بود که خیلی دیر به این نتیجه رسیدند که برای بهترین شدن و پیشرفت همیشگی احتیاج به دانش روز دنیا دارند. بر خلاف کرهای چینیها مدت زیادی را با اتکا بر تقلید و دانش بومی به تولید خودرو پرداختند، اتفاقی که مشابه آن نیز سالهای متمادی است که در صنعت خودروی ایران نیز شاهد آن هستیم. که البته انصاف نیست که اشاره نکنیم که تحریمها نیز در مانع شدن ورود دانش روز دنیا چقدر موثر بودند. سرانجام چینیها هم به این نتیجه رسیدند که در تمام مراحل تولید یک خودرو، از طراحی خارجی و داخلی آن گرفته تا طراحی جعبه دنده و موتور آن، احتیاج به یک تحول بزرگ دارند و بدین منظور از بزرگان صنعت خودرو از سراسر جهان دعوت کردند تا در تمام مراحل ساخت و طراحی خودروهای جدید خود حضور داشته باشند.
کمپانی چری با تولید نزدیک به ۶۰۰ هزار خودرو در سال دهمین خودروساز بزرگ چین است. این کمپانی در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده است و بزرگترین صادر کنندهی خودروی سواری در چین به شمار میرود. طبق سنت معمول در چین هر خودروساز بزرگ و مهم محصولات یک یا چند خودروساز بزرگ جهانی را در این کشور به تولید میرساند که البته چری نیز از این قاعده مستثنی نیست. چری علاوه بر خودروهای برندهای خود، محصولات جگوار و لندروور را نیز در این کشور به تولید میرساند.
تیگو ۷، حرکت بر روی مسیر صحیح
مسئولان چری پس از سالها تولید محصولات به غایت بیکیفیت و بینهایت خسته کننده بالاخره به این نتیجه رسیدند که دیگر وقت آن رسیده است که محصولی بسازند که بتوانند به آن افتخار کنند و آن را به سراسر دنیا صادر کنند. در واقع محصولات قدیمی چری نیز فروش خوبی را داشتند، فروشی که صرفا به دلیل قیمت پایین و نبود خودروهای دیگر در بازار هدف چری صورت میگرفت. اما به وضوح فروش چری فقط در بازار کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه کافی نبوده است چرا که چری برای توسعه محصولات جدید خود دست به دامان بزرگان صنعت خودرو شده است به نحوی که تقریبا در تمام مراحل ساخت و طراحی این خودرو از افراد و شرکتهای پر آوازه کمک گرفته شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که چری تیگو۷ با تمام ظاهر پر زرق و برق و امکانات و اعداد ارقام جذاب بر روی کاغذ کماکان یک خودروی چینی است و اگر بخواهید زیادی به آن اعتماد کنید قطعا در عمل شما را ناامید خواهد کرد. تیگو۷ خودروییست که از همتایان چینی خود و به ویژه محصولات قدیمی برند چری با کیفیت تر و جذاب تر است و آثار پیشرفت و ترقی این خودروساز را در تک تک سلولهای خود دارد اما همانطور که گفتیم نباید به آن به چشم یک کیا اسورتیج نگاه کنید!
طراحی و امکانات
میتوان تیگو ۷ را در مجموع یک خودروی زیبا دانست. خطوط متناسب و سیال در سرتاسر بدنه خودرو و همین طور توجه ویژه به جزئیات از مواردیست که حداقل در خودروهای قدیمیتر چری به هیچ وجه خبری از آنها نبود. نکته قابل توجه دیگر در طراحی این خودرو این است که خبری از تقلید از هیچ خودروساز دیگری این نیست. تیگو۷ یک چینی تمام عیار است. بدون شک طراحی تیگو۷ بی عیب و نقص نیست و هنوز بسیار جای کار دارد. اما در مجموع طراحی آن اصیل و دارای شخصیت است.
با نگاه به نمای جلوی این خودرو اولین نکتهای که جلب توجه میکند چراغهای با جزئیات آن هستند. طرح کلی این چراغها به شکل یک بومرنگ است که تا نمای جانبی بدنه کشیده شدند که این قسمت از چراغ که بر روی سطح جانبی قرار دارد توسط یک خط سیال و نرم کمی امتداد پیدا میکند و به خوبی بر روی درها محو میشود. ورودیهای هوای سه تکه قسمت جلویی این خودرو هم به خوبی در هماهنگی با سایر قسمتهای این خودرو است. یک ورودی هوای بزرگ و کشیده و قوس دار در قسمت بالا قرار دارد که توسط یک نوار کرومی که به چراغها میرسد به دو قسمت تقسیم شده است و دو ورودی هوای دیگر که در قسمت پایینی نمای جلوی خودرو قرار دارند. ورودی هوایی که در پایینترین قسمت قرار دارد توسط یک گارد نقرهای رنگ احاطه شده است که جلوه ی خاصی نیز به آن بخشیده است. نمای جلویی تیگو۷ توسط یک خط حجم دار به دو قسمت تقسیم میشود و همین موضوع باعث میشود که با وجود المانهای زیاد در این قسمت، دچار آشفتگی و بی نظمی نشود. شاید تنها ایرادی که بتوان به نمای جلوی این خودرو گرفت مهشکنهای گرد آن باشند که این طرح به نوعی یاداور خودروهای ارزان قیمت است و همچنین آنچنان هم با نمای جلوی این خودرو در هماهنگی نیست. نمای عقب این خودرو نیز از همان فرمول نمای جلو استفاده میکند.
در قسمت عقب نیز ما شاهد این موضوع هستیم خطوط مختلف این نما را به قسمتهای مشخص تقسیم میکنند و به آن نظم میدهند. اما شاید جذابترین قسمت عقب این خودرو در شب خودش را نشان بدهد. یعنی زمانی که چراغهای عقب آن که به خوبی در تناسب با چراغهای جلوی آن قرار دارند روشن میشوند و گرافیک فوقالعاده ی سه تکه ی خود را نمایان میکنند. چراغهای دنده عقب و مهشکن ها تیگو در قسمت عقب این خودرو به سان برخی خودروهای کرهای در سپر آن قرار دارند و جدا از چراغهای اصلی آن هستند. در کل نمای این خودرو پر است از خط، حجم و المان مختلف که چری به خوبی از پس هماهنگی آنها با یکدیگر برآمده است. در نمای جانبی تیگو۷ نیز چیزی جز هماهنگی و تناسب وجود ندارد. تمامی خطوط از جای مناسبی شروع و در نهایت به خوبی محو میشوند. در کل نمای جانبی این خودرو هر چه بیشتر به القای حس پویا و سیال بودن طراحی آن کمک میکند.
با ورود با کابین خودرو اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب میکند چرم خوشرنگیست که جلوه ی خاصی به صندلیها و رودریهای آن بخشیده است. چرمی که در این خودرو به کار رفته است از نوع با کیفیتی است و با توجه به کلاس قیمتی این خودرو ایرادی نمیتوان به آن گرفت. مادهای دیگری که در ساخت قطعات این خودرو به کار رفته است پلاستیک است که کیفیت قابل قبولی دارد. در قسمت میانی داشبورد و پشت فرمان تیگو۷ دو صفحه نمایش قرار دارد که وظیفه ی سیستم سرگرمی و اطلاعاتی خودرو را بر عهده دارند. باقی ادوات داشبورد و کنسول میانی هم به خوبی بر سر جای خود قرار دارند و چینش آنها از هر گونه آشفتگی و بی نظمی به دور است. از لحاظ ارگونومی نیز کابین تیگو از شرایط خوبی برخوردار است و میتوان گفت که صندلیهای آن راحت و همه چیز به خوبی در دسترس سرنشینان و راننده قرار دارد.
چری به تبعیت از کره ای و البته با هدف رقابت پایاپای با آنها تیگو۷ را به لیستی قابل از قبول از امکانات مجهز کرده است که مهمترین آنها عبارتند از: سقف پانورامیک، گرمکن صندلیها، صندلی راننده برقی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، شیشههای برقی با قابلیت تشخیص مانع، ۶ ایربگ، روشن شدن مهشکنها هنگام چرخاندن فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه مطبوع دو کاناله، کنترل میزان فشار هوای لاستیکها و بسیاری از امکانات دیگر که به صورت استاندارد در این خودرو قرار دارند. تیگو۷ توانسته است ۵ ستارهی ایمنی از موسسهی چینی C-NCAP دریافت کند. البته این موسسه اعتباری در حد و اندازههای موسسات اروپایی ندارد! در مجموع طراحی و امکانات تیگو۷ را میتوان قابل قبول دانست و به احتمال زیاد میتواند انتظارات خریداران ایرانی را که سالها به خودروهای کرهای خو گرفتهاند برآورده کند.
قوای فنی
مثل همیشه قسمت قوای فنی چینیها پر است از نامهای بزرگ و اعداد ارقام جذاب. همهی ما عادت کردیم که از شنیدن اسمهای کمپانیهای بزرگ اروپایی در دفترچهي محصولات چینی ذوق زده شویم و در ادامه در عمل از عملکرد خودرو در واقعیت به شدت نا امید. اما چری این بار کمی بر خلاف گذشته عمل کرده است. چری با کمک گرفتن از کمپانیهای اتریشی و بریتانیایی تمام سعی خود را کرده است که این بار خودرویی بسازد که در واقعیت هم عملکرد قابل قبولی را داشته باشد. تیگو۷ از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر دار استفاده میکند که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. در ظاهر این اعداد و ارقام چندان دلچسب به نظر نمیآیند اما با توجه به وزن کم ۱۴۴۰ کیلو گرمی آن چندان هم بد به نظر نمیرسد. این نیرو توسط یک جعبهدندهی دو کلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود که در نوع خود بسیار جالب به نظر میرسد. خودروهای زیادی در این کلاس قیمتی وجود ندارند که از جعبه دندهی دو کلاچه استفاده کنند. البته این جعبه دنده بسیار سریع و نرم عمل نمیکند اما در کل کاملا قابل قبول است و یک نکتهی مثبت برای این خودرو محسوب میشود. شتاب صفر تا صد تیگو ۱۰.۹ ثانیه است که با توجه به پیشرانهی آن چندان هم درو از انتظار نیست و احتمالا اگر تیگو از یک جعبهدندهی ساده استفاده میکرد این عدد بزرگتر هم میشد. تیگو۷ به لطف موتور کم حجم و توربوی خود بسیار کم مصرف است و مصرف ترکیبی اعلام شدهی آن ۶.۵ لیتر است. سیستم تعلیق تیگو۷ هم در نوع خود کاملا قابل قبوا است و این خودرو به لطف آن از پس پستی و بلندیهای جاده به خوبی برمیآید و سواری نرم و کم صدایی را برای سرنشینان خود به ارمغان میآورد. در کل تیگو۷ از لحاظ فنی یک سر و گردن بالاتر از خودروهای گذشتهی چری قرار دارد اما کماکان با رقیبان کرهای خود فاصلهی زیادی دارد.
کلام آخر
چری تیگو۷ یک خودرویی است که در همهی زمینهها قابل قبول است. شاید این خودرو شما را شگفت زده نکند اما هرگز شما را نا امید نخواهد کرد و از پس وظایفی که بر عهدهي آن میگذارید به خوبی برمیآید. به طور مثال شاید این خودرو در ظاهر یک کراساور یا شاسیبلند باشد اما نیروی آن صرفا به چرخهای جلو منتقل میشود که نشان از آن دارد که نباید از آن قابلیتهای آفرود خوبی را انتظار داشته باشید و صرفا میتوانید از این موضوع مطمئن باشید که با ارتفاع ۲۱سانتی متری خود از زمین زاویه ورود و خروج خوبی را به موانع خواهد داشت. در نهایت با این موضوع اشاره کینم که اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به خودروی خود به شکل سرمایه نگاه میکنید نباید سراغ تیگو۷ بروید چرا که نه تنها قیمت آن خیلی ارزان نیست و تقریبا برابر با قیمت دست دوم کراساورهای کرهای است، بلکه مثل تمام خودروهای چینی افت قیمت قابل توجهی را هم پس از مدتی استفاده تجربه میکند. در یک کلام تیگو۷ یک نشانهی خوبی است تا به صنعت خودوی چین امیدوار شویم و خودورییست که از پس انتظارات اکثر افراد به خوبی برمیآید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.